Köpa MC

rabski

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Sölvesborg
Hoj
Klx650 - Såld
Jag har precis fått upp intresset för mc och planerar nu på att ta körkort för tung/mellan MC.

Det jag funderar över nu är om ja ska köpa mig en motorcykel innan jag tagit kortet och övningsköra så mycket som möjligt och förhoppningsvis klara uppkörning direkt.


Problemet med detta är ju när man ska provköra cyklen innan köp, jag får ju inte ta den själv och köra en sväng för att testa hur den är.

Så min fråga är, hur gjorde ni första gången?
 
Last edited:
första gången så körde min far den.. den andra gången så körde jag den.. trots att jag inte hade körkort för den behörigheten.. men det var i tyskland... de är inte så kinkiga :P
 
Körde utan lapp. Man behöver inte åka Mälaren runt för att kolla koppling, bromsar etc..
 
Tackar för svaren...

Det blir väl till att köra en liten sväng med hojjen iaf och testa den lite.

Kan ni rekommendera en bra nybörjarhoj förresten.

Budget: 15´000 - 25´000
 
rabski skrev:
2376343 Tackar för svaren...

Det blir väl till att köra en liten sväng med hojjen iaf och testa den lite.

Kan ni rekommendera en bra nybörjarhoj förresten.

Budget: 15´000 - 25´000

Jag och polaren köpte en Yamaha XJ650 men det verkar inte vara ett bra köp för att köra upp på.
För mycket effekt för mellanklass och för liten kubik för tung :mad:
Men den är lättkörd och bra träning är det, sen får man väl hyra en från bilskolan till uppkörningen. :tummenupp
 
rabski skrev:
2376343 Tackar för svaren...

Det blir väl till att köra en liten sväng med hojjen iaf och testa den lite.

Kan ni rekommendera en bra nybörjarhoj förresten.

Budget: 15´000 - 25´000

jag köpte en suzuki gsx600f innan jag ens börjat övningköra kostar mellan 20 o 30 lök om de är från -97..
stabil cykel som ändå har lite krut..jag lärde mig manöverbanan med den iaf o det va inga större problem med garagevändningar...billig i föräkring är ju dessutom ett plus..
 
Jag köpte min första hoj innan jag hade tagit kortet, så jag fick hjälp av Wibbe som först tog ett varv på egen hand med hojen, å sen hängde jag med på ett varv, där det testades vad hojen dög till :D Alltid bra att ha med nån som är duktig och kan hojar så att man får hjälp med att kolla in brister osv :tummenupp
 
Glömde nämna att jag gärna siktar på en hoj "man sitter upp på", alltså en cross, enduro eller offroad liknande cykel...

För jag har ett konstig problem med min rygg vilket gör att jag får väldigt ont i ryggen av att sitta i sporthojs ställning.:näsblod



Har kollat lite på KTM EXC och har hört att dessa ska vara lv-reggade från fabrik.

Stämmer det?
 
Last edited:
AndreasNo skrev:
2376753 äääh vem får inte ont i ryggen av att köra sporthoj..

skitsamma :P.. de e dyrt, man får ont..finns inget praktiskt me de.. men de e ju kul :D


Sant, men detta ja får är extremt...:3freak


Ingen som kan hjälpa mig angående Ktm Exc´n??
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top