Köpa mc utan servicebok?

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
GSXR 600 -01
Tänkte höra med er mc-folk hur ni ställer er till att köpa mc utan servicebok? Hur mycket mindre ska man betala för en utan bok mot en med? Svårsåld sen när det är dags att byta etc. Givetvis samma årsmodell, skick och mil ungefär.

Go wild. :tummenupp

Serviceboken är ju en del av hojens historia, men jag anser att den bara har stor betydelse när hojen är av nyare modell och garantier fortfarande gäller.

Däremot är ju serviceboken ingen som helst garanti på att servicen verkligen är bra utförd. Jag går hellre på känsla, kikar på skick och vad förre ägaren är för typ. Finns kvitton och sådant?

Jag bryr mig inte alls om servicebok..

Förstår inte riktigt vad man ska med den till...

Serviceboken är ju en del av hojens historia, men jag anser att den bara har stor betydelse när hojen är av nyare modell och garantier fortfarande gäller.

Däremot är ju serviceboken ingen som helst garanti på att servicen verkligen är bra utförd. Jag går hellre på känsla, kikar på skick och vad förre ägaren är för typ. Finns kvitton och sådant?

Helt sant. Är det en äldre hoj så spelar väl inte serviceboken någon roll, skicket som avgör. Gamla kvitton på typ olja, filter, belägg, lager osv är bra :tummenupp

Att få med servicebok är ju alltid ett plus, men först och främst är det ju skicket som avgör hur mycket man är villig och betala.

Bryr mig heller inte om serviceboken vid köpet. Däremot kan det vara trevligt att bläddra igenom historiken när man har tråkigt mörka vinterkvällar, men det är inget som hindrar ett köp om allt känns bra för övrigt.

näe fasen, visst pruta någon tusenlapp om den saknas. Men lyssna på motor o känn på lager osv o provkör. Känns de okey så är det säkert väl skött!.. Så resonerar jag iaf!

Behövs serviceboken för att eventuell garanti ska gälla så ska den finnas, annars så är det dagsskick som avgör.

Hoj med garanti ska ha service bok om du inte får kalaspris, gammal häck spelar ingen roll i mina ögon.

Tack för era svar. Nu är det en -00 det gäller så den är väl halvgammal.

Det jag tänker är bara varför det inte finns servicebok. Det är ju inget man slänger direkt.

Jaja, kontentan verkar iaf vara att de flesta går på skick (givetvis) och känsla. Vill ju kunna sälja den igen.

Tack för era svar. Nu är det en -00 det gäller så den är väl halvgammal.

Det jag tänker är bara varför det inte finns servicebok. Det är ju inget man slänger direkt.

Jaja, kontentan verkar iaf vara att de flesta går på skick (givetvis) och känsla. Vill ju kunna sälja den igen.

Serviceboken brukar förvinna när det är många ägare på en hoj, rätt var det är så glöms den bara bort.
Skicket viktigare än servicebok, den säger ändå inte mycket.

Servade en kawa ninja9 -03 med 2000mil på mätaren i höstas...vilket vrak det var. Å den var servad enligt boken...jatjenare...den gick på 2 cyl, ibland 3
ALLA stiften satt löst....då hade den gått knappt 200 mil efter service, men ny ägaren orkade inte åka ner till de som gjorde den senast enligt boken.

Hojen var billig, å det med all rätt, slitet drivpack mm. fastrostat motordrev, hjulaxeln fick slås ut med handslägga, bultar till bromsok satt fastärgat...HÖGTRYCKSTVÄTTAD hoj. Jättefin annars, inte en repa..
Tidigare ägargare skulle fan ha stryk...:huvet

Skulle aldrig köpa varken hoj eller bil utan servicebok..
Visst går det att mygla till sig stämplas osv..

Men har tidigare ägare varit så slarvig att han inte kan hålla redan på en bok så kan man ju undra hur han verkligen skött resten..

Iceman: Eller så skiter man bara i att serva den på skitdyra ställen för en stämpel. Om det inte finns garantier kvar, då betyder en bok noll och intet. Det är viktigare att kvitton finns kvar och att personen visar att han/hon vet hur hojen sköts/funkar totalt sett.

Jag stämmer väl in i kören. Min hade servicebok men den var ostämplad efter 800mil. Går ändå klockrent & sköter man hojjen så är det skitsamma.

Iceman: Eller så skiter man bara i att serva den på skitdyra ställen för en stämpel. Om det inte finns garantier kvar, då betyder en bok noll och intet. Det är viktigare att kvitton finns kvar och att personen visar att han/hon vet hur hojen sköts/funkar totalt sett.

Det har du delvis rätt i..

På en nyare hoj är det ingen fördel om serviceboken saknas.
På ett äldre lok, 15 år och uppåt, är det mer regel än undantag att den inte finns kvar. Ingen prutmån således.

Skulle aldrig köpa varken hoj eller bil utan servicebok..
Visst går det att mygla till sig stämplas osv..

Men har tidigare ägare varit så slarvig att han inte kan hålla redan på en bok så kan man ju undra hur han verkligen skött resten..

Jag vet massor av ställen kring stockholm där man lätt kan fixa sig en stämpel då man själv bytt olja/filter osv..

Serviceboken är lika betydelsefull som mätarställningen..
dvs nada....

Finns det bra dokumentation i form av kvitton och att skicket på moppen är bra och den går bra osv så är det mer värt än en servicebok som är tokmyglad med sk akt serviceverkstäders stämplar..

Mina 2 ören....

Jag har inte sett en enda verkstad (utom en som inte ar markesverkstad) som får skruva på min hoj..skitiga lokaler och dårliga verktyg med sura gubbar....dom dar bøckerna betyder fan ingenting..

Tänkte höra med er mc-folk hur ni ställer er till att köpa mc utan servicebok? Hur mycket mindre ska man betala för en utan bok mot en med? Svårsåld sen när det är dags att byta etc. Givetvis samma årsmodell, skick och mil ungefär.

Go wild. :tummenupp

Har den inte en servicebok så måste säljaren kunna visa upp alla kvitton på dom servicar som ska ha gjorts, annars måste du vara misstänksam och räkna dom som ogjorda oavsett vad säljaren försöker med för bortförklaringar..

Så .. har han varken S-bok eller kvitton så släpp den och kolla på en annan.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!