Köpa MC man inte får provköra

Köpte min utan provkörning. Säljaren bodde långt in på en grusväg och så hade jag kört modellen innan så jag visste vad det var för något. Varvade motorn lite, och bedömde skicket generellt, sen var saken mer eller mindre biff!
Men vad är man egentligen ute efter iom en provkörning? Kolla så att hojen sitter ihop?

Tja, de där sakerna jag sa...
Att motorn svarar på gas som den ska, att det inte dyker upp konstiga ljud vid last, att växellådan inte känns konstig, att hojen spårar som den ska osv...
Finns mycket man kan upptäcka som inte märks vid en ockulär besiktning.

Jag har iofs inte hittat någon hoj som jag låtit bli att köpa pga konstigheter vid provkörning, men med bilar har jag ratat en jävla massa pga att motorn inte känns helt kry vid hård last, bromsar som är off och underliga ljud.
 
Det är lätt att förstå oron hos säljaren. Lämnar säljaren ut hojen till fel person kan det bli väldigt besvärligt. Samtidigt så kan jag inte tänka mig att köpa utan att prova först. Det går helt bort. Alltså får man se till att lämna en lämplig "gisslan" - hoj, bil, kreditkort, körkort eller nåt annat.

När jag köpte min senaste pendlarscooter ville säljaren inte låta mig provköra utan att han fick pengarna i handen.

Jag förklarade att jag förstod att han kunde känna sig orolig. Men att jag skulle känna mig ännu mera orolig för att han skulle behålla mina pengar och lämna mig här med en halvgammal scooter - som kanske är full av fel? Så vad gäller oron så kanske vi var lika, 1-1. Den logiken funkade skapligt, han var rädd att bli av med hojen, jag var rädd att bli av med pengarna!

Kompromissen blev att ge honom nycklarna till min hoj som jag kom dit med. Han fick mina nycklar och ställde in min hoj i sitt (låsta) garage och jag kunde provköra. Maktbalans! ;)

PS. Hur gick det då? Jo, jag köpte den! 2001 års modell, 700 mil, välservad, men med torra däck.
 
Det är lätt att förstå oron hos säljaren. Lämnar säljaren ut hojen till fel person kan det bli väldigt besvärligt. Samtidigt så kan jag inte tänka mig att köpa utan att prova först. Det går helt bort. Alltså får man se till att lämna en lämplig "gisslan" - hoj, bil, kreditkort, körkort eller nåt annat.

När jag köpte min senaste pendlarscooter ville säljaren inte låta mig provköra utan att han fick pengarna i handen.

Jag förklarade att jag förstod att han kunde känna sig orolig. Men att jag skulle känna mig ännu mera orolig för att han skulle behålla mina pengar och lämna mig här med en halvgammal scooter - som kanske är full av fel? Så vad gäller oron så kanske vi var lika, 1-1. Den logiken funkade skapligt, han var rädd att bli av med hojen, jag var rädd att bli av med pengarna!

Kompromissen blev att ge honom nycklarna till min hoj som jag kom dit med. Han fick mina nycklar och ställde in min hoj i sitt (låsta) garage och jag kunde provköra. Maktbalans! ;)

PS. Hur gick det då? Jo, jag köpte den! 2001 års modell, 700 mil, välservad, men med torra däck.

Det var väl en utav förra årets vanligaste blocket bluff. Att folk lurade till sig fordon vid provkörning genom att lämna kvar falsk-hyrda eller andra stulna bilar.
 
Det var väl en utav förra årets vanligaste blocket bluff. Att folk lurade till sig fordon vid provkörning genom att lämna kvar falsk-hyrda eller andra stulna bilar.

Knappast! det händer säkert att folk blir av med hojen vid provkörning, men särskilt vanligt tror jag inte att det är.
Då skulle det vimla av såna trådar här och på FB.
 
Om hojen är ganska ny och har garanti så är inte en provkörning hela världen.
Har köpt nya hojar utan att provköra, och jag har även sålt hojar utan att köparen provkörde.
Dock så skulle jag aldrig neka en eventuell köpare provkörning!
 
Om hojen är ganska ny och har garanti så är inte en provkörning hela världen.
Har köpt nya hojar utan att provköra, och jag har även sålt hojar utan att köparen provkörde.
Dock så skulle jag aldrig neka en eventuell köpare provkörning!

Det är sant! nuvarande hoj hade endast rullat 25 mil och har 2 års garanti och då kände jag inget behov av att testa.
Men en hoj som är 5 till 15 år vill man så klart testa.
 
Betala allt först - provkörning efteråt. Vill inte köparen ha hojen, ge han pengarna tillbaka. Behöver det vara krångligare än så?
 
Betala allt först - provkörning efteråt. Vill inte köparen ha hojen, ge han pengarna tillbaka. Behöver det vara krångligare än så?

Ja för ingen jag har handlat med de senaste 7-8 åren har använt sig av kontanter.
Och varför skulle man ge pengar till en främling som kan vägra att lämna tillbaka dem?
 
Risken att bli blåst på grund av att säljaren döljer något om hojen torde vara betydligt större än att någon tjomme drar med skiten.
 
Om hojen är ganska ny och har garanti så är inte en provkörning hela världen.
Har köpt nya hojar utan att provköra, och jag har även sålt hojar utan att köparen provkörde.
Dock så skulle jag aldrig neka en eventuell köpare provkörning!

I detta fall hade den 10 år på nacken. Annonsen är borta nu så kanske sålde han direkt ;)
 
Vem gör sig jobbet att:
- Hämta ut en tjock bunt med kontanter
- Ge dem till en helt okänd person för att få provköra
- Sedan förstås troligen få tillbaks dem, om det inte bli affär
- Köa på kontorstid för att sätta in dem på banken igen, på något av de väldigt få bankkontor som har kontanthantering (det är ingen jättebra idé att ha tiotusentals kronor liggande hemma i en kaffeburk, fråga ditt försäkringsbolag....)
- Ta ut en ny bunt nästa vecka, när man hittat en annan intressant hoj, och köra en ny vända som beskrivits ovan

Inte jag i alla fall!
 
Vem gör sig jobbet att:
- Hämta ut en tjock bunt med kontanter
- Ge dem till en helt okänd person för att få provköra
- Sedan förstås troligen få tillbaks dem, om det inte bli affär
- Köa på kontorstid för att sätta in dem på banken igen, på något av de väldigt få bankkontor som har kontanthantering (det är ingen jättebra idé att ha tiotusentals kronor liggande hemma i en kaffeburk, fråga ditt försäkringsbolag....)
- Ta ut en ny bunt nästa vecka, när man hittat en annan intressant hoj, och köra en ny vända som beskrivits ovan

Inte jag i alla fall!
Då får swisha över pengarna innan provkörning och köper du inte hojen får säljaren swisha tebax :D
 
Denna tråd gör mig deprimerad.
Privathandel verkar inte vara något dagens samhälle klarar av. Lika bra att förbjuda skiten tills folk växer upp.
:3freak
 
Ja för ingen jag har handlat med de senaste 7-8 åren har använt sig av kontanter.
Och varför skulle man ge pengar till en främling som kan vägra att lämna tillbaka dem?

Är man intresserad så får man väl betala för sig också. Handlar om hur intresserad köparen verkligen är att köpa eller säljaren att bli av med hojen. Man får ge och ta.
Nu finns dessutom lyxen med Swish. Häng med i utvecklingen grabbar ;)
 
Är man intresserad så får man väl betala för sig också. Handlar om hur intresserad köparen verkligen är att köpa eller säljaren att bli av med hojen. Man får ge och ta.
Nu finns dessutom lyxen med Swish. Häng med i utvecklingen grabbar ;)

Givetvis!
Men man betalar inte innan affären är i hamn och jag skulle som sagt var ALDRIG lämna ifrån mig pengar till en okänd innan affären är sluten.
Vad är nästa steg? att man skriver ett kvitto på att man lämnar över pengar i förskott och att dom skall betalas tillbaka om jag inte vill ha hojen?
 
Denna tråd gör mig deprimerad.
Privathandel verkar inte vara något dagens samhälle klarar av. Lika bra att förbjuda skiten tills folk växer upp.
:3freak

Jo men sen är ju frågan, hur många är det egentligen som blivit av med hojen vid försäljning då? Måste ju vara en rätt liten andel?

Är iofs naiv norrlänning. Är kanske kriminella söderlänningar som man inte kan lita på. ;)

Fast du är ju från Åland. Då är det väl bara åka till färjan och vänta på att dom dyker upp. :glömdet
 
Jo men sen är ju frågan, hur många är det egentligen som blivit av med hojen vid försäljning då? Måste ju vara en rätt liten andel?

Är iofs naiv norrlänning. Är kanske kriminella söderlänningar som man inte kan lita på. ;)

Fast du är ju från Åland. Då är det väl bara åka till färjan och vänta på att dom dyker upp. :glömdet

Medhåll!
Det snackas en del om det, men jag har aldrig sett några siffror. Jag tror det finns "säkrare" sätt att sno hojar på. Problemet om man drar med hojen från en provkörning är ju att säljaren vet hur man ser ut.
 
inte nödvändigtvis fel iof, fick sitta passagerare på en provkörning engång när jag var spekulant på en 2takts aprilia, ägaren körde som ett svin, full patte från kallstart, varvstopp helatiden, livsfarlig i trafiken!

köpte inte den! (nån som har en RS250 till salu förresten? :P )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top