Köpa MC för övningskörning - Tips?

sanna_s

sanna
Gick med
3 May 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
...
Nu är det äntligen dags att börja övningsköra. Ska köpa min första MC...Har funderat på en ER6:a, är det något att rekomendera för en som inte är erfaren?
 
Nu är det äntligen dags att börja övningsköra. Ska köpa min första MC...Har funderat på en ER6:a, är det något att rekomendera för en som inte är erfaren?

För privat övningskörnig är den kanon (säger jag som själv har en och jobbar på kortet). :) Synd är väl just att man inte får köra upp på den, men jag kommer köra upp på körskolans hoj, så det beror på hur du lagt upp vägen mot körkortet. Helt privat eller varvat med körskola?
 
Är det tungt MC-kort du är ute efter? Har du tänkt att köra upp på den hoj som du skaffar?

Ja, jag tänker köra upp för tungt MC kort o den MC jag skaffar kommer ja att ha kvar så jag vill ha en jag trivs med och som är i gott skick. sen är det bara att hålla tummarna att ja inte kraschar den det första jag gör...
 
Kawasaki Z-750 :tummenupp
 

Bifogat

  • _MG_8220_copie-2.jpg
    _MG_8220_copie-2.jpg
    81.6 KB · Visningar: 220
  • _MG_8228_copie-2.jpg
    _MG_8228_copie-2.jpg
    75.1 KB · Visningar: 325
  • _MG_8242_copie-2.jpg
    _MG_8242_copie-2.jpg
    74.4 KB · Visningar: 346
  • _MG_8250_copie-2.jpg
    _MG_8250_copie-2.jpg
    84 KB · Visningar: 318
  • _MG_8262_copie-2.jpg
    _MG_8262_copie-2.jpg
    82.1 KB · Visningar: 262
Last edited:
För privat övningskörnig är den kanon (säger jag som själv har en och jobbar på kortet). :) Synd är väl just att man inte får köra upp på den, men jag kommer köra upp på körskolans hoj, så det beror på hur du lagt upp vägen mot körkortet. Helt privat eller varvat med körskola?

Ok, ja det är ju det som är det tråkiga, jag har fastnat för ER6:an o har jätte svårt o tänka om i banorna, men det bästa för mig vore om ja hittade en jag också kan köra upp med. Jag kommer att köra väldigt mkt privat, sen kommer jag att fortsätta på körskola...
 
Det är oftast väldigt dumt att övningsköra med en så pass ny hoj, man tappar hojen nån gång när man övningskör, det hör till. Och en ER6'a får du inte köra upp med!
Köp en gammal CB750/GSX750 från tidigt 80-tal, kostar nästan inget vare sig i inköp eller att äga, tål hur mycket stryk som helst och du får tillbaka samma pengar när du säljer den. Då kan du träna och köra upp på samma hoj! När du känner dig säkrare på hojen, då köper du din ER6'a, och slipper köra runt med en repad hoj! ;)
 
Det är oftast väldigt dumt att övningsköra med en så pass ny hoj, man tappar hojen nån gång när man övningskör, det hör till. Och en ER6'a får du inte köra upp med!
Köp en gammal CB750/GSX750 från tidigt 80-tal, kostar nästan inget vare sig i inköp eller att äga, tål hur mycket stryk som helst och du får tillbaka samma pengar när du säljer den. Då kan du träna och köra upp på samma hoj! När du känner dig säkrare på hojen, då köper du din ER6'a, och slipper köra runt med en repad hoj! ;)

Kan inte annat än hålla med! En gammal GSX750 passar perfekt att övningsköra med. Sen är ER-6 en jävligt schyst hoj, men vänta tills du har lite mer erfarenhet..
 
Fuck yeah, go for the gammelsukka! :yoparty

Köper du helt rätt suzuki från 80-talet kanske det till och med slutar med att du behåller den :katana
 
Ja, jag tänker köra upp för tungt MC kort o den MC jag skaffar kommer ja att ha kvar så jag vill ha en jag trivs med och som är i gott skick. sen är det bara att hålla tummarna att ja inte kraschar den det första jag gör...

Om du nu tänker köra upp på körskola, så skulle jag nog skaffa det du har funderat på, en ER6. Men jag rekommenderar även GSR-hojen, som jag bla har, den är väldigt lättkörd och har lite fler hk än ER6. GSR-hojen har 98hk som original och sedan med en power commander, så får du ytterligare lite hk! :tummenupp Hur som helst så är jag nöjd med den hojen, och jag har även hört att ER6 skall oxå vara en jättebra första hoj! Lycka till!!!
 
Köp den hojen du helst vill ha. :tummenupp

Tycker inte man ska räkna med att tappa hojen. Och är man orolig för det kan man köra sina första pass med körskola.:) Frugan tappade körskolans hoj en gång (lågfartsbanan), men aldrig sin egen.
 
Köp en gammal hoj och träna med. Såg en som la sig med hojen i helgen under lågfartsträning. Han hade en gammal hoj typ xj600 nånting. Hade nog blivit ledsen om det varit en ny Er6:a
 
Köp den hojen du helst vill ha. :tummenupp

Tycker inte man ska räkna med att tappa hojen. Och är man orolig för det kan man köra sina första pass med körskola.:) Frugan tappade körskolans hoj en gång (lågfartsbanan), men aldrig sin egen.

Håller med, räkna INTE med att lägga hojen! Jag skulle rekommendera att varva privat körning samt körskola. På körskolan så kan du ju vara lite mer "våghalsig" eftersom där har de ju skyddsbågar, och få in teknik och balans som du sedan praktiserar även hemma på din hoj! På något vis är man ju lite mer rädd om sin egen...
 
Varför köpa rätt direkt?? Det är kul att byta, eller i varje fall köpa fler :D

Köp nåt som är BRA att övningsköra med. Som är stadigt nog för att du ska lära dig bromsa, tungt nog för att motsvara kraven vid (eller trafikskolans hoj) vid krypkörning etc.


Sen firar du ditt körkort med att köpa en ny hoj.
 
Varför köpa rätt direkt?? Det är kul att byta, eller i varje fall köpa fler :D

Köp nåt som är BRA att övningsköra med. Som är stadigt nog för att du ska lära dig bromsa, tungt nog för att motsvara kraven vid (eller trafikskolans hoj) vid krypkörning etc.


Sen firar du ditt körkort med att köpa en ny hoj.

Många bra tips...ja jag tänker inte räkna med o tappa hojen men det finns ju en stor risk, händer det så händer det, kollade lite på GSX 750 den låg bra i pris så kanske får tänka om lite i banorna...ER-6:an får jag tråna efter, passar kanske bra o köpa en till nästa säsong...
 
Ok, ja det är ju det som är det tråkiga, jag har fastnat för ER6:an o har jätte svårt o tänka om i banorna, men det bästa för mig vore om ja hittade en jag också kan köra upp med. Jag kommer att köra väldigt mkt privat, sen kommer jag att fortsätta på körskola...

Jag kan rekommendera intensivkurs hos körkortsexpress i Hallstahammar om du kör privat först. :) där körde jag och tog kortet på en gång:tummenupp

Håller med, räkna INTE med att lägga hojen! Jag skulle rekommendera att varva privat körning samt körskola. På körskolan så kan du ju vara lite mer "våghalsig" eftersom där har de ju skyddsbågar, och få in teknik och balans som du sedan praktiserar även hemma på din hoj! På något vis är man ju lite mer rädd om sin egen...

...fast är man en inte alltför stark tjej så ere rätt lätt att tappa dom.. hehe jag har gjort det med körskolans, pappas 1100 och min egen :) (min egen välte jag dock för att jag halkade med foten på grus, klantigt men inte för att jag var svag) Men får man lite snedvikt så har man inget och sätta emot så då välter man bara.. dock har det inte hänt sen jag tog kortet:D
 
Last edited:
som tjej är nog risken att man tappar en hoj ännu större (och den är redan stor som kille) eftersom att tjejer brukar vara kortare och oftast inte lika starka...

jag tycker du ska köpa en gammal hoj med bra balans och svängradie som du säljer efter att du har fått kortet!
 
Tja, jag ska börja övningsköra nu och jag är inne på en Honda CB 750, är detta en bra nybörjarhoj?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top