Köpa Mercedes CLS???

Intressant diskussion.

För info så är tyvärr inte några värsting AMG, Vipers osv aktuella, tyvärr. Hur mycket man än drömmer om sådana bilar får man inse fakta att man inte är mångmiljonär där pengar har underordnad betydelse. Fartmässigt får hojen duga ett tag till. Blir svårt att hitta någon bil som matchar den i rätt prisklass.

De bilar jag hade som förslag är ju i mångt och mycket helt olika slags bilar. Alla har sin charm, vissa helt opraktiska, t ex Crossfiren.

Dock är jag lite insnöad på just den modellen då den verkar vara en kul bil med bra drag i för förhållande vis lite pengar. Svårt att få något accelererar mycket snabbare rakt fram. Den är ju totalt opraktisk såklart. Vet inte om 350Z är mycket bättre. Den är ju lite vanligare, och lite slöare.

Som sagt, man vill ju ha det man får mest för pengarna. Vet inte om Crossfiren är lika kostsam som en Merca SLK i AMG utförande, eller kanske ännnu dyrare. Vad kostar det t ex när kompressorn skall bytas. Finns det några speciella delar som är extremdyra, som bromsar, eller andra slitdelar som måste bytas ut så småningom.
Jag kör inte mer än 700 mil per år så bensinförbrukning bryr jag mig inte mycket om. Helst vill jag ha en bil med så få mil som möjligt så att man slipper kostsamma reparationer och saker som skall bytas ut när den är slutkörd. Vill inte lägga lika mycket pengar i service och reparationer som inköp. Köper man en som gått under 5000 mil hoppas man ju att man kan behålla den några år innan fanskapet rasar samman.

Jag förstår ju att de flesta bilarna är något dyrare än en Svenssonbil, men det kanske finns någon av dessa som man definitivt skall avstå ifrån?

Last edited:
Varning bara för vissa årsmodeller av 350-motorn.

Vad jag kan hitta är det årsmodell 04-06 som man ska hålla sig borta ifrån.

Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras.

http://www.benzworld.org/forums/r171-slk-class/1238379-publicising-350-engine-problems.html

http://www.teknikensvarld.se/2011/06/09/12834/dyrbart-fel-pa-mercedes-v6a/

Edit: Enligt denna är det fler motorer än bara 350n och 04-06:

http://classactionlawsuitsinthenews...-engines-idle-gears-in-mercedes-m273-engines/

(bara att googla för fler exempel

Det mest bedrövliga i det hela är att Mercedes inte alltid tar ansvar för problemen vilket i värsta fall kan kosta ägaren sexsiffriga belopp! Detta trots att de mycket väl vet att problemen uppstår pga av ett fel i konstruktionen och/eller produktionen och inget annat!

Följande gäller:
"these engines are equipped with defective gears in their balance shafts (in the case of the M272 V6 engines) or with defective idle gears (in the case of the M273 V8 engines) that wear out prematurely, excessively and without warning, causing the vehicle to malfunction, the check engine light to remain illuminated, and the vehicle to misfire and/or stop driving. The only way to correct this problem is to have the balance shaft or idle gear replaced, which is a large-scale repair job."

Och det gäller upp till följande motornummer:
"vehicles equipped with M272 V6 engines bearing serial numbers up to 2729..30 468993 and M273 V8 engines bearing serial numbers up to 2739..30 088611"

Det gäller de fyrventilade v-sexorna och v-åttorna som kom 2005-2006. M272 V6 sitter i CLS 280/350 och M273 V8 sitter i CLS 500. Och de felkonstruerade/felproducerade komponenterna finns alltså i bilar upp till ovanstående motornummer.

Konklusion:
Köp i så fall en äldre CLS med de äldre treventilade motorerna, alternativt en nyare CLS med senare motornummer än ovan nämnda(vilket man knappast hittar under 250´..)!

Jag skulle föreslå en äldre treventilad CLS 500(har 306 hk/460 nm). Gärna med den 7-växlade 7G-tronic lådan.

Last edited:
Ja det är helt klart att det krävs ett visst mått av tunnhårighet och prostataproblem för att lägga en halv mille på en beg merca med på tok för stor motor....

