Köpa mc mitt i vintern?

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Nu har snön lagt sig (hos mig) och priserna på motorcyklarna borde väll vara som lägst nu..

Men då man inte kan provköra, hur ska man testa så allt är ok...?

Kul om man skulle "fynda" nu i vinter och sedan märker man att växellådan (eller något annat) är helt åt h*lvete när man plockar ut den i vår och kör första gången...

Jag har i princip köpt alla mina hojar under vinterhalvåret, provkörning kan du glömma, eller i ett fall har jag faktiskt kört runt i ett parkeringshus och kunnat testa lite växlar och basala delar.

men håll dig till nyare hojar, helst med nån typ av garanti kvar så är det oftast lungt

Jag har i princip köpt alla mina hojar under vinterhalvåret, provkörning kan du glömma, eller i ett fall har jag faktiskt kört runt i ett parkeringshus och kunnat testa lite växlar och basala delar.

men håll dig till nyare hojar, helst med nån typ av garanti kvar så är det oftast lungt
Okej, jag tänkte köpa en hoj första hoj men min budget är ganska liten så en
ny hoj är inte så klart val.
Har en budget på 40.000 men gärna under 35.000, har du några tips?

R1 98-99. Man man vill gärna testa växellådan.

Så nära nordpolen bor vi väl inte. Inte så kul att dra ut den i saltet men en testtur går väl alltid att få till efter ni bestämt pris mm. Kommer det fram att den inte går som utlovat blir det ingen affär. Fullt spett på 2:an för att testa att den inte hoppar ur är ett bra test som jag inte skulle vilja vara utan.

Som oerfaren är det ju ganska bra att kunna testa hojen innan köp... gärna med en kompis som kan något om hojar.

R1 98-99. Man man vill gärna testa växellådan.

hört att växellådorna inte är så bra på tidiga r1:0r... är det "lugnt" från -00?

Som sagt är jävligt sugen på att fynda nu i vinter, men vet inte om jag vågar...min budget ligger på 50-60...och det får man inte "jätteny" hoj för...ingen med garantin kvar iaf...(sporthoj runt 1000cc)

Så nära nordpolen bor vi väl inte. Inte så kul att dra ut den i saltet men en testtur går väl alltid att få till efter ni bestämt pris mm. Kommer det fram att den inte går som utlovat blir det ingen affär. Fullt spett på 2:an för att testa att den inte hoppar ur är ett bra test som jag inte skulle vilja vara utan.

Hallå ja...det är isgata här hos mig...skulle inte vilja provköra i det underlaget...

Last edited:
Hallå ja...det är isgata här hos mig...skulle inte vilja provköra i det underlaget...[/QUOTE]

Måste du provköra just idag? Det är inte ofta det är snö i Småland hela vintrarna. Om någon vecka kan du provköra.

CBR 929 är väl nog det mest moderna köpet i den prisklassen. Går nog att hitta en Gixx K1-K2 för dem pengarna också som är en bra hoj. R1:an har mer problem med oljesörplandet och växellådan.

CBR 929 är väl nog det mest moderna köpet i den prisklassen. Går nog att hitta en Gixx K1-K2 för dem pengarna också som är en bra hoj. R1:an har mer problem med oljesörplandet och växellådan.

Om motorn är tät så kommer den inte ta några hiskeliga mängder olja om man hpller framhjulet i backen.

Köpa sporthoj i vinter, whats the problem??

Sorry, men blir SÅÅÅ trött på snacket om att tidigare R1 or har problem med lådan. För i HELVETE det är inte lådan som är problemet utan skitskallen som kör dåligt! Tidiga R1 or är vid dags datum snart 12 år och det som är problemet är att dumfan laddar på ettan och slänger i tvåan. Har du 9-10k varv och slänger i tvåan framför korvmojen för att impa på småtjejerna så SKA du ha lådras din idiot!
Ska du köpa hojen vintertid så slår du av ca 10K för ev motor/låda renovering eftersom du inte kan testa hojen fullt ut. Vet inte vad ni menar med att "testa" hojen men själv vill jag ha min 10+ grader och ca två mil för att kunna känna riktigt på hojen. Alltså få upp både motor temp och temp i däcken och då inte på asfalt som har ca 4+grader.
Hittar du hojen du vill ha så köp . Men har du en van polare med mycket hojar i ryggen så ta med honom.
:yoparty

Tjaa!
Blev lite nyfiken, vad baserar du ditt uttalande på ? Alltså att R1 an "sörplar" olja mm? Hur många R1 or har du själv haft?
Vad hade du problem med?
Tacksam för svar!

Last edited:
Tänkte nu när ja satt här att ifall man ändå vill testa lådan på en hoj och man inte kan köra den på gatan. Man kan inte dra upp den på ett depåstöd sen kanske lägga i 2'an om man vill se så den är okej sen gasa lite för att se så inte växeln hoppar eller slirar (kalla de vad du vill). Eller måste man ha motstånd på bakhjulet för att de ska bli så i lådan? :gnissla Bara en tanke nu lite senare in på natten :rolleyes: :tungan

Om motorn är tät så kommer den inte ta några hiskeliga mängder olja om man hpller framhjulet i backen.

Är du full, eller?
Snyt näsan och veva igång din Yamaha DT 50!
You have no fucking clue!
God Jul!:glömdet

Tänkte nu när ja satt här att ifall man ändå vill testa lådan på en hoj och man inte kan köra den på gatan. Man kan inte dra upp den på ett depåstöd sen kanske lägga i 2'an om man vill se så den är okej sen gasa lite för att se så inte växeln hoppar eller slirar (kalla de vad du vill). Eller måste man ha motstånd på bakhjulet för att de ska bli så i lådan? :gnissla Bara en tanke nu lite senare in på natten :rolleyes: :tungan

Ja du måste ha motstånd om den inte är riktigt risig för då går de inte ens i.
Annars kan man ju hyra en bänk å gasa helvete i.

Vad det gäller lådan så måste du köra hojen lite hårdare än "normalt" på gata med vettig temp för att kunna bilda dig en uppfattning. Men vad är det för hoj det gäller?

Vad det gäller lådan så måste du köra hojen lite hårdare än "normalt" på gata med vettig temp för att kunna bilda dig en uppfattning. Men vad är det för hoj det gäller?

Nej bara undra rent allmänt om de skulle ens gå att göra. Skulle ju ha varit smidigt om de skulle funka ifall de som sagt skulle vara ett vinterköp och det är 1 meter snö på gatan. Kan ju va skönt och veta att motorn är ok vid köp utan provrunda. Men då vare som jag trodde :)

Edit: Inga fler dumma frågor för ikv :D

Last edited:
Nej bara undra rent allmänt om de skulle ens gå att göra. Skulle ju ha varit smidigt om de skulle funka ifall de som sagt skulle vara ett vinterköp och det är 1 meter snö på gatan. Kan ju va skönt och veta att motorn är ok vid köp utan provrunda. Men då vare som jag trodde :)

Det är ju därför Sh finns! Ställ frågan och få svar som är seriösa. Klart du kan köpa hoj i vinter , men du sade inte vilken hoj det gällde, eller är det jag som är full? Rätt säljare och med rätt dokumentation så är det troligtvis ok att köpa men om du letar bland de billigaste på Blocket så var vaksam och ha med dig en erfaren mc polare.

Ropa på mamma så hon kommer å torkar... Min motor är då tät men tar olja på bakhjulet.

Vadå tar olja på bakhjulet? Du är ganska osynlig här på SH. Hur menar du att den tar olja på bakhjulet??? Intressant!
Född -71 så jag tror inte mamma behöver "torka"???

Last edited:
jag köpte min nuvarande förra vintern, kass koppling men det visste jag innan,

tror de bästa man kan göra om det ej går att provköra är att gå på vad det är för lirare som säljer, verkar det vara en schysst lirare som vill göra en seriös affär?, det är iaf viktigt för mig.

jag köpte min nuvarande förra vintern, kass koppling men det visste jag innan,

tror de bästa man kan göra om det ej går att provköra är att gå på vad det är för lirare som säljer, verkar det vara en schysst lirare som vill göra en seriös affär?, det är iaf viktigt för mig.

Håller med dig!
Blir bara förvånad över uttalande som föregående talare hade. Hans hoj drar bara olja på bakhjulet ?? Ingen presentation, anonym och kör R1 .
Oseriösa svar/inlägg kommer ofta från de som varken har hoj eller behov av rakhyvel :D

Men SH är ju till för att ge och få seriösa svar vilket de flesta liksom du också visar. God jul!:)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back