Köpa Motul 300V 15W-50 med ett gäng år på nacken okej??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Tänkte byta olja i helgen, i en Honda VTR SP-1.

Det visade sig att grannen för ett gäng år sedan sålde in Motul mot kund, och han hade ett gäng flaskor Motul 300V 15W-50 Competition i källaren. Tyckte det stog 2003 på en av dunkarna. Givetvis obrutna. Verkar vara riktigt bra olja, 120:-/l ville han ha..

Kan det vara något trots att oljan är så gammal??

Honda rekommenderar 10W-40, vad blir den konkreta skillnaden med 15W-50, tål högre temperaturer? Finns det någon nackdel att köra 15W-50 gentemot 10W-40?

Cozy P skriver
Finns det någon nackdel att köra 15W-50 gentemot 10W-40?
Ja det finns det.
10W-40 är OK för att starta och köra hojen ner till -20C utomhus med hojen i kallgarage
15W-50 är OK för att starta och köra hojen ner till -15C utomhus med hojen i kallgarage
så du tappar några dagar av vintersäsongen med 15W olja! :D
kör du bara (som jag) när isen har smält undan utomhus, inga nackdelar med 15W
50 oljor brukar skydda kugghjulen i motorn bättre än 40 oljor :tummenupp
http://www.lubrispec.com/pdf/300V_Competition_15W50_MSDS.pdf
kan jämföras med Q8 SBK Racing 10W-50 som många här på SH kör på
http://81.92.67.212/servlet/Content...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
där den skillnad jag ser är att tillsatsen av zinksalter är <1,4% i Motul 300V och mellan 1-2,5% i Q8 SBK
Zinksalter zinkdialkylditiofosfat, ZDDP ZDP ZTP är en gammal beprövad tillsats för att minska slitaget på svårsmorda delar som kamaxelnockar men som nu minskas ner pga fosforn i tillsatsen minskar katalysatorns livslängd.
Så gamla tider dosering av ZDDP finns endast i olja till dieselmotorer och i "performanceoljor"
Kollar man på SWEDOL
http://handla.swedol.se/
så kostar 20 liter Q8 SBK Racing 10W-50 1125kr med moms 1406kr och kan beställas hos din lokala SWEDOL butik eller Q8 mack
att ha i tankarna när du prisförhandlar med grannen.

Last edited:
Nackdelen med 15W-50 kontra 10W-40 är att den tjockare oljan inte smörjer lika bra vid kallstart. Men det finns hur många som helst som kör med 15W-50 så det är inget problem genom att vi inte kör när det är kallt ute.

För egen del kör jag på 10W-40 både i hoj och 5W-40 i 450 whp turbobil och ser ingen anledning att ändra på det det.

Är du kostnadsmedveten och vill hålla ner kostnaden för olja kan du köra på Biltema helsyntet utan att behöva oroa dig.

Last edited:
Köpte nyligen ett oljeservicepaket på Lillemans MC till busiga bettan och enligt deras rekomendationer enligt bifogad tabell så ska Honda VTR köras på 10/30 olja.Men just nu är jag lite i tvivel och fortsätter att elda på med Biltemas 15/40 olja.Hondas 10/30 olja ska tydligen vara bättre för kallstarter, bränsleekonomi samt bättre effekt.Allt enligt personal på denna mc butik.

Lyxolja enligt mig när jag kan byta olja med Biltema ca 4 gånger till priset av ett byte med Honda oljan.Så det lär bli f_n så högtidligt vid tidpunkten när den oljan rinner ner i busiga bettan.
Att olja kan bli för gammal har jag däremot aldrig hört.Den har ju redan legat i marken några miljoner år och sedan blivit ytterligare förädlad enligt dagens teknik vid framställandet. :crash

Last edited:
Cozy P skriver

Ja det finns det.
10W-40 är OK för att starta och köra hojen ner till -20C utomhus med hojen i kallgarage
15W-50 är OK för att starta och köra hojen ner till -15C utomhus med hojen i kallgarage
så du tappar några dagar av vintersäsongen med 15W olja! :D
kör du bara (som jag) när isen har smält undan utomhus, inga nackdelar med 15W
50 oljor brukar skydda kugghjulen i motorn bättre än 40 oljor :tummenupp
http://www.lubrispec.com/pdf/300V_Competition_15W50_MSDS.pdf
kan jämföras med Q8 SBK Racing 10W-50 som många här på SH kör på
http://81.92.67.212/servlet/Content...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
där den skillnad jag ser är att tillsatsen av zinksalter är <1,4% i Motul 300V och mellan 1-2,5% i Q8 SBK
Zinksalter zinkdialkylditiofosfat, ZDDP ZDP ZTP är en gammal beprövad tillsats för att minska slitaget på svårsmorda delar som kamaxelnockar men som nu minskas ner pga fosforn i tillsatsen minskar katalysatorns livslängd.
Så gamla tider dosering av ZDDP finns endast i olja till dieselmotorer och i "performanceoljor"
Kollar man på SWEDOL
http://handla.swedol.se/
så kostar 20 liter Q8 SBK Racing 10W-50 1125kr med moms 1406kr och kan beställas hos din lokala SWEDOL butik eller Q8 mack
att ha i tankarna när du prisförhandlar med grannen.

Mycket intressant! Tack för grymt bra svar :-)

Nu känns det genast som att 120:-/l för Motul 300V var ett redigt överpris.. Men det får nog fan bli den, vill tjöööra imorrn! Men har en Swedol nästgårds, nästa oljebyte kan det säkerligen bli till att testa den.

70:-/L är normalpris för bra olja om du handlar på rätt ställe och storpack.. 120 pix är inte ens ett bra pris om de är nya..

Säkert inget fel på oljan dock, men den är inte bättre för att den var dyrare då. Pruta ned det till 70 så är det en bra affär, annars åker du till swedol och köper SBK-racing för 70:-/L istället.

Edit: För sen..

Last edited:
Köpte nyligen ett oljeservicepaket på Lillemans MC till busiga bettan och enligt deras rekomendationer enligt bifogad tabell så ska Honda VTR köras på 10/30 olja.Men just nu är jag lite i tvivel och fortsätter att elda på med Biltemas 15/40 olja.Hondas 10/30 olja ska tydligen vara bättre för kallstarter, bränsleekonomi samt bättre effekt.Allt enligt personal på denna mc butik.

Lyxolja enligt mig när jag kan byta olja med Biltema ca 4 gånger till priset av ett byte med Honda oljan.Så det lär bli f_n så högtidligt vid tidpunkten när den oljan rinner ner i busiga bettan.
Att olja kan bli för gammal har jag däremot aldrig hört.Den har ju redan legat i marken några miljoner år och sedan blivit ytterligare förädlad enligt dagens teknik vid framställandet. :crash

Pja, låter som detta sannolikt är en prima olja också. Delsyntet, är ju inte fel på något sätt. Kanske det bästa av två världar enligt vissa. Men viskositetgraden 10W 30, är inte just 30 lite i underkant en riktigt het, vindstilla sommardag??

Pja, låter som detta sannolikt är en prima olja också. Delsyntet, är ju inte fel på något sätt. Kanske det bästa av två världar enligt vissa. Men viskositetgraden 10W 30, är inte just 30 lite i underkant en riktigt het, vindstilla sommardag??
Allt beror på vad man vill ha ut av oljan.
Jag såg 10W-30 hos Hondahandlaren i Mölndal. Den såldes med argumenten högre motoreffekt och lägre bensinförbrukning.
Vilket är naturligt: Lägre viskositet (30) än tex 40,50 eller 60 minskar friktionen i en ny motor med tighta lager och lägre friktion innebär högre motoreffekt
(viktigt för tävling) och lägre bensinförbrukning (viktigt för miljöintresserade och skottar)
Nackdelen är att tunnare olja inte klarar att hålla kuggtänderna ifrån varandra på samma sätt som tjockare olja.
Men att byta vevaxel på en CBR600RR som tävlingskörs efter omkring 500mil måste ju betraktas som helt OK. På en tävlingshoj. Vevaxelbyte för primärkuggdrevet som är fräst direkt i vevaxeln är utslitet efter omkring 500 mil.
Men oljan får lägre viskositet när den används. Så på samma ställe där det stod annat om CBR600RR typ byte av ventiler och ventilfjädrar efter 4(?) tävlingshelger stod också om oljebyte efter varje dag på banan. Och nytt oljefilter varannan dag.
Oljefiltret fullt med metallspån från pitting i primärdrevet?

Jag kör själv med Biltema 15W-40 olja till Turbodieselmotorer
(motsvarar bäst den API SF/SG som Suzuki rekommenderar)
med mycket ZDDP
men planerar gå över till -50 olja. Tex Q8 SBK Racing 10W-50
Att jag kommer tappa lite motoreffekt klarar jag av och den ökade bensinförbrukningen har jag råd med.
Förhoppningen med bytet till tex Q8 SBK Racing 10W-50 är lägre motorslitage.

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...