Har man de pengarna över så finns där gott om 5 år gamla superbilar som nu är kalla på begmarknaden när alla inte längre kan höja huslånet en mille för leksaksinköp och bonusen brinner inne.

Sant. En Porsche 996 Turbo måste vara något av tidernas kap. Men ligger fortfarande över trådskaparens budget. Har dock sett ett par i 360'- 400' regionen. Mycket bil för pengarna. Men man bör vara medveten om att det varit en dyr bil från början så det innebär att man måste ha en buffert för eventuella reparationer. Går utmärkt at köra på vintern med.

Man behöver inte känna någon stress. Det kommer att gå att få tag på billiga prestandabilar under ett antal år framöver. Bankerna är inte så villiga att skriva ut blanco-lån på 500 000 längre och låneutrymmet på bostäder kommer att sjunka. Ser skakigt ut på finansmarknaden och det lär nog vara så en tid framöver.

Hadde tatt en amg merca över en dyr audi alla dagar. Prestige-skoda med krafts på framhjulen är inget för mig.

Fast med min lön får jag va glad om jag kan tjacka fiat. :näsblod
Jo, de som inte har råd brukar försöka trösta sig med ovanstående. Efter en åktur brukar det låta annorlunda.

Jo, de som inte har råd brukar försöka trösta sig med ovanstående. Efter en åktur brukar det låta annorlunda.

Alla har ju inte samma smak - oavsett om man har råd eller inte.

Tyvärr köper "fel" klientel AMG bilarna vilket gjort att de fått en dålig stämpel. Ska man vara elak kan man kalla dem heroinsläde eller pizzaracer. Fördomsfullt må hända. Även om man bortser från det så är det gubbstämpel på bilarna. Motorerna är grymma, men bilarna ger inte mycket feedback till föraren om vägunderlaget.

RS4 är ju en rätt anonym bil. Drar inte till sig samma klientel. En bil som smälter in bland övriga Svenssons fordonspark. Jag kan se tjusningen i det. En ulv i fårakläder - en titel BMW 330Xi egentligen blev utnämnd till. Men det gäller i lika hög grad Audis RS bilar.

Alla har ju inte samma smak - oavsett om man har råd eller inte.

Tyvärr köper "fel" klientel AMG bilarna vilket gjort att de fått en dålig stämpel. Ska man vara elak kan man kalla dem heroinsläde eller pizzaracer. Fördomsfullt må hända. Även om man bortser från det så är det gubbstämpel på bilarna. Motorerna är grymma, men bilarna ger inte mycket feedback till föraren om vägunderlaget.

RS4 är ju en rätt anonym bil. Drar inte till sig samma klientel. En bil som smälter in bland övriga Svenssons fordonspark. Jag kan se tjusningen i det. En ulv i fårakläder - en titel BMW 330Xi egentligen blev utnämnd till. Men det gäller i lika hög grad Audis RS bilar.
Ett stort problem med AMG, som jag ser det, är att de envisas med att förstöra bilarna med sura gubbslirautomater (SLS undantagen).
Annars är kompressoråttorna grymma.

Ett stort problem med AMG, som jag ser det, är att de envisas med att förstöra bilarna med sura gubbslirautomater (SLS undantagen).
Annars är kompressoråttorna grymma.

Precis, automatlådorna förstärker verkligen gubbkänslan i bilarna. SLS är ingen bil man nämner i samma andetag som övriga gubbracers från Mercedes. De som vill ha mer effekt i sin SLS än vad fabriken erbjuder blir besviken. Växellådan tål inte mycket mer effekt nämligen. Dubbelkopplingslådorna är ofta dimensionerade för bilens effekt. Inte mycket mer. Vad som är värre är att de inte förefaller vara särskilt driftsäkra. Brukar prata med taxiförarna med DSG lådor. Inte sällan elektronik och mekaniskt strul redan vid 10 000 mil. Jag tar en manuell alla dagarna i veckan.

Ja det är helt klart att det krävs ett visst mått av tunnhårighet och prostataproblem för att lägga en halv mille på en beg merca med på tok för stor motor....

Har man de pengarna över så finns där gott om 5 år gamla superbilar som nu är kalla på begmarknaden när alla inte längre kan höja huslånet en mille för leksaksinköp och bonusen brinner inne.

mycke svammel dar...

Folk prioriterar olika, eller du tycker alla skall kora runt i fiat 500 0.5? nastan ingen behover storre bil, och garanterat ingen behover storre motor

0.5 mille? 200k far du en fin tidig cls med valfri (ej 63) motor. om det nu ar samma priser i sverige som har, men det ar det val ungefar

beratta garna vilka bilar du jamfor med...

Trösta sig med vaddå? :va

Nåja, har kört flera audis (lånade, bilskolans, demo, etc. iofs), inte RS:ar förvisso, men de mercor jag kört har inte vart amg:er heller, mitt intryck var att det kändes som att tjöra ford med lite mer ljudisolering ungefär.
Men det är _min_ åsikt.

Last edited:
mycke svammel dar...

Folk prioriterar olika, eller du tycker alla skall kora runt i fiat 500 0.5? nastan ingen behover storre bil, och garanterat ingen behover storre motor

0.5 mille? 200k far du en fin tidig cls med valfri (ej 63) motor. om det nu ar samma priser i sverige som har, men det ar det val ungefar

beratta garna vilka bilar du jamfor med...

Jag tittade på priserna på en lagom beg CLS 63 och de går lös på en knapp halv miljon. Klart man kan köpa en 350 som gått 20k mil för 200kkr men det var inte vad jag opponerade mig mot.

Har man 500kkr att lägga på en beg bil huvudsakligen för nöjeskörning så får man:

Ferrari 360
Porsche 996/997
Aston Martin db9
Porsche Boxter NY
Audi R8
Corvette NY

Visst det är inte samma knarkhandlare/börsmäklarfaktor men i gengäld får du något som faktiskt kan använda alla +400hk. Jag har provkört ett flertal feta mercor med jättemotor och ännu har ingen imponerat på mig. Visst är det häftigt att ena stunden glida runt i en lyxbil för att med foten på gasen rita så långa sträck ESP tillåter. Men när man börjar pressa de lite är de fortfarande stora tunga wobbliga direktörsexpresser med massor av effekt.

Glöm inte bort ägandekostnader på en Ferrari. De lirar i en dyr division. Att ha råd och köpa och äga är inte samma sak.

Jag tittade på priserna på en lagom beg CLS 63 och de går lös på en knapp halv miljon. Klart man kan köpa en 350 som gått 20k mil för 200kkr men det var inte vad jag opponerade mig mot.

Har man 500kkr att lägga på en beg bil huvudsakligen för nöjeskörning så får man:

Ferrari 360
Porsche 996/997
Aston Martin db9
Porsche Boxter NY
Audi R8
Corvette NY

Visst det är inte samma knarkhandlare/börsmäklarfaktor men i gengäld får du något som faktiskt kan använda alla +400hk. Jag har provkört ett flertal feta mercor med jättemotor och ännu har ingen imponerat på mig. Visst är det häftigt att ena stunden glida runt i en lyxbil för att med foten på gasen rita så långa sträck ESP tillåter. Men när man börjar pressa de lite är de fortfarande stora tunga wobbliga direktörsexpresser med massor av effekt.

helvete vad dyra i sverige, har borjar 63an pa 250k med 5-7k mil pa matarn. -05 500 under 150 latt med 10k mil, 55k under 200

ingen av bilarna du namner ar jamforbar. plus att agande kostnad ar pa en annan planet

edit: jaja porscharna ar val inte sa farliga

Last edited:
helvete vad dyra i sverige, har borjar 63an pa 250k med 5-7k mil pa matarn. -05 500 under 150 latt med 10k mil, 55k under 200

ingen av bilarna du namner ar jamforbar. plus att agande kostnad ar pa en annan planet

edit: jaja porscharna ar val inte sa farliga

Tja, du skulle ju kunna kolla vad de bilarna du räknat upp kostar i Europautförande, inte postbilsstyrning alltså..
Och sen kan du jämföra försäkringspremierna också. Jag har fattat det som att det kan vara värre än i Sverige där du är..
Men är vänsterstyrda så billiga går det ju lätt att importera en om man nu vill.

Mathiasjohnson, om nu farten räcker i hojen så varför inte titta efter maximal komfort i bilen så får du det bästa av bägge världarna?

Last edited:
*/ ?>
Back