Köpa mc-kläder!

BlommanSwed

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
02 Kawasaki ZR7-S
Hej!

Onekligen finns det en djungel av återförsäljare av mc-kläder(Lelles, touringbutiken, ava, mm mm mm mm).

Lika många fabrikat finns det också både på hjälmar, skor, handskar mm.
Behöver helt enkelt lite hjälp här....

Är rookie, hojen på gång kortet likaså.
Skall först och främst pendla till jobbet, men kommer garanterat bli biten och nöjesåka en hel del.

Vill ha ett komplett kit, allväderskläder, hjälm, skydd, skor, handskar som är praktiska, snygga och man skall kunna kliva in på kontoret utan att man är dyngsur eller genom svettig under.

Får inte kosta en förmögenhet men jag är beredd på att slippa vara dumsnål.

Vågar man köpa på nätet? Då det gäller att grejerna sitter bra och passar, samt är bekväma?

Tacksam för svar!

//Micke

Biltema och Lidl hjälm är godkända och klarar sig bra i de fåtal tester som är gjorda. Det viktigaste är att hjälmen sitter bra.

Imma, funktion, utdragbar inredning, hög ljudnivå mm är sådant som brukar vara kass på dessa hjälmar så fundera på hur viktigt det är för dig.

Vill du ha lite lyxigare testa arai chaser eller Shoei xr1000.
bra allroundhjälmar som blir riktigt tysta med whisperkit eller motsvarande 3dje partskit.

Allväderställ. Min erfarenhet är att du verkligen får vad du betalar för.
Billiga har en tendens att ha problem med:
läcker. skydden sitter dåligt, andas inte och blir varma som tusan osv.
Halvarson IXS medflera är att rekomendera men inte den billigaste modellen dock om du ha höga krav.

Ryggskydd.
Lidl har fått kanon i flera tester. Viktigt att det sitter bra. Testa
Halvarson track är en annan testvinnare som är dyr i jämförelse.

Lite hjälp på vägen. Kommer säkert någon som sågar mig på hjälmförslaget som tror att man alltid får vad man betalar för... Heta långa trådar om detta sedan tidigare där pajkasningsfaktorn är stor.

Biltema och Lidl hjälm är godkända och klarar sig bra i de fåtal tester som är gjorda. Det viktigaste är att hjälmen sitter bra.

Du hann före där med BT:tungan

Ställen hålle inte riktigt måttet tycker jag men visst man får mkt för pengarna. Lidls ryggskydd b-square är i samma prisklass och har fått högre betyg även om det nu blev lite snack om misstag vid test av biltemas ryggskydd.

Men visst. tror man att det duger så är det ju kanon. vilket fall så kostar ett helt kit en bråkdel mot närmsta märkesoutfit så man kan ju alltid uppgradera efter hand det som man är minst nöjd med.

Har du tittat på Biltemas hemsida?
Bra priser.
Om det är något att ha finns det delade meningar om.
Har ingen egen erfarenhet.

Det är ju mycket en fråga om hur mycket man är villig att lägga ut. Köper man billigast möjliga så kommer man undan med bara några tusenlappar för rubbet. Väljer man lite dyrare grejor så är det inga problem att komma upp över 20000 kronors strecket.

Säkerhetsmässigt så funkar hjälmarna från Biltema, lidl m fl. Dom är godkända och ska klara säkerhetsnormerna för EU ungefär lika bra som dyrare hjälmar. Dock har dom brister i ventilation, avsaknad av pinloc, otäta visir som ger mycket vindbrus i hjälmen. Så där handlar det lite om hur mycket du kör och vart. Kör du i stan vill du kanske ha en hjälm med pinloc så du slipper imma så fort du stannar till. Kör du mest mindre landsvägar i makligt tempo och inte kör så mycket så funkar en biltema eller Lidl hjälm. Kör du lite mer är det nog värt pengarna att skuta till för en hjälm med tätt visir, bättre ventilation, lägre ljudnivå mm.

Vad gäller allvädersställ så får man vad man betalar för. Billigare ställ har ofta inte lika stryktåliga textilier vilket leder till att dom inte klarar en marksyning riktigt lika bra. Risken att det läcker eller att dom inte andas är också större. Sen är frågan hur mycket man behöver. Exvis biltemas ställ känns ju hyfsat och klarar säkert lite vatten men jag skulle inte dra på mig det och chansa på att jag håller mig torr om det kommer en rejäl skur. Huruvida det överlever en marksyning utan att bli trasor vågar jag inte uttala mig om då det inte finns någon klassning på dom grejorna.

Handskar köper du några som sitter bra och känns bekväma. Biltemas har fått ganska bra betyg i något test som jag tror det var Bike som gjorde där dom även testade slittåligheten.

Stövlar skulle jag nog inte köpa på Biltema. Dom känns lite för mjuka för att jag ska tro att dom skyddar bra. Fötter och fotleder tar ganska bra med stryk om man klotar och har otur att få den klämd under hojen.

Med andra ord. Hjälm är lite efter prioritering. Pengar mot komfort. Säkerheten är ungefär densamma i dom flesta hjälmar så länge som dom sitter bra.
Handskar kan man utan problem köpa lite biligare om man inte vill ha vattentätt. Fuktiga händer kan man ju stå ut med om man inte åker när det är kallt men även dom dyrare handskarna får problem att hålla händerna torra vid längre etapper i regn.
Stället ska man gärna kosta på lite då det är det som skyddar dig från att bli utsmetad över asfalten om du ramlar. Det viktiga där är dock själva textilen. Vilket membran du väljer avgör hur tätt det är. Dock är väl alla membran tillräckligt täta för att hålla dig torr genom ett regnväder. Ska du ha det bästa så klarar Gore-Tex lite mer i fråga om fukt och andas lite bättre men även exempelvis halvarssons variant grejar 20 mil i hällregn.
Stövlar får gärna kosta lite mer. Krossade fotleder är inte skoj.

Och slutligen. Köp inget utan att prova. Ingen hjälm i världen ger ett bra skydd om den inte sitter rätt och skydd för axlar och knän gör ingen nytta om dom inte sitter kvar över just axlar och knän när du tar i marken. Det är ju dessutom frågan om kläder som du ska ha på dig under ganska långa stunder och då är det nog värt en del för att få bekväma grejor som sitter skönt.

Tjenis
Jag har varit runt bland ett antal mc-affärer och alla rekomenderar halvarssons track pga av bikes test blabla..

Nu skulle jag vilja veta hur i hel** dom kan rekomendera sånt skit?!
numero 1: Brutalt varmt.
2: Luktar ko-skit efter 1h användning och stanken är fruktansvärd om man har helställ.
3: De är en indisk-spikmatta i dyrare form, testa ryggskyddet lite lätt igenom att ta på sig det å låt någon klappa lite lätt över ryggen, varje klapp känns som 10000spikar,
4:hängslena är alldeles för klena så ryggskyddet sitter inte som de skall.

Slutvärdering bike kan aldrig ha provat detta ryggskydd förutom i maskin på en plastdocka som inte har känsel.

Ni som har köpt de va ärliga och säg hur ni tycker, eller är jag känslig?:va

Köpte fullt kit på MC Depån.
Bra priser bra personal.
Är i samma situation som dig kortet är på gång.

Kan inte av egen erfarenhet prata om Biltema hjälmen., men jag vet av hörsägen att den ska dåna utav djävulen. :huvet

Handelsboden i västberga har ju ett stort sortiment och bra priser

prova ut i sverige och köp från tysklande eller england (pundet är billigt) georgewhite.co.uk helmetcity.co.uk har hyfsade priser

roger h in da house:
Ni som har köpt de va ärliga och säg hur ni tycker, eller är jag känslig

Som du säger Track vinner test efter test och har i princip funnits oförändrat i massor av år, 2010 släpper Halvarssons en uppdaterad vesrion som heter Buckler, har bara klämt på det så jag vet inte hur det funkar på. Jag använder Track sen 2 år tillbaka innan det har det varit Dianese och UFO, jag måste nog säga att Track klår dom båda med hästlängder, mycket bättre ventilation (jag åker inte i skinnställ, ibland skinnjacka men för det mesta textil), sitter bättre, men vad är det med lukten??? hamnar mellan "ny bil" och "svettig ko" och som Roger H så stör jag mig på den men det är nog det enda jag kan klaga på....

demolitiondave in da house:
prova ut i sverige och köp från tysklande eller england

Sen klagar ni på varför inte alla handlare har allt på hyllan!?!?!?! Klart som fan det inte går ihop sig om man ska vara "provhytt" för webshopar...

DP says: Handlar ALLT i Sverige, ibland över webben men helst över disk....

DP in da house:
Track bättre ventilerat än Dainese (Wave).

JP says: Flyger elefanterna i din värld?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman