köpa mig en gsxr 1100r-93a?.första hoj....

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
Tjena alla mctokar!

Jag har gått o klurat ett tag nu på o köpa hoj och har hittat en gsxr1100r med 5000mil på mätaren,hojen går bra och är i "bra skick" enligt ägaren.
Har bara ägt enduros o crossar innan...

Har läst lite inlägg om gsxren här på forumet och den verkar inte ha några defekter förrutom just att 2ans växel hoppar ur och att det rasslar om kamkjedjan.

2ans växel e ok på denna hoj ja hittat men ägaren sa att den rasslade lite på tomgång.

så min funderingar är:

1:är det dyrt/jobbigt att byta kamkjedja/spännaren?
2:kan man köpa rephandbok till denna hoj?
3:vill ha nått o växa i,bra förstahoj om man inte öppnar spjällen fullt? :)
4:ungefärligt värde på hojen den e grå/svart/lila
5:vart hittar man reservdelar förutom suzuki orginal?
6:vad e en gixxer? :dummer

Har ganska stor meckvana så kamkjedjan borde jag lösa,finns det nått mer om denna maskin som är värt att veta vad ja ska kolla mer osv?

Det är 155hk maskinen som hojen har :arsele

jaja det kommer fler frågor,är väldigt tacksam för svar om detta!
Mvh Magnus

mkt bra forum detta btw :Bugar

Kan ge mig på ett försök till svar på 4:an. Gsxr 1100 står relativt högt i värde pga att det är nära på odödliga maskiner som dessutom är skapligt billiga att äga. Gav själv 40 för min förra våren. Den hade då gått 2600 mil, var i fint skick och utrustad med lite trim, reservdelar m.m.

En 93:a som gått 5000 mil och var i behov av service skulle jag själv inte gett mer än 30 för, men du har inte gjort ett dåligt köp även om det drar sig mot runt 35.

låDan skrev:
3:vill ha nått o växa i,bra förstahoj om man inte öppnar spjällen fullt? :)
Du bör prova olika hojar så du vet att det här är rätt maskin för dig. På plussidan finns ett grymt bottenvrid och en underbar motor med effekttopp på över 100 bakhjuls-kW. Trimmöjligheterna är inte fy skam de heller. Å andra sidan får du va beredd på att en bantad racehoj med en tredjedel av effekten skulle kunna dra dig på små krokiga landsvägar. Det är alltså inte världens mest lättmanövrerade motorcykel. På grund av dess modiga tyngd är det inte heller någon någon vidare lekmaskin, den måste frestas innan den ens går upp på bakhjulet.

Som ovan MC-förare finns det givna faror med att sätta sig på svårstyrda effektmonster. Motorn vill så mycket mer än vad man i praktiken klarar av att hantera. Men det är nåt som man märker ganska fort och anpassar körstilen därefter. På exempelvis en R1:a finns inte dom begränsningarna vilket gör att den upplevs som rena projektilen i jämförelse trots att inte skillnaden i effekt är så stor. Ribban har så att säga flyttats upp (...och med den försäkringspremierna).

Last edited:
+
Driftsäker
Billig förs.
Härlig motorkaraktär
Kultmaskin

-
Tung
Klumpig
Tjock
Trög

Lägger till några:

+Utstrålning - ser macho ut
-Effektpuckeln vid 6000 rpm om de nu inte kom tillrätta med det på senare årsmodeller. - rätta mig här ni som vet.

GSXR1100R skrev:
+
Driftsäker
Billig förs.
Härlig motorkaraktär
Kultmaskin

-
Tung
Klumpig
Tjock
Trög

låDan skrev:
den e grå/svart/lila
Jag röstar för en svart :)
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=12790
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=13357

cyklo.JPG

Den blåvita är snygg också.

Tjena igen gubbz!

Idag har jag vart o provkört den och jag lovar att jag var rädd innan jag satte mig på den! Jag har ju läst en del om den och för en sån här maskin har iaf jag respekt :Bugar
Provkörde inte så värst långt o var bara uppe på fyran som mest,drog pytte lite på trean,mesigt kanske ni tycker men ögonen rann och det var inte min maskin än så jag tog det lugnt :tummenupp

Men herregud vilken maskin.......Var på bike i trollhättan i lördags o kollade lite kläder o hjälm o sånt o lite andra maskiner,men vad jag än kollar på så trillar jag ALLTID tillbaks till denna hojen oavsett färg den är så otroligt vacker så att jag borde bli poet o skriva dikter om den på heltid :confused:

Iaf så var batteriet lite dåligt men den gick igång fint och det rasslade inte nämnvärt om kamkjedjan,har inte provkört en sån här maskin innan men blev förvånad över hur stor o klumpig den va att hantera samt att det fanns ju ingen svängradie! :va
Det spelar iofs ingen roll för jag köper den i veckan om banken säger ok,vilket inte borde vara några problem.
Cyckeln är väldigt fräsh och aldrig omkullagd och den är väservad vilket vekligen syntes+ att ägeren var väldigt trevlig och ärlig

Ja plåtade några kort på den,men kunde inte minska ned dem o lägga ut dem här :kocko
Så om nån vill inspektera härligheten kan man göra det här:

På bild 049 ser man ena utblåset,är detta nån form av strypning den insatsen som sitter i ?

Tack för alla svar jag fått,det är verkligen det bästa forumet detta på wwwebben,11 svar på en dag :Bugar
Mvh/Magnus

gixxer=gsxr =]

Last edited:
Den första tunga hoj med lite mer pulver jag körde var en timmad -92 1100R, jag drog till 7000 på tvåan och höll på att pissa på mig av draget, men efter två veckor som svor man ändå när varvstoppet gick i för man försökte plåga ur dom sista kusarna ur hojen. Köp heller en smidigare hoj som du kan växa som förar på, den där muskelmaskinen har du bara glädje av på motorvägen. Varför inte en R1a? Skitbra chassie och dom ger ju nästan bort 98-99orna den har dessutom mer pulver än en gammal 1100R.

matz67 skrev:
varför inte köpa en cbr900rr?mkt mer hoj för pengarna :tummenupp
Jag stod i valet mellan denna och en blade -93:a och gjorde rakt motsatt bedömning. Som sagts många gånger tidigare så är inte inköpssumman avgörande utan man måste alltid kolla upp försäkringarna. Här kan det dock skilja en hel del från person till person... I mitt fall var försäkringen betydligt billigare på gixxern. Sen var det svårt att hitta en blade med lika fräsch motor för dom pengarna eftersom de oftast är mkt hårt körda.

berggren_martin skrev:
Jag stod i valet mellan denna och en blade -93:a och gjorde rakt motsatt bedömning. Som sagts många gånger tidigare så är inte inköpssumman avgörande utan man måste alltid kolla upp försäkringarna. Här kan det dock skilja en hel del från person till person... I mitt fall var försäkringen betydligt billigare på gixxern. Sen var det svårt att hitta en blade med lika fräsch motor för dom pengarna eftersom de oftast är mkt hårt körda.

Så du menar att en Gixxer inte är hårt körd? :va

låDan skrev:
jag köper den i veckan om banken säger ok,vilket inte borde vara några problem
Hur mycket ger du för den? Tänk på att det är ett minus ifall helsystem saknas.

Kör halvförsäkrat förresten, kåpset och tank går att hitta begagnat som är fräscha om den skulle kraschas (har själv en sån grå tank i reserv).

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka