Köpa ny bärbar dator för 1000kr?

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Enligt http://www.medisoncelebrity.com/ kan man köpa en ny bärbar dator för 150 dollar av dom.

Kan detta verkligen stämma?

Någon som har hört talas om bolaget innan?

Ringde deras callcenter men blev kopplad till infocare.se dom hade aldrig hört talas om bolaget...

Verkar skoj... :machinegu

Låter ju helt klart suspekt. Skulle inte förvåna mig om att de tar gamla sunkiga laptops, formaterar dom och blåser av med högtryck och sen kränga iväg skiten. OM du ens får nån vill säga...

ja om de kan ta postförskott skulle jag köpa en till tjejen så hon kan ha till skolan, men jag skulle fanemig inte betala förskott för det...

Känns lite... bluff... kanske?

Men vad vet jag. Kollar man på specsen så är det ju inte någon überdator vi pratar om, och låter man thailändska barn utan ESD-armband skruva ihop dem så kanske priset är rimligt...

Köp!

Q: Why is the laptop much cheaper than other laptops?
A: We see this from a democratic point of view where we believe everyone should be able to afford to have a laptop. The other reason is that we have our own plants where we assemble our laptops.

Kan inte Ducati köpa det tänket?

Hittade artikelar om dem:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.100914
http://www.jnytt.se/Read__9562.aspx
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007\03\27\7861

"Medison Celebrity är en något annorlunda dator. Den har Linux förinstallerat och ska bara kosta cirka 3 000 kronor, om man nöjer sig med 256 MB ram och hårddisk på 40 GB."

"Medisons första dator är alltså knappast något att snegla på för den som jobbar med utveckling eller tung grafik. Men företaget anser att det finns ett stort utrymme för verkligt billiga datorer som ändå ska klara de flesta normala behov."

"– Vi kommer inte att sälja direkt till slutkunder utan enbart via större återförsäljare som vi nu för förhandlingar med, säger Robert Klanjac.!"

Edit1:
Jag har nu hittat fler artiklar och i alla står samma sak:
- Datorn är till för vardagsbruk för att klara vardagsbestyr. Surfa, använda ordbehandlare och betala räkningar. Inget annat. Och varför då betala för prestanda som man inte använder?

Jag köper konceptet även om den aldrig skulle bli aktuell för mig. Däremot vore det klockrent för min gode mor att ha en sådan om hon skulle behöva ny bärbar.

Last edited:
Det låter som en dator som ungefär 50% av befolkningen skulle klara sig med.

Jag skulle förmodligen klara mig med en sån om man betänker att Linux ofta äter mindre minne än Win.

Min far har en mediacenter-dator med herrejösses-minnen och grafik, min mor tycker inte att hon upplever den speciellt mycket snabbare än den gamla P4-datorn när hon lägger patiens...

Den har aldrig varit utnyttjad som mediacenter...

1037 kronor för en ny dator är inte mycket, det gick att byta ut minnet mot ett större (bara en slot) sen om man skulle vilja det.
Frågan är hur mycket frakt, moms, tull blaha det tillkommer på det, eller om paketet kan smita igenom?

Last edited:

Min far har en mediacenter-dator med herrejösses-minnen och grafik, min mor tycker inte att hon upplever den speciellt mycket snabbare än den gamla P4-datorn när hon lägger patiens...
Den har aldrig varit utnyttjad som mediacenter...

:lol :hihi Fy fan va bra skrivet!!!! Skrattade som fan:tummenupp

Mailade till dom fick svar:

---------------------
We are sorry for not having all our staff members updated. Our company is
registered under the name Medison Europe Limited, at the Companies House in
England. Our company number is 6312373.

We hope this will help you fulfill your order of the Medison Celebrity laptop.

Best regards,
Valdi Ivancic
Medison
----------------------

Har inte kollat om uppgifterna stämmer än.

Köp? :va

Jag funderar faktiskt på att testa ett köp. Det handlar ju ändå bara om 1030kr. Fri frakt till Sverige dessutom :)

dessa datorer existerar - på gott och ont...

detta innebär bl.a. att våra utbildningar är värt max 700 kr som mest...
"vem som helst" kan iprincip köpa en sån här dator (finns (främst) i Indien och Kina där datorerna kostar ca 700 kr) och genom gratis (trådlöst) internet och gratis online-kurser från Boston University (över 7000 stycken kurser/examinationer om jag inte minns fel).

slutsumma av detta: värdet på information och framförallt utbildning har sjunkit dramatiskt.

Last edited:
Jag funderar faktiskt på att testa ett köp. Det handlar ju ändå bara om 1030kr. Fri frakt till Sverige dessutom :)

Jo har samma tanke, men VD:n är bosatt i Brasilen, Brasilien har ingen utlämmnaderätt till Sverige.

Låt säga att det är 1000 per som nappar på detta
1000pers x 1030kr = 1 030 000kr

Vad är det som säger att han inte tar cashen o skit i o leverar några datorer?

Frågan är vad man kan göra om man inte skulle få någon dator?
Jag tror inte man kan göra ett skit!

För 1030kr är det ingen som orkar dra detta till domstol?

Advokat är dyrt, tror inte det är så smidigt att göra en process imot ett bolag i ett annat land.

Det känns lite lurigt... :confused:

Maila och fråga S-O Littorin, han hade väl tagit nån sån utbildning, kanske med Medisons dator.

Personligen skulle jag hellre tjacka en bärbar utan laddare av Tarmspräckar-Elof nere i Nacka-reservatet för en tusing. Honom kan man ju iaf möblera om tänderna på om det skulle vara nåt vajsing vid leverans! :D

Skämt åsido, finns inte en chans att jag skulle tjacka en såndär. Skit är skit även om det är billigt.

lite mer länkar till andra forum.

Cint
http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=62603

http://www.aspsidan.se/default.asp?page=forum&fp=showPost&pId=535459&sida=2

Jag tror det är bluff men man hoppas ju att det inte är det.

kopierat från cint ett inlägg där.
Har nu hittat vem det är som tillverkar datorn på bilden och specsen, det är Clevo Computer Company i Taiwan som är en OEM-tillverkare av bland annat bärbara datorer. Egna fabriker var det va? Dessutom skrev de väl att tillverkningen skulle vara i Brasilien... Modellen heter innan den OEM'as MobiNote M540V. Ska man kontakta dem och se om de har någon deal med Medison? http://www.clevo.com.tw/products/M540V.asp

För mig låter det helt otroligt att de för 1000 kr ska täcka in hårdvaran, uppmärkning, frakt först till England och sedan till Sverige (för det ingår). Frakt och distribution ska dessutom skötads av MK Electronics vilka knappast är speciellt billiga på sådant. Sen ska de även ha råd med ett års garantiservice av Infocare och Svensk support. Och så ska de gå med vinst också såklart. Jag kan verkligen inte fatta att IDG hjälper till med detta evetuella bedrägeri utan vidare undersökningar först. Pinsamt, men knappt första gången.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...