Köpa motard.. Vilken är roligast/vettigast?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Hej!

Tänkte meddela att jag har fått kraftiga symptom på motard-sjuka. Måste köpa mig en inom kort! Har alltid tyckt det verkar kul med motard, så kommer polaren o hälsar på med sin nya XR650R me motardkitt o hrc-trim. :tummenupp En eftermiddag på den med många breda sladdar genom korsningar o kilometerlånga wheelies :yoparty slet jag av hjälmen från min svettiga skalle o skrek: En sån måste jag ha!! Nu till frågan, vilka modeller kan ni rekommendera resp. varna för? Husa verkar vara skojiga med låg vikt o grymma motorer, antar att jag kommer försöka testa så mkt som möjligt på bana osv. men kommer även använda hojen i stan o dyl. XR:en var ju kul, men tröttnar man på den vid ev. bankörning? :confused:

Mvh Johan (ny på sporthoj)

Kolla tidigare inlägg, finns hur mycket som helst.

Har du pengar eller fast jobb=säker inkomst och kan eller vill lära dig att meka så är valet lätt: Satsa på en Husa :tummenupp

von reisen skrev:
Har du pengar eller fast jobb=säker inkomst och kan eller vill lära dig att meka så är valet lätt: Satsa på en Husa :tummenupp

annars ktm 660 eller xr650 :tummenupp ev 625 om du e ute efter elstart :rolleyes:

Helt klart en husa 650.
Jag blev ägare till en sådan för 3dagar sedan och det ångrar jag inte. Den går utav he***te. Upp på slangen med enbart gas på 4:an inga problem. Dock lite täta olje, filter byten men men....ska man ha kul så. :tummenupp Dock så är det inte mycket jobbigare att byta olja än att tanka.

Last edited:
wheelie82 skrev:
Hej!

Tänkte meddela att jag har fått kraftiga symptom på motard-sjuka. Måste köpa mig en inom kort! Har alltid tyckt det verkar kul med motard, så kommer polaren o hälsar på med sin nya XR650R me motardkitt o hrc-trim. :tummenupp En eftermiddag på den med många breda sladdar genom korsningar o kilometerlånga wheelies :yoparty slet jag av hjälmen från min svettiga skalle o skrek: En sån måste jag ha!! Nu till frågan, vilka modeller kan ni rekommendera resp. varna för? Husa verkar vara skojiga med låg vikt o grymma motorer, antar att jag kommer försöka testa så mkt som möjligt på bana osv. men kommer även använda hojen i stan o dyl. XR:en var ju kul, men tröttnar man på den vid ev. bankörning? :confused:

Mvh Johan (ny på sporthoj)
Många äger ju KTM 660 utan att verka allt för besvikna :tummenupp
Eller varför inte en CCM :yoparty :banana

Billson skrev:
Många äger ju KTM 660 utan att verka allt för besvikna :tummenupp
Eller varför inte en CCM :yoparty :banana

Det finns ganska gott om begagnade KTM 660 -04 just nu med hyfsad mycket utrustning tack vare KTM.s kampanj där man fick en -04 ny för 72900 + presentkort på 9000:-, det tycker jag kan vara ett gott argument till att välja en specifik modell.

Annars föreslår jag nog att du börjar med en mindre race-inspirerad hoj än en Husa till att börja med, känner du sedan att det är värt den där extra prestandan mot att meka ett kvar kvällar i veckan så kan du ju alltid byta till en Husa när du känner det.

Nu har du ju provat en XR 650. Åk till en KTM-handlare och prova 640/625/660 så kan du jämföra med Hondan.

Det finns ingen enskild motard som är passar bäst för alla personer, däremot finns det förmodligen en modell för var och en.

//Eric

PS. Innan du köper en Husa, gör lite sökningar här på Sporthoj och läs de trådar som finns om det märket. Kolla även www.husaberg.org. DS.

DR-Zätare skrev:
Det finns ganska gott om begagnade KTM 660 -04 just nu med hyfsad mycket utrustning tack vare KTM.s kampanj där man fick en -04 ny för 72900 + presentkort på 9000:-, det tycker jag kan vara ett gott argument till att välja en specifik modell.

Annars föreslår jag nog att du börjar med en mindre race-inspirerad hoj än en Husa till att börja med, känner du sedan att det är värt den där extra prestandan mot att meka ett kvar kvällar i veckan så kan du ju alltid byta till en Husa när du känner det.

Nu har du ju provat en XR 650. Åk till en KTM-handlare och prova 640/625/660 så kan du jämföra med Hondan.

Det finns ingen enskild motard som är passar bäst för alla personer, däremot finns det förmodligen en modell för var och en.

//Eric

PS. Innan du köper en Husa, gör lite sökningar här på Sporthoj och läs de trådar som finns om det märket. Kolla även www.husaberg.org. DS.

Innan du blir helt avskräckt av Husaberg så tänkte jag bara berätta att min Husa bara varit o tanka o köra, bara går o går. Nackdelen med forum är ju att du oftast bara hör talas om felen. Ge den olja runt var 10e timme så är den nöjd, tar runt 5min. Ventilerna har jag inte rört på min på jag vet inte hur länge, har bara kontrollerat. Skulle det mot förmodan hända något är en Husa oerhört lättmekad! Så man måste ta mkt av kritiken med en nypa salt. Om man tycker att oljebyten verkar jobbigt ska man nog välja en 660. Tyngre o med väldiga vibrationer, men de mesta som äger verkar nöjda. Väldans skillnad i prestanda mot en degiga 640. Personligen insåg jag att det "inte finns några genvägar till det perfekta ljudet", vill man ha Husans (eller t.ex. KTM525ans) prestanda tar man gärna de oljebytena! :tummenupp

Mvh
David

David P. skrev:
Innan du blir helt avskräckt av Husaberg så tänkte jag bara berätta att min Husa bara varit o tanka o köra, bara går o går. Nackdelen med forum är ju att du oftast bara hör talas om felen. Ge den olja runt var 10e timme så är den nöjd, tar runt 5min. Ventilerna har jag inte rört på min på jag vet inte hur länge, har bara kontrollerat. Skulle det mot förmodan hända något är en Husa oerhört lättmekad! Så man måste ta mkt av kritiken med en nypa salt. Om man tycker att oljebyten verkar jobbigt ska man nog välja en 660. Tyngre o med väldiga vibrationer, men de mesta som äger verkar nöjda. Väldans skillnad i prestanda mot en degiga 640. Personligen insåg jag att det "inte finns några genvägar till det perfekta ljudet", vill man ha Husans (eller t.ex. KTM525ans) prestanda tar man gärna de oljebytena! :tummenupp

Mvh
David

Men du hade väl en 400?
I en 650 är det betydligt mer massa som ska röra sig MEN det betyder
inte att en Husaberg är sämre men bara en tanke! :rolleyes:

Hej

Ja det känns nästan som att en husabergare lockar mest, har inte provat nån än men ska ta o fixa det inom kort.. Tyckte ju att XR:en kändes lätt som fan, men hur i helsike har man lyckats göra husaberg ännu lättare? :va Finns ju inget direkt att banta på en XR tycker man.. Tack för många bra tips!

Mvh Johan

Tjena wheelie. Kika i annonserna så hittar du lite bilder å¨min. Kan nog göra lite på priset vid snabb affär.

slå en signal om du är intresserad.

/Tomas

Bifogat

• källviken-001.jpg
    källviken-001.jpg
    139.2 KB · Visningar: 169
Husqvarna RR
Finns inget bättre alternativ om du vill ha lätt hoj med klös

wheelie82 skrev:
Hej

Ja det känns nästan som att en husabergare lockar mest, har inte provat nån än men ska ta o fixa det inom kort.. Tyckte ju att XR:en kändes lätt som fan, men hur i helsike har man lyckats göra husaberg ännu lättare? :va Finns ju inget direkt att banta på en XR tycker man.. Tack för många bra tips!

Mvh Johan

försök att få tag i en genomskärning på både motorerna så förstår du varför. Mindre delar större påfrestningar men mer Pure Racing! :banana

Varför inte en VOR?

En udda hoj som sticker ut i mängden av alla volvo 740 (läs ktm) :D
Härligt med nått som inte alla andra har! Går sjukt gött!
Vilket sammanträffande förresten, jag har ju en till salu... :banana

motardnisse skrev:
Men du hade väl en 400?
I en 650 är det betydligt mer massa som ska röra sig MEN det betyder
inte att en Husaberg är sämre men bara en tanke! :rolleyes:

Hoj,

jovisst e det en 400. Men i teorin borde den hålla sämre tack vare betydligt högre varv överallt än en 650. Kanske du märkte på Lunda.. :) Man behöver ju knappt halvgas på en 650 för att det ska skjuta iväg som en raket! O det är ju varvet som knäcker motorer.

Mvh
David P.

wheelie82 skrev:
Hej
Tyckte ju att XR:en kändes lätt som fan, men hur i helsike har man lyckats göra husaberg ännu lättare? :va Finns ju inget direkt att banta på en XR tycker man.. Tack för många bra tips!
Mvh Johan

Jag kan skicka över en lång lång bantningslista om du vill ha tips.. :hihi

Mvh
David

Roligast Husa 650 -04/05, vettigast? Nej. :rolleyes:

Prova själv. Jag älskar min CRF, varesig SM 570 RR tycker att alla ska åka husqvarna eller ej :P :tungan (no offence mann)

OlleR skrev:
Roligast Husa 650 -04/05, vettigast? Nej. :rolleyes:

Prova själv. Jag älskar min CRF, varesig SM 570 RR tycker att alla ska åka husqvarna eller ej :P :tungan (no offence mann)

Världens roligaste hoj alla kategorier= Husa 650. Allt enligt en viss redaktionschef med förkärlek till wheelies... :tummenupp

Enda säkra är nog att höra med någon som sålt sin hoj, då får man oftast fram sanningen. Inte av folk som vill sälja sina hojar.

Mvh
David

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey