Köpa Mercedes CLS???

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Funderar på att köpa en CLS350 i första hand.
Då jag aldrig haft Merca förr undrar jag om det är mer eller mindre samma ägandekostnader som för en E350, dvs samma motor, reservdelar, eller är det något i en CLS som gör att ägandekostnaderna är extrema, förutom nybilspriset? Kan tänka mig att lägga ca 250 kkr, vilket man bör kunna få en relativt ny med relativt få mil på.

Andra bilar jag funderar på (inte samma sorts bilar)

Jaguar XK(R)
Chrysler Crossfire SRT6
BMW 735/745
Nissan 350Z
BMW325 (coupe)/330/335
Mustang V8
Mazda RX8
Corvette C5/C6

Berätta era erfarenheter om respektive modell, dvs om den är svårsåld, dålig kvalitét, eller andra bilar som jag glömt.

Last edited:
Varning bara för vissa årsmodeller av 350-motorn.

Vad jag kan hitta är det årsmodell 04-06 som man ska hålla sig borta ifrån.

Felet rör balansaxelns drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklar i oljan. Följden kan bli motorras.

http://www.benzworld.org/forums/r171-slk-class/1238379-publicising-350-engine-problems.html

http://www.teknikensvarld.se/2011/06/09/12834/dyrbart-fel-pa-mercedes-v6a/

Edit: Enligt denna är det fler motorer än bara 350n och 04-06:

http://classactionlawsuitsinthenews...-engines-idle-gears-in-mercedes-m273-engines/

(bara att googla för fler exempel

Har den inte ett sketlitet bagage?

Konstig blandning av bilar men ok, det är ju du som ska handal

CLS

Helt jävla underbar. Köp V8 eller AMG 55. helt klart både coolaste och häftigaste bilen av de du nämt. Billig att äga, yae right. Har du råd att köpa så får du glatt betala vad det kostar. Billig=NOOP Ljudet får nackhåret att resa sig på 55 an.

Jaguar XK(R)
Ska vara XKR, annars får det vara. Föresten, skit i skrotet. Faller som en fallskärmshoppare utan fallskärm i pris. Skräpkvalitet

Chrysler Crossfire SRT6
Skräp. Det går inte att nämna ordet andrahandsvärde för i samma mening så har du förlorat 50000:-

BMW 735/745
745, underbar motor, härlig kvalite, fast jag hade tagit 545

Nissan 350Z
Kul liten bil som låter underbart på högvarv. Gillar du att sladda så kööööp. Rolig vinterbil

BMW325 (coupe)/330335
BMW 335 faller som stenar. ingen vill ha dessa vilket är synd. Gillar dom men starkt men det är ekonomiskt självmord att köpa dom

Mustang V8
skräp. Har en själv. Blir rastad av en v70 140HP. Det roliga är att det går att få bilen att bli jävligt bra men det kostar. Gillar du att bygga och förbättra så är detta en helt ok bil men du får byta allt. Bromsar, dämpare, fjädrar, bussningar mm mm
Mazda RX8
Rolig om du provkör den. Att äga suger den get. Tycker om bensin

Corvette C5/C6
C5 är ett grymt budgetallternativ. Mycket bil för pengarna och de har en förbannat bra vägållning, jämfört med mustangen tex. Tråkig 4 växlad aut. c6 mindre, bättre snabbare. Lite kass kvalitetkänsla men det skiter man i då dessa plastbaljor går som fan

Du glömde den roligaste

Dodge ram srt10, 507 hp viperspis i en pickup är så jävla manligt

Konstig blandning av bilar men ok, det är ju du som ska handal

CLS

Helt jävla underbar. Köp V8 eller AMG 55. helt klart både coolaste och häftigaste bilen av de du nämt. Billig att äga, yae right. Har du råd att köpa så får du glatt betala vad det kostar. Billig=NOOP Ljudet får nackhåret att resa sig på 55 an.

Jaguar XK(R)
Ska vara XKR, annars får det vara. Föresten, skit i skrotet. Faller som en fallskärmshoppare utan fallskärm i pris. Skräpkvalitet

Chrysler Crossfire SRT6
Skräp. Det går inte att nämna ordet andrahandsvärde för i samma mening så har du förlorat 50000:-

BMW 735/745
745, underbar motor, härlig kvalite, fast jag hade tagit 545

Nissan 350Z
Kul liten bil som låter underbart på högvarv. Gillar du att sladda så kööööp. Rolig vinterbil

BMW325 (coupe)/330335
BMW 335 faller som stenar. ingen vill ha dessa vilket är synd. Gillar dom men starkt men det är ekonomiskt självmord att köpa dom

Mustang V8
skräp. Har en själv. Blir rastad av en v70 140HP. Det roliga är att det går att få bilen att bli jävligt bra men det kostar. Gillar du att bygga och förbättra så är detta en helt ok bil men du får byta allt. Bromsar, dämpare, fjädrar, bussningar mm mm
Mazda RX8
Rolig om du provkör den. Att äga suger den get. Tycker om bensin

Corvette C5/C6
C5 är ett grymt budgetallternativ. Mycket bil för pengarna och de har en förbannat bra vägållning, jämfört med mustangen tex. Tråkig 4 växlad aut. c6 mindre, bättre snabbare. Lite kass kvalitetkänsla men det skiter man i då dessa plastbaljor går som fan

Du glömde den roligaste

Dodge ram srt10, 507 hp viperspis i en pickup är så jävla manligt

Tack för bra svar. Jo, den sista hade väl varit något, men den är kanske lite overkill, men hade jag haft obegränsat med pengar hade man kanske slagit till på en sådan som en extrabil.

CLS:en är ju den näst vettigaste av de du har listat men som redan har påtalats så finns där problem med motorn. Jag trodde att det var smörjningen som var kass på den och inte härdningen av dreven men man lär sig något nytt var dag.
En kompis är mercagalning och var sugen på just en sådan men det föll på motorproblemen så han inhandlade en några år äldre CLK istället.
Men Mercans 6:or är föga underhållande ändå så ska man köpa en bil som är rolig är det fel val, då ska du köpa AMG som Bruno säger.

Nissan är ju den vettigaste av dem alla helt klart och antagligen den som förlorar minst i värde av dem efter Corvetten med några fler år på nacken. Men ingen av dem erbjuder ju lika skön komfort som Mercan, om det är vad man är ute efter vill säga...

CLS är ju snygg, men har de fått bukt med all rost? Den är visserligen baserad på W211 och inte W210, men hur är det egentligen med kvalitén?
Du kan ju kanske kolla in Passat CC och varför inte Audi A5?
Det tar emot för en gammal mercafantast att skriva så, men det är så jag känner..

CLS är ju snygg, men har de fått bukt med all rost? Den är visserligen baserad på W211 och inte W210, men hur är det egentligen med kvalitén?
Du kan ju kanske kolla in Passat CC och varför inte Audi A5?
Det tar emot för en gammal mercafantast att skriva så, men det är så jag känner..

Nej, rosten får de aldrig bukt med antagligen :D
Men man får se till att köpa en så pass ny merca så att den inte har hunnit komma och sen sälja den vid första rostfläck.

Chrysler crossfire är inte så usel som man kan tro när man hör amerikansk budgetsportvagn. Den tillverkas av Karmann (tysk bilbyggare som byggt specialmodeller åt de tyska bilmärkena sedan urminnes tider) och är i princip en Mercedes SLK med annan kaross. SRT6 är 3,2L motorn som de hängt på laddtryck på, sitter även i AMG E32.

Aldrig varit förtjust i Mercedes bensinare (ja förutom V8 AMG då..) men dieslarna är fina. Funderat på en CDI istället? 320CDI gör intervallet 0-100 på samma tid som 350 bensin; 7 sek.

vill du ha en cls ar dom andra bilarna du namner inga alternativ!

yep 320 cdi! finns val ingen anledning att kopa 350 bensinare over den? ja visst pa tomgang latere den lite traktor, men nar man val ror sig ar det en valdigt fin motor.

500 totalt meningslos. amg ar val alternativet, men personligen tyckte jag 55k ar ganska trakig.. kanske 63an ar battre? den motorn ar ju iaf javlig fin in c klassen

vill du ha en cls ar dom andra bilarna du namner inga alternativ!

yep 320 cdi! finns val ingen anledning att kopa 350 bensinare over den? ja visst pa tomgang latere den lite traktor, men nar man val ror sig ar det en valdigt fin motor.

500 totalt meningslos. amg ar val alternativet, men personligen tyckte jag 55k ar ganska trakig.. kanske 63an ar battre? den motorn ar ju iaf javlig fin in c klassen

jepp, hade tänkt skriva 63:an före 55:an men killen verkar ha ett budgettak. Lite prisskillnad:D

Den som nämde Passat cc fattar nog inte vilken liga vi vill spela i. Passat cc kör du om du har smak AMG 63 om du har pengar, And the Bitches know...

Merca har svårt att bli av med gubbstämpeln, trots AMG och Brabus :)

Personligen föredrar jag Audi - den permanenta fyrhjulsdriften är ett måste. Varför inte kika på en RS6 eller S8 om det ska vara lite flådigare?

Chrysler crossfire är inte så usel som man kan tro när man hör amerikansk budgetsportvagn. Den tillverkas av Karmann (tysk bilbyggare som byggt specialmodeller åt de tyska bilmärkena sedan urminnes tider) och är i princip en Mercedes SLK med annan kaross. SRT6 är 3,2L motorn som de hängt på laddtryck på, sitter även i AMG E32.

True that!
Visst, klart USA-plastig invändigt, men riktigt kul att köra och känns inte amerikansk i körningen.

Ja det är helt klart att det krävs ett visst mått av tunnhårighet och prostataproblem för att lägga en halv mille på en beg merca med på tok för stor motor....

Har man de pengarna över så finns där gott om 5 år gamla superbilar som nu är kalla på begmarknaden när alla inte längre kan höja huslånet en mille för leksaksinköp och bonusen brinner inne.

Personligen föredrar jag Audi - den permanenta fyrhjulsdriften är ett måste. Varför inte kika på en RS6 eller S8 om det ska vara lite flådigare?

Hadde tatt en amg merca över en dyr audi alla dagar. Prestige-skoda med krafts på framhjulen är inget för mig.

Fast med min lön får jag va glad om jag kan tjacka fiat. :näsblod

*/ ?>
Back