Köpa MC i Tyskland???

peter_n

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
SV 650s
Hej!
Jag bor just nu i Nürnberg och ska flytta tillbaka till Göteborg så då tänkte jag passa på att köpa MC här nere.

Någon som vet vad man behöver tänka på? :va
1)Med avseende på försäkring och registrering.
2)Vilka frågor ska man ställa så man inte blir lurad.

Tack så mycket!

Läs igenom denna guide till Privat import.
Där står det mesta som du bör tänka på.

Privat Import

När du ska regga hojen i Sverige tänk på att hojen bör vara så nära orginal skicka som möjligt gärna orginal avgassystem mm.

Edit Stavfel:

TooL skrev:
2063898 Läs igenom denna guide till Privat import.
Där står det mesta som du bör tänka på.

Privat Import

När du ska regga hojen i Sverige tänk på att hojen bör vara så nära orginal skicka som möjligt gärna orginal avgassystem mm.

Edit Stavfel:

Tack så mycket!

Samt det här med 6 månader eller 600 mil för att slippa momsen. Med reservation för mitt dåliga minne, kolla upp det helt enkelt :)

Jämför priserna bara.... I vartfall nordtyskarna tycks ha insett att det väller in svenskar för att importera deras bågar och många priser ser ut att ha gått upp en smula, jämfört med när jag köpte...

Bara så du inte får en massa jobb och omkostnader i onödan.

Import / införsel av bohag ??????

Om du flyttar hem till Sverige (d.v.s du är skriven i Tyskland) så är det inte vara frågan om att du importerar en hoj till Sverige. Eftersom du bor i Tyskland och flyttar till Sverige så borde hojen ingå i ditt bohag. D.v.s. om du köper en hoj och en bil, som du tar med i bohaget, så behöver du bara registrera dessa (via Sv. Bilprovning) i Sverige.

Om du är skriven i Sverige så är det frågan om att importera från Tyskland. Du får nog kolla upp vart du är skriven och slå en signal till tullen om vad som gäller för det bohaget du har med dig.

Därefter så kollar du med försäkringsbolaget ang de fordon du har med dig. Men i samband med att du flyttar så borde den Tyska försäkringen gälla så länge som bilen är registrerad i Tyskland (vilket du också är)

Lycka till :squid

EPO skrev:
2064004 Om du flyttar hem till Sverige (d.v.s du är skriven i Tyskland) så är det inte vara frågan om att du importerar en hoj till Sverige. Eftersom du bor i Tyskland och flyttar till Sverige så borde hojen ingå i ditt bohag. D.v.s. om du köper en hoj och en bil, som du tar med i bohaget, så behöver du bara registrera dessa (via Sv. Bilprovning) i Sverige.

Om du är skriven i Sverige så är det frågan om att importera från Tyskland. Du får nog kolla upp vart du är skriven och slå en signal till tullen om vad som gäller för det bohaget du har med dig.

Därefter så kollar du med försäkringsbolaget ang de fordon du har med dig. Men i samband med att du flyttar så borde den Tyska försäkringen gälla så länge som bilen är registrerad i Tyskland (vilket du också är)

Lycka till :squid

Jo då, jag är skriven och försäkrad i Tyskland är verkligen reglerna så mycket anorlundare då? Jag äger ju ingen MC just nu.

(Det var ju planerat att jag skulle ha hoj här nere denna sommaren och stanna här bra mycket längre. Men efter det tog slut med tjejen så kände jag inte för att stanna en minut till.)

import vs flytt

Vet inte riktigt hur det fungerar inom EU, men jag har kompisar som arbetar i USA och de måste ha ägt fordonet i minst ett år för att få ta hem det i bohaget. Annars blir det importerande av fordon (gäller bilar, men ser inte att det skulle vara annorlunda med hojar).

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D