Köpa mini dirtbike? Åsikter?

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Funderar på att ge mig själv en födelsedagspresent i form av en mini dirtbike. Är nog svinball att köra runt med på ett grustag eller någon annat ställe med löst underlag:tummenuppUndrar mest vad man kan förvänta sig i kvalitét på den här typen av kinatillverkade luftkylda tvåtaktare? Priset på runt 1500 kr säger ju en del men det hade varit roligt att få veta om någon har erfarenhet av denna typen av leksaker. Hur många driftstimmar kan man räkna med innan skiten måste ha ny kolv/cylinder/kolvringar?

Jag tittar på två modeller.
http://www.motorsweden.se/product_info.php?pid=172
http://www.xbikes.se/?product_id=41

Last edited:
Måste säga att jag tycker dom ser galet klena ut om man kollar på typ svingen och frangaffeln...
Skulle kolla på http://www.fiddy.se/ om jag var du

Edit: Det jag menar är att du kommer nog inte behöva tänka så mycket på kolvbyte eftersom ramen gått av på mitten långt innan det är dags. Finns gott om exempel på liknande händelser när man köper dom billigaste kinaprylarna på hemsidan jag länkade till.

Last edited:
Pitpro..

Ett gott råd. Lägg en eller två tusingar xtra så har du roligare,, Jag har två sukidor 110cc. skitroliga. till du provar/ blir omkörd av en pitpro / liknade..

Du får verkligen vad du pröjsar för..

Ps du kan få köpa mina för 5t ..:D

Köp en begagnad 150cc 4-takt på blocket istället för några lappar till, brukar finnas gott om vettiga exemplar....

edit: det var klent med hojar i skåne just nu :(

Last edited:
Jag köpte en Loncin 110 kubik nästan helt ny (2009 gått 5 timmar) för 2000 eller 2500, kommer fan inte ihåg.

Riktigt roligt, men satsa på 150-250 kubik, dom går bättre.

49cc=riktigt slö skit!

/ Jens

Tack för synpunkterna. Är ju inte så jävla bra om ramen kan gå i två delar. Förstår att det är fan så mycket mer roligt med mer effekt men då kostar det å andra sidan mer. Vill inte köpa något som man bara använder ett par ggr sedan står det och samlar damm i garaget. Då känns 1500 spänn mer rimligt (inte om man knäcker ramen o står på näsan iofs).

Är det inte bättre att köpa nån mindre 2-taktscross istället? KX 60 eller 80?
Nu kanske det finns nån Fiddy som går bättre men dom jag har sett har varit slöa i jämförelse :va

Tack för synpunkterna. Är ju inte så jävla bra om ramen kan gå i två delar. Förstår att det är fan så mycket mer roligt med mer effekt men då kostar det å andra sidan mer. Vill inte köpa något som man bara använder ett par ggr sedan står det och samlar damm i garaget. Då känns 1500 spänn mer rimligt (inte om man knäcker ramen o står på näsan iofs).

Men beggad pröjsade ju jag 2000/2500 för en 4takt nästan helt ny.

Pruta!

/ Jens

Tävlingskörde lite med en 120cc modell dyr (la nog minst 30k) och den gick sönder fanimig varenda pass man körde.

Var det inte någon klen fotpinne så var det någon annan skit som gick åt helvete.

Aldrig varit med om maken till sunkig kvalitet. Ändå hade jag somsagt ingen skit.

Därför hade jag aldrig någonsin köpt en sån lite billig sak.

Lägg hellre mer pengar och köp en begagnad större typ 120-160cc.
Motorerna är skottsäkra som bara den, min gick hela tiden. Är allt runtomkring som rasar!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti