Köpa nån trevlig liten twin...

Goodstuff skrev:
Min TRX har 82 hästar på slangen. Ganska klent om man jämför med en CBRZXR1GSXRRR men den låga effekten är ju anledningen till att man kan försäkra dessa hojar utan att skita på sig - jag betalar 3400 för hel/hel.
82 hästar räcker för mig och då kan man köra Sviestad på 1.00.672, så fick jag det sagt igen :D , eller snabbare om man är bättre än jag vilket inte borde vara så svårt.

Ja jo det räcker ju till om man inte är världens daredevil. Jag tyckte körskolans kawa 750 var snabb så... :D

Sen har väl twinnar generellt sätt mer vrid än en radmotor? Vilket i sin tur resulterar i färre nerväxlingar vilket är mer touringvänligt? Eller är det jag som fått något bakom framfoten? :3freak

Kay skrev:
Ja jo det räcker ju till om man inte är världens daredevil. Jag tyckte körskolans kawa 750 var snabb så... :D

Sen har väl twinnar generellt sätt mer vrid än en radmotor? Eller är det jag som fått något bakom framfoten? :3freak

Helt om bakfoten... Kompisens R1 har mer vrid än min sp1, och ca 10 hk mer på topp.

Edit: Vridet är vid samma varvtal såklart!

/HW

Vridmomentsmyten om twinnar lever vidare. Det beror nog ofta på att en Twin pga större kolvar intevarvar lika mycket som en fyra och således upplevs som lugnare och med mer vrid då vridet oftast ligger lägre ner i registret.
Cycle World gjorde ett test av olika motortyper och hur mcyket de motorbromsade. Man körde hojarna på olika vis där man endast slog av gasen vid en viss hastighet för att mäta bromssträckan och således indirekt hur mycket motorbroms motorerna hade.

R-1 hade klart mest motorbroms av alla testade hojar, hojarna var följande: RD350, HD Sportster, R-1 och R-6, TLR

Så enda anledningen till att skaffa twin om vi bara ser till det mekaniska och skippar hela italienska passionen-imagen är ett gött ljud?

HW skrev:
Röd är R1, blå är SP1

Sifforna stämmer inte men kurvan är rätt i alla fall.
/HW

Vad är det jag ser!!!! SP1-an totalt VÅLDTAR R1an vid 50 km/h!!!! :D

Aja, effektukurvorna säger ju sitt... Gillar ändå ducce :banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...