Köpa mc på företaget?

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Har en hoj som jag vill köpa billigt från ett företag men dom säljer endast till andra företag.. Så är det inga problem med att köpa eller kommer det att behövas skattas en massa och liknande?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Finbilar, båtar, motorcyklar och sprit på företaget kostar mer än det smakar. :fakta
I alla fall om det blir skatterevision. :gnissla

Såvida man inte har bud-, båt- eller bil-firma eller restaurang.
Då är det i alla fall möjligt.
Men det finns fortfarande fallgropar.

:hej

/e

edit:
Såvida du inte säljer den vidare direkt för samma pris.
Då bör du i alla fall inte hinna få något förmånsvärde.
Någon skatteexpert här?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Klart du kan köpa den i företaget och sälja den vidare till dig själv. Mem köpa mc för företagets oskattade pengar och sen köra den privat är en dålig idé, mer strul än vad man tjänar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är klart att man kan ta en hoj som tjänstehoj och betala förmånsvärde på samma sätt som man kan ha en tjänstebil. Det krångliga borde vara att det inte finns fastställda förmånsvärde på samma sätt som det finns på de flesta bilar men det är inte alls olösbart.

En fördel kan vara att man betalar endast förmånsvärde när det är en förmån, dvs när fordonet är påställt. Ett faktum som utnyttjats av många egenföretagare som köpt sig en Porsche GT3 (eller liknande) som tjänstebil och har den påställt 2mån/år och kör den på trailet till banan.

EDIT: funkar tydligen kasst på MC. Att ta den som tjänstehoj och ta hela inköpssumman, servicekostnad, försäkringskostnad mm som förmånsvärde är fullt möjligt och kan vara effektivt. Får man reducerat förmånsvärde om man kör xxxmil i tjänsten? http://www.svmc.se/smc/smcs-arbete--fragor/motorcykeln/formansvarde-mc/
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Skatt, som alltid. I detta fallet förmånsbeskattning. Samt trassel med skatteverket om allt annat då man väl fastnat i deras klor....
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Köper du in den i ditt bolag och säljer den till dig själv till marknadspris bör det inte vara nån fara, se bara till att få den värderad av en oberoende "expert".

Om du nu skulle sälja den till dig själv till underpris, finns det risk att både ditt bolag och du som privatperson åker skattetillägg, det är i regel dyrt...
 

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrort
Hoj
Honda CB 1000RA
Som några skriver ovan blir det aktuellt med förmånsbeskattning om ens företag äger motorcykeln. Ett skäl till att de endast säljer till andra bolag kan ha med avdragsrätten för moms att göra (köparen kan göra avdrag om det är ett momsregistrerat bolag). Säljande bolag ska dock redovisa utgående moms oavsett köpare.
Om man köper mc för sitt företags pengar och säljer till "underpris" till sig själv (under marknadsvärde) räknas detta som lön, vilket medför arbetsgivaravgifter + avdragen skatt.

Sammantaget är det som engström ovan skriver, mer problem och risk för att det blir dyrt (skattetillägg, ev brottsanmälan efter revision) om man kör via bolaget..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om jag tolkar TS rätt så har han inte för avsikt att ha hojen i bolaget, om nu säljer den omgående till han själv bör det inte vara aktuellt med förmånsbeskattning?

TS bolag köper den för 80+20 moms, TS bolag säljer den till han själv för 80+20 moms. I bolaget blir det kostnadsneutralt, skatteverket bör inte ha nån åsikt så länge som hojen säljs till marknadspris? Dock kanske inte TS får hojen så billigt som han hade tänkt.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Kan ett företag köpa in en/flera klassikerhojar som investering? Registrerade men avställda. Att betrakta som varulager för framtida försäljning. Att betrakta mc:n på ett annat sätt än fordon och dess regler. Skjuta upp beskattning till framtida försäljning? Att göra en värdering till varje bokslut? Eller skaffa man sig bara en massa strul. Tänker ju på större företag som köper konst och liknande..... :confused:
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Jo visst är det möjligt att ha hojen på företaget, det har jag haft. Inga problem . Jag betalade inte ens förmånsvärde eftersom jag redan betalade för den betydligt dyrare bilen .
Problemet ligger i att försäkra den . Alla FB som jag pratade med ville ha typ 60K om året och motiveringen var att "vem som helst på företaget kan köra den" så risken är stor för olycka . De tar alltså ingen hänsyn till om du är ensam eller 200 anställda. Jag betalade försäkringen själv men då kommer man in i en skuggzon.

Toyman , Klart du kan köpa in flera fordon och inte använda dem . Ha dem som utsmyckning. De går inte ens som konst ( vilken inte är avdragsgill ) . Sen är det klart skillnad om du köper in 2st eller 20, för då blir det liksom "rörelsefrämmande verksamhet" och då måste du i så fall ändra i verksamhetsbeskrivingen.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Kan ett företag köpa in en/flera klassikerhojar som investering? Registrerade men avställda. Att betrakta som varulager för framtida försäljning. Att betrakta mc:n på ett annat sätt än fordon och dess regler. Skjuta upp beskattning till framtida försäljning? Att göra en värdering till varje bokslut? Eller skaffa man sig bara en massa strul. Tänker ju på större företag som köper konst och liknande..... :confused:

Jadå, men du får skatta på vinsten.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jo visst är det möjligt att ha hojen på företaget, det har jag haft. Inga problem . Jag betalade inte ens förmånsvärde eftersom jag redan betalade för den betydligt dyrare bilen .
Problemet ligger i att försäkra den . Alla FB som jag pratade med ville ha typ 60K om året och motiveringen var att "vem som helst på företaget kan köra den" så risken är stor för olycka . De tar alltså ingen hänsyn till om du är ensam eller 200 anställda. Jag betalade försäkringen själv men då kommer man in i en skuggzon.

Toyman , Klart du kan köpa in flera fordon och inte använda dem . Ha dem som utsmyckning. De går inte ens som konst ( vilken inte är avdragsgill ) . Sen är det klart skillnad om du köper in 2st eller 20, för då blir det liksom "rörelsefrämmande verksamhet" och då måste du i så fall ändra i verksamhetsbeskrivingen.

Den regeln som du nyttjade är numera borta. I dagsläget så betalar man förmånsvärde för samtliga fordon, inte bara det dyraste som det var tidigare.

Men till TS fråga. Det blir nog svårt att sälja den med 0% i vinst för företagets del utan att skatteverket höjer på ögonbrynen, risken är överhängande att du skatta för förmånen. Dvs skillnaden mellan priset du köper den för kontra marknadsvärde. Om du inte lyckas få den värderad till den lägre summan av någon oberoende.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Undrar om det går att utöka den redan registrerade verksamheten på företaget till tex "motorcykeltillbehörsförsäljning"

Har man ett genuint sådant så måste man ju kunna köpa in en mc för att kunna provmontera o fota produkterna på hojen för att använda i marknadsföringssyfte. Sen får man väl köpa in några billiga slipons till just den hojen o kränga på blocket för att det ska se någorlunda bra ut.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Undrar om det går att utöka den redan registrerade verksamheten på företaget till tex "motorcykeltillbehörsförsäljning"
.

Ja visst kan man ändra beskrivningen av verksamheten, det kräver bara lite pappersarbete.
Sen gäller det som alltid att ha tänkt ut en riktigt bra förklaring till det man gör IFALL man åker på koll.

EBS : Ja det var ju några år sedan jag hade det upplägget . TS måste så klart kolla eftersom lagarna ändras hela tiden .
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Undrar om det går att utöka den redan registrerade verksamheten på företaget till tex "motorcykeltillbehörsförsäljning"

Har man ett genuint sådant så måste man ju kunna köpa in en mc för att kunna provmontera o fota produkterna på hojen för att använda i marknadsföringssyfte. Sen får man väl köpa in några billiga slipons till just den hojen o kränga på blocket för att det ska se någorlunda bra ut.

Klart att du kan göra det men du kan glömma att det håller vid en granskning. Det är 5 min jobb att lägga till verksamhetsgrenen försäljning av mc och tillbehör. Men när bolagets största utgift blir inköp av mc som sedermera inte omsätts så ringer larmklockan när du skall få tillbaka momsen.
Det är inte olagligt att göra dåliga affärer men dåliga affärer där den enda vinnaren råkar vara bolagets ägare som får köra motorcykeln är svårt att förklara varför det affärsmässigt.

Köper du däremot in 5 mc och säljer 4 med vinst och den sista råkar bli hyllvärmare och säljs till din kompis för underpris efter 2 år så är det lättare att sälja in affärsmässigheten i projektet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan ett företag köpa in en/flera klassikerhojar som investering? Registrerade men avställda. Att betrakta som varulager för framtida försäljning. Att betrakta mc:n på ett annat sätt än fordon och dess regler. Skjuta upp beskattning till framtida försäljning? Att göra en värdering till varje bokslut? Eller skaffa man sig bara en massa strul. Tänker ju på större företag som köper konst och liknande..... :confused:


Det finns fördelar och nackdelar med det upplägget:

+
Du kan ha företaget registrerat på en postbox som därmed är den adress som syns i bilregistret och på div onlinetjänster där tjuvarna kollar upp fordon
Om man satsar på att regeringen inför förmögenhet/arv skatt är det bra att ha dyrgriparna i bolaget inför denna förändring
Du kan skaffa saluvagnsskylt

-
Försäkringsbolagen är negativa och brukar bli svårare med rimliga premier om man inte har en bra relation till någon lokal handläggare. Ringer man kundtjänst blir det skidyrt

Sen kommer skatteverket att undra vad du tänkt med inköpet men det är inte otillåtet. Visst får du parkera en massa kapital även i motorcyklar likväl som guld eller aktier men skattemässigt ser jag inte direkt någon möjlighet att tjäna på det.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det finns fördelar och nackdelar med det upplägget:

+
Du kan ha företaget registrerat på en postbox som därmed är den adress som syns i bilregistret och på div onlinetjänster där tjuvarna kollar upp fordon
Om man satsar på att regeringen inför förmögenhet/arv skatt är det bra att ha dyrgriparna i bolaget inför denna förändring
Du kan skaffa saluvagnsskylt

-
Försäkringsbolagen är negativa och brukar bli svårare med rimliga premier om man inte har en bra relation till någon lokal handläggare. Ringer man kundtjänst blir det skidyrt

Sen kommer skatteverket att undra vad du tänkt med inköpet men det är inte otillåtet. Visst får du parkera en massa kapital även i motorcyklar likväl som guld eller aktier men skattemässigt ser jag inte direkt någon möjlighet att tjäna på det.

Saluvagnslicens ger transportstyrelsen endast om man handlar med och har omsättning på fordon.
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Hittade detta inlägget på SH från 04-09-10, 20:59
"Du kan alltid köpa eller leasa den som reklam / promotion = fullt avdragbar moms.

Dessutom kan man skriva av den på en sommar då.... När reklamkampanjen (eller filmen som det var i mitt fall) är avslutad så är all rekvesita avskriven "

Kanske en idé ?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top