Köpa motard?

Luxi

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Yamaha TZR 125 -91
Nästa år blir det till att ta mellankort, vill grymt gärna ha en motard, men jag funderar på om det är värt det eller inte.

En snubbe i skolan har en KTM 125, som enligt honom skall servas varannan timme. Hur är det med serviceintervallerna på motarder egentligen? Jag känner inte för att serva min hoj hela tiden, den skulle göra lite ont i plånboken.

Lite allmänna tankar om motardköp skulle uppskattas.

Ber om ursäkt om det finns en liknande tråd.

det finns touring alternativ som inte behöver service lika ofta, tex ktm lc4, honda xr & fmx, yamaha xt m.m. Sen finns det race motarder som behöver service var 5:e timme.

Jaha ja. Hur ofta snackar vi service då?

ktm lc4 04 och tidigare är det olja efter 250 mil och ventiler vid 500

ktm lc4 05, 06 är det olja och ventiler vid 500 mil enligt boken dom flesta byter olja vid 250 mil.

ktm 690 07, 08, 09 är det 500 mil olja och 1000mil ventiler

ktm 690 10 är det 750 mil olja och 1500mil ventiler

yamahan är det 1000 mil på oljan tror jag, ventilerna vet jag inte (folk säger att den är slö och tråkig)

honda vet jag inte men jag tror xr är som tidig lc4 och fmx kanske är som yaman.

Kan inte köra sporthoj pga ryggproblem, så en motard skulle vara perfekt. Dessutom verkar det grymt roligt. Men som sagt, är osäker på kostnaderna och vill inte hålla på och serva varje vecka :)
Sen oroar jag mig lite över om jag skulle kunna kontrollera en motard också, pga min längd, men det får jag undersöka själv någon gång.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...