Köpa mellan mc, 25kw. Hjälp sökes.

HookeN

Gaylord Focker.
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Ch-racing WSM 125
Tjena, har sökt och kollat åtskilliga timmar på blocket.se utan framgång till vilken mellan hoj jag ska köpa, så jag behöver eran hjälp.

Kriterier:
*Enduro/Motard
*Årsmodel: äldst 2004
*Snygg och smidig
*Laglig alltså 25kw
*Prisgräns på ca 35 000 beroende på årsmodel och skick

Har funderat på att köpa en tung mc och skita i kraven för mellan kortet men är tveksam, funderingar om det?

Läst en del om att landsvägs registrera motorcykeln själv men det verkar krångligt. dyrt och tidskrävande, vad tycker ni?

Så vilken cykel borde jag köpa?

Så all hjälp och tips är mycket uppskattat!

Mvh /

Leta efter en KTM EXC 525a. LV-reg. Tror de är reggade på 8-14kw. Kan möjligen ligga i översta laget i pris. Hitta en som är endurokörd och köp motardkit till. Lite mer sliten plast, men min uppfattning är att de är bättre underhållna motormässigt än motsvarande hoj som gått enbart/mest motard.
Du kan gå ner i kubik om du vill hålla årsmodell nyare.

Leta efter en KTM EXC 525a. LV-reg. Tror de är reggade på 8-14kw. Kan möjligen ligga i översta laget i pris. Hitta en som är endurokörd och köp motardkit till. Lite mer sliten plast, men min uppfattning är att de är bättre underhållna motormässigt än motsvarande hoj som gått enbart/mest motard.
Du kan gå ner i kubik om du vill hålla årsmodell nyare.

Tack för snabbt svar, har sett några KTM t ex. 400exc som är reggade på 12kw, hur fan kan det gå till? nästan som lätt mc ju? Förklara gärna!
Är det bara att dem är strypta sen besiktade då?

Tack för snabbt svar, har sett några KTM t ex. 400exc som är reggade på 12kw, hur fan kan det gå till? nästan som lätt mc ju? Förklara gärna!
Är det bara att dem är strypta sen besiktade då?

För att få ner diverse nivåer så stryps dom så enormt. Avgas, buller osv.

Tänk på att du inte får ha 25kw på en så lätt hoj bara(har för mig det iaf). finns nån regel om att du får ha max0,16kw per kilo lr nåt sånt

Bara att köpa nån lv reg motard, strypa till 25kw kan du göra själv bara att köpa strypningar att sätta i och besiktiga. Var inne å fråga på bikeconer till min xr 650 då sa dom att det finns kit till 25kw att köpa som jag kan stoppa i själv och besiktiga.

Yamaha xt 660/600, bra service intervaller, dock ingen racing maskin
Husaberg 650, kortare intervaller mer effekt roligare att köra.
Xr 650/600, bra till det mesta hyfsad effekt och bra intervaller lätt meckad
Ktm 625/640 lik xr 650 möjligt lite mindre effekt
crf 450 lite som husberg fast mindre effekt men rapp

lite kortfattat

finns väl i den prisklass du tänkt, vet ej om det finns strypningar till dessa men antar det.

Kollade även om man kunde strypa den själv och bänka, men var tydligen bara lagligt att köpa original strypningar.

Köra med en tung mc på mellan kort är samma som att köra utan körkort som betyder att du lika gärna kan köra utan försäkring som är en dum ide ifall du krockar. bättre att strypa den till 25kw och besiktiga sen ta ur strypningen, om det då händer mindre olyckor utan dom tittar om du har strypningar i har du iaf försäkringen för det, oavsett dumt men bättre en tung mc med mellan kort. Du kör du oavsett med tung mc om du stryper av den men då är den iaf besiktigad för 25kw i papperna.

Bara att köpa nån lv reg motard, strypa till 25kw kan du göra själv bara att köpa strypningar att sätta i och besiktiga. Var inne å fråga på bikeconer till min xr 650 då sa dom att det finns kit till 25kw att köpa som jag kan stoppa i själv och besiktiga.

Yamaha xt 660/600, bra service intervaller, dock ingen racing maskin
Husaberg 650, kortare intervaller mer effekt roligare att köra.
Xr 650/600, bra till det mesta hyfsad effekt och bra intervaller lätt meckad
Ktm 625/640 lik xr 650 möjligt lite mindre effekt
crf 450 lite som husberg fast mindre effekt men rapp

lite kortfattat

finns väl i den prisklass du tänkt, vet ej om det finns strypningar till dessa men antar det.

Kollade även om man kunde strypa den själv och bänka, men var tydligen bara lagligt att köpa original strypningar.

Köra med en tung mc på mellan kort är samma som att köra utan körkort som betyder att du lika gärna kan köra utan försäkring som är en dum ide ifall du krockar. bättre att strypa den till 25kw och besiktiga sen ta ur strypningen, om det då händer mindre olyckor utan dom tittar om du har strypningar i har du iaf försäkringen för det, oavsett dumt men bättre en tung mc med mellan kort. Du kör du oavsett med tung mc om du stryper av den men då är den iaf besiktigad för 25kw i papperna.

Fan vilket bra forum, snabba och effektiva svar, då har jag lagt ner tanken med att köra tung hoj, ville bara få det bekräftat :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...