Köpa liten regskylt övningskörning var??

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hej!, jag vill ha en sådan liten övningskörningsskylt man fäster på regplåten vart kan jag köpa det?
Hittade en hemsida här på sporthoj men där var den slut...

Mvh
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Köp en övningskörningsväst istället så blir det lagligt och folk märker/har mer överseende om det går lite osäkert eller får motorstopp eller något...
 

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Aprilia mx 125 -04
du kan väl annars skriva ut en och plasta in? kan la knappast vara svårt att göra en sådan själv.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
har ingen ork att hålla med sånt kostar inte mer än 100kr så köper hellre det där det redan finns fäste osv
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vitsen med skylten är att den ska synas. Enklast är att köpa en vanlig skylt och tejpa på jackan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Sakerhetsdetaljer/Ovningskorningskylt-33420/
med genomskinlig tejp. Och den behöver inte vara dubbelhäftande
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Dubbelhaftande-tejp-29300/
eller också gör du skylten själv i datorn och skriver ut den på en färgskrivare på vanligt papper.
Och tejpar den lämpligt material och skruvar dit den på hojen.
 

manneman

Guest
En liten sketen övningskörningsskylt i samma storlek som 1/4 av regskylten känns knappast som att den fyller sitt syfte utan snarare att få övningsköraren att framstå så anonym som möjligt vilket känns som ett omoget och veritabelt trams som bara är onödigt!

En väst var vederbörande syns ger en avsedd effekt på andra trafikanter som är helt annorlunda än den i förhållandet bil till bil. Det är lite sjukt med Svenska bilförare, västen på en Mc förare tar de extrem hänsyn till, resten väldigt lite eller ingen alls.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ja men jag söker just denna typ av skylt...

Det är liksom det att skylten skall synas, och den ska antagligen ha ett visst minimummått så att den är uppenbar.

Vill du ändå köra med en liten skylt på regskylten så är det nog enklare att skippa alltihop så riskerar du bara böter för att du inte har giltig övningskörningsskylt och slipper böter för att du har något annat än ett skattemärke på regskylten.

Skylten är ju för din egen säkerhet så det är ju lika bra att använda en som folk har en rimlig chans att se i trafiken.
 

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
En liten sketen övningskörningsskylt i samma storlek som 1/4 av regskylten känns knappast som att den fyller sitt syfte utan snarare att få övningsköraren att framstå så anonym som möjligt vilket känns som ett omoget och veritabelt trams som bara är onödigt!

En väst var vederbörande syns ger en avsedd effekt på andra trafikanter som är helt annorlunda än den i förhållandet bil till bil. Det är lite sjukt med Svenska bilförare, västen på en Mc förare tar de extrem hänsyn till, resten väldigt lite eller ingen alls.


Tycker inte att det är något att skämas över att man övningskör o att man skall synas tycker jag bara är bra:banana
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Mc kompaniet i väring har.. Va där o hämta min bagster i fredags såg att dom hade sånna på kassa bänken. Eller om du bor nära skövde så kan du få köpa min för halva priset.. Använd ca 1,5 månad bara.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Själv tog jag mitt körkort förra sommaren o då fans redan dom mått kraven o jag körde o låg framför poliser vid ett flertal tillfällen. Ingen som sa nåt om skylten. Dom säljs ju fortfarande för att det går att använda dom. Hade det kommit kunder till tex mc komaniet o klagat över att dom blivit stoppade så tror jag nog dom skulle sluta sälja dom..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Själv tog jag mitt körkort förra sommaren o då fans redan dom mått kraven o jag körde o låg framför poliser vid ett flertal tillfällen. Ingen som sa nåt om skylten. Dom säljs ju fortfarande för att det går att använda dom. Hade det kommit kunder till tex mc komaniet o klagat över att dom blivit stoppade så tror jag nog dom skulle sluta sälja dom..
Du menar precis som med miniregplåtar, icke godkända blinkers och avgassystem som låter för mycket? :rolleyes:
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Körde själv med en likadan skylt, då fanns det inga krav på måtten, den skulle vara "läsbar bakifrån".

Nu finns det mått som gäller, http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2010-81.pdf

Kan vara bra att veta.:tummenupp

Man borde nog vara uppