Köpa MC i Indien!

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tjabba tjenare!

Nu såhär i den själsdödande vintern så flödar helt galna idéer genom huvudet!


Har checkat lite på Hondas hemsida i Indien och där står det att en HELT NY motorcykel t.ex. en Honda CBR 1000, inte behöver kosta mer än 40-50,000 svenska kronor!!!!!! :Bugar

Det är ju ett pris som man kan dö för!
Så jag har lite planer på att åka ner till Indien, köpa mig en sprillans hoj, (inte nödvändigtvis en CBR). Och sen köra hem hela paketet, förmodligen genom Australien och USA då mellanöstern är lite väl kaosig just nu, men säg ifrån om det inte är så! :brinnerup

Iaf, kan man stöta på något större problem t.ex. när man kommer fram till den Europeiska gränsen eller ska ut ur Indien?
EU kanske tycker det är pest att alla ska åka till Indien för att köpa motorcyklar och sätter därför skyhöga tullar och massa krångligt pappersarbete ivägen?? :gnissla
 
Och frågan är ju om det verkligen är samma form av t ex CBR 1000 som sedan säljs i Europa.

Men borde inte det vara befogat med tanke på att det är Hondas website som lägger ut dem? :va

Annars var den här tråden ett hyfsat misslyckande :zpy hihi
 
Tjänar man nått på det verkligen? Tänkte resor, boende & logi, fraktkostnader, moms (är väll momspliktigt då det är ett nytt fordon?) osv osv. Är ju på andra sidan klotet. Skulle inte förvåna mig om du blåser 30-40-50tskr på bara det. (beror va momsen hamnar på med).

Svårt att se att man tjänar nå stora summor då.

Skulle i såfall kolla på en ett eller två år gammal i tex Italien eller liknande i Europa och importera dör istället. Där går nog spara ett par kronor.

Kollade lite snabbt på subito.it. Är hyfsat billigt där faktiskt. Dock inte så billigt som du nämnde i Indien.
 
Last edited:
Grym satsning men du vet om att det ligger ett litet hav mellan Australien och USA, Stilla Havet kallas det..
Tar typ en månad att korsa med båt och kostar runt 30 lax, då ska man även betänka att det är typ ett containerfartyg så antalet nöjen ombord är ganska begränsade.

Och sen ska du ta dig igenom USA för att mötas av ännu en sjö som ska bemästras, Atlanten. Efter den första båtresan kan det ju kännas en smula tjatigt vid det laget.

Men som sagt, bra ambitionsnivå och hög svansföring. Dock kan nog de svenska priserna vid detta laget tyckas ganska billiga i jämförelse. Kör hårt :tummenupp
 
Sen är inga lysen godkända i sverige/europa heller så allt sånt måste bytas. Men det är säkert lättare att importera en modell som redan är typgodkänd i sverige än exempelvis en Enfield. Där går inget nyare än '98 att regga i sverige.
 
Kolla så att det är samma spec på hojen som här, det låter konstigt att hojar skulle vara billigare där eftersom jag har för mig att bilar är rätt dyra där pga importtullar och det är därför t.ex. Honda har joint ventures (Hero Honda) för att tillverka hojar lokalt som ska säljas i Indien.

Det bör gå att exportera en hoj utan större problem om man kommer i kontakt med rätt personer. När jag var där var jag lite sugen på en Royal Enfield och om man köpte hojen hos en handlare erbjöd några av de som service att de skickade hojen till ditt hemland när du åkte hem. Jag har för mig att det var runt motsvarande 10 000 SEK de tog för det men jag kommer inte riktigt ihåg. Dock är det rätt bökigt att köpa en hoj i Indien eftersom jag har för mig att du måste vara registrerad där vilket man bara blir om man är där en längre tid. Mitt upplägg gick ut på att chauffören jag hade under min tid där skulle köpa hojen i sitt namn och sedan exportera när jag åkte därifrån.

Att ge dig på att själv försöka exportera en hoj skulle jag inte rekommendera utan att egentligen veta något om det. Indiska myndigheter fungerar inte riktigt som de vi är vana vid i Sverige eller västvärlden i allmänhet. Först och främst lär det går åt en hel del fickpengar till de olika instanserna du måste gå igenom och det lär ta rejält mycket mer tid än du tror.

Om du kan registrera hojen när du får hit den till Sverige är en helt annan femma, jag har ingen aning om hur det funkar med med import av hojar utanför EU, speciellt om de skulle ha en annan spec än vad som är helfordonsgodkänt i EU.


EDIT: Enligt http://www.honda2wheelersindia.com kostar en CB1000R 1 176 962 INR "on the road" i Mumbai vilket motsvarar runt 140K SEK. En CBR1000RR såg ut att ligga runt 190K. Ser ut att vara lite billigare i Dehli men inte så mycket, runt 10K. Det är olika skatter i de olika delstaterna i Indien så priserna kan variera rätt mycket.
 
Last edited:
Det går normalt inte att registrera in nyare hojar från Indien i Sverige. Googla på importera mc från tredje land.
 
Men borde inte det vara befogat med tanke på att det är Hondas website som lägger ut dem? :va

Annars var den här tråden ett hyfsat misslyckande :zpy hihi

Med tanke på frågan så vet jag liksom andra att t ex Toyota mfl gör reklam runtom i världen men inte är det samma form av Toyota bilar i Sverige som i Kina. :fakta
 
Ja det är antagligen en hel del med jobb och kommer antagligen kosta mer än själv hojen.

Tänkte att man kunde se resan som en "bonus", men eftersom det verkar som om det inte är samma hojar som säljs där.(Vilket verkar sjukt fuckat..) Så är det ju ingen större idé att ens jämföra skillnader på hojarna i Indien och Sverige.

Jag tänkte på det därför att jag vid en eventuell rundresa skulle skippa mellanöstern och bara åka i länder där chans till dödsfall är lägre hyyyfsat låga.





Tar typ en månad att korsa med båt och kostar runt 30 lax, då ska man även betänka att det är typ ett containerfartyg så antalet nöjen ombord är ganska begränsade.

Och sen ska du ta dig igenom USA för att mötas av ännu en sjö som ska bemästras, Atlanten. Efter den första båtresan kan det ju kännas en smula tjatigt vid det laget.

Haha tack! :)
Men undrar bara om du kan styrka dina källor på fraktkostnaden?
Även fast jag inte ska köpa en MC i indien så är det fortfarande väldigt intressant! :)


Kolla så att det är samma spec på hojen som här, det låter konstigt att hojar skulle vara billigare där eftersom jag har för mig att bilar är rätt dyra där pga importtullar och det är därför t.ex. Honda har joint ventures (Hero Honda) för att tillverka hojar lokalt som ska säljas i Indien.

Ja det skulle ju kunna förklara de olikheter som då framkommer i fordonen.
En Royal Enfield hade inte varit helt fel, de är vackra hojar, förstår dock inte vad alla tycker är så speciellt med dem :va
 
Sen är inga lysen godkända i sverige/europa heller så allt sånt måste bytas. Men det är säkert lättare att importera en modell som redan är typgodkänd i sverige än exempelvis en Enfield. Där går inget nyare än '98 att regga i sverige.

Är detta nya EU-regler? Vi var några kompisar som hjälpte en kille att fylla en container med hojar -00 och vi hade inga problem att regga dem i Sverige... :confused:

Det blev tyvärr den inhemska Enfielden och inte exportversionen och det var med råge den sämsta hoj jag någonsin ägt. I stort sett alla skruvar behövde efterdras, toleranserna i stötstångssätena var under all kritik (tror man skulle justera stötstängerna var 50:e mil under inkörningen), kromet flagade redan när vi rullade ut dem ur containern, alla exemplaren läckte olja och metallkvaliten var helt undermålig (en stötstång gick av för mig när jag skulle spänna kontramuttern vid stötstångsjustering, en polare som behöll sin lite längre än vi andra konstaterade b.l.a. att klacken som skulle greppa i kicksvänghjulet (?) blev runt och slutade greppa). :huvet
 
Jag tror iofs att bladen är ungefär likvärdig över hela världen, marknaden för den är så extremt liten i U-länderna att det knappast lönar sig att göra en budgetvariant. Däremot undrar jag var du hittar den så billigt, när jag jobbade för Californa superbike school så fick vi alltid höra dom mest underhållande historer från Indierna pga att dom smugglade in sporthojar i delar från billigare länder eftersom effektstarka hojar är helt orimligt dyra. Jag är rätt säker på att literhojarna var dyrare än i Sverige om det ens gick att köpa en.

En begangnad R6a som varit nerplockad i minsta beståndsdelar, smugglad i (fulla) oljefat och sedan satts ihop igen av en indisk mekaniker som aldrig sett en sporthoj förut beter sig tydligen gärna lite lustigt.
 
Alltid kul med galna ideer men i korthet så kommer du inte kunna köpa nån fireblade i indien eller importera den hit.

Ett mera realistiskt alternativ är att köpa en lokal hoj (nästan samtliga är mellan 100 - 250cc) och köra indien runt. Bara det kommer att ta åtskilliga månader och bli din bästa mc-resa nånsin, jag lovar.
 
Last edited:
Varför inte hitta någon Mc i Tyskland... Närmare och blir ett bra pris.

Glöm inte autobah på vägen.
 
Finns flera fraktbolag som tar passagerare, här är ett där du kan klippa England-Australien för 5000 pund = ~60000 SEK. Inte så jäkla blodigt, du får ju se halva jorden på 45 dagar.

http://www.cargoshipvoyages.com/VoyageDetails/?SCID=46&VID=44&SGID=47

Jag måste ha missat något, varför betalar någon 5000 pund för 45 dagar på ett containerskepp? Är det någon form av upplevelseturism? Jag skulle nog skicka grejerna med båt och flyga hem istället.
 
Last edited:
Tycker du inte är värt 60 laxar för att tillbringa ca 1, 5 månad på öppet hav ombord ett fartyg där enda nöjet är att studera hur containerstål reagerar på saltvatten alltså?

Du är konstig du :krama
 
Tycker du inte är värt 60 laxar för att tillbringa ca 1, 5 månad på öppet hav ombord ett fartyg där enda nöjet är att studera hur containerstål reagerar på saltvatten alltså?

Du är konstig du :krama

60 laxar för 1,5 månade på ett containerfartyg fullt med ryska sjömän. Kanon... :)
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top