Köpa musik på nätet?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Hörde på radio igår att det idag skulle startas en eller flera svenska sajter som man kunde köpa musik i från för ca 15:- per låt.

Någon som vet vilka sajter det är?

sandstream71 skrev:
Hörde på radio igår att det idag skulle startas en eller flera svenska sajter som man kunde köpa musik i från för ca 15:- per låt.

Någon som vet vilka sajter det är?
Jepp, Aftonbladet kommer att starta www.poplife.se snart, den har jag varit med och byggt lite på :). Jag tror att det kommer att gå åt helvete, vem fan pröjsar 15 kr / låt? Finns det verkligen en marknad?

Men men, Poplife (som egentligen drivs av ett annat företag, Aftonbladet använder deras lösning) har avtal med alla stora skivbolag, så dom kommer att ha en jävla massa låtar på lager, men jag tror ändå att 15 spänn är några kronor för mycket. På DC kostar det gratis :D

EDIT:
Här är mer info: http://www.idg.se/ArticlePages/200406/17/20040617151133_IW/20040617151133_IW.dbp.asp

Tydligen kommer Inprodicon (som äger tjänsten) att lansera under fler namn än bara Poplife.

15 spänn för en låt du ENBART kan spela upp på din PC med Windows Media Player 9 (glöm allt vad bärbara mp3-spelare och liknande heter) lockar inte mig i vart fall, fast ägarna av Inprodicon kan ju musikbranschen, så jag kan ha fel.

Last edited:
Tackar!

Om det är som du skriver, begränsingen till en PC, så kan de lägga ner direkt!
Kan man däremot bränna WMA-filen på CD och spela upp i sin DVD-spelare (de flesta tar .wma nu för tiden) så är det en annan femma.

Ska kolla artikeln och bilda mig en uppfattning!

köpa???..

Tanka istället !!! :7peta

musik kostar för mycket idag och folk vill ha musik ändå så dom löser det på annat sätt tills priserna blir mycket lägre.
bollen ligger hos ligger hos skivbolagen nu.

jäkla idiotpris, ska de ha mer för att man skall få ladda ner än om man köper skivan, ja jag säger då det, vilka ideér de får.

5-7 spänn låten vore väl skäligt.

DwD skrev:
köpa???..

Tanka istället !!! :7peta

musik kostar för mycket idag och folk vill ha musik ändå så dom löser det på annat sätt tills priserna blir mycket lägre.
bollen ligger hos ligger hos skivbolagen nu.
Den dag du producerar/säljer något som andra sedan stjäl lär du ändra uppfattning. :7peta
Vi kan skippa den diskussionen helt eftersom det inte har något med denna tråd att göra!

Nu har jag läst igenom artikeln och besökt CDon.com för att kolla hur det fungerar och jag måste säga att jag är djupt skeptisk för tillfället.

1. Priset hos CDon är 9.90 vilket jag kan leva med = :tummenupp
2. Det verkar som att man bara kan bränna från WM9 i WMA-format = :död
3. Kvalitén är 192 Kbps vilket kan jämföras med en CDs 705.6 Kbps eller DVD-Audios (stereo = 192 KHz/24 bits) 4608 Kbps = :död

Jag lär nog vänta tills de säljer låtarna i samma format som på CD!

Last edited:
Betala för mp3? :lol

Aldrig! Det här var skrattretande; jag vill inte ens veta av mp3 när det är gratis (annat än för att t.ex. lyssna in sig på ny musik).

mb skrev:
Betala för mp3? :lol

Aldrig! Det här var skrattretande; jag vill inte ens veta av mp3 när det är gratis (annat än för att t.ex. lyssna in sig på ny musik).
WMA :7peta ;)

Här är ett litet urklipp från IDGs hemsida:

"Musikfilerna som säljs är i WMA-formatet, Windows Media Player 9, och innehåller ett kopieringsskydd som gör att användaren bara kan bränna ner låten tre gånger, och flytta den till en annan hårddisk tre gånger."

Om skyddet funkar som det ska så måste du köpa låten igen efter att ha flyttat den 3 ggr eller brännt den 3 ggr. Vilket jag tycker inte gör det värt pengarna än så länge.

sorry att jag gjorde inlägget.
men jag blir så förbannad på priserna.skulle skivorna kosta 40 spänn så tror jag att dom skulle sälja mer å på så sätt tjäna mer än när dom kostar 180spänm

SwIM: inte så svårt att knäcka :hihi

Skivor är inte så farligt dyra. Jag köpte min första CD -93 för 150 spänn. Idag kan man fortfarande få tag på nya CD för 150 (iofs låg ginzas fullpris på 109:- då om jag minns rätt, men ändå).

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna