Köpa mellanklasshoj med motor?

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Som följer: Är 17 år just nu, kört lätt motorcykel i två år nu och det börjar bli dags för att skaffa tyngre hoj men nu ligger problemet i vad man skall åka. Har provkört en del hojar för att testa och känna hur det är att köra dom förövrigt. Har testat:

En strypt R6a: Var faktiskt ganska så totalt värdelöst strypt till 25kw, var ingen direkt större skillnad mot min trimmade 180 kubiks lätta motorcykel om jag skall vara ärlig.

En ostrypt R6a: Det kändes som om det var ett för stort hopp från trimmad lätt till tung.

En ostrypt R1a: Kändes som om jag körde en ostrypt R6a med senap i röven :yoparty

Strypt CBR600: Kändes som om den här gick bättre än den strypta R6an men inte ens i närheten av den ostrypta.

En strypt (Om man nu kan kalla det) KTM 525: Kändes som om den var ostrypt. Men det är väl för att det inte är så stor skillnad i effekt jämfört med den ostrypta.

Det jag vill kunna åka är att åka lite fortare på vanliga 90-vägar utan att det varvar sönder och det fortfarande finns pulver till att åka lite fortare om man vill, inga 250 blås och swooooscha mellan bilarna alltså.
Vill även kunna åka lite bana senare då man har hyfsat nära till Gotland Ring.

För er som inte orkar läsa allt det övre kan bara läsa dom sista 5 raderna där allt i stort sett är sammanfattat. Det jag vill ha svar på är vad ni som kör mellanklass har valt just eran hoj. :Bugar

Alla hojar går skit med strypning. Ju lägre effekt dom har från början desto mindre märks såklart strypningen av. Men eftersom du sket i reglerna med 125:an varför börja bry sig nu? Kör FP och var glad.

motor bör ju hojen ha annars går den inte framåt.
Eller tänkte du köpa motor skillt?

skulle lätt köra på en motard.
får ha samma effekt men så mycket lättare.
vissa är väl strypt på papper oså från fabrik?

Jag håller med föregående.

Jag övergick ifrån en Aprilia rs 125 -05 till en yamaha r6 -00. Det har gått bra och visst har det varit kul men på allmän väg tror jag motard är roligare.

skulle lätt köra på en motard.
får ha samma effekt men så mycket lättare.
vissa är väl strypt på papper oså från fabrik?

Finns ju också en effekt/vikt gräns, så riktigt samma effekt blir det väl inte om den är riktigt lätt.

Men jag håller med, ska man köra lagligt 25kW så är nog motard da shit.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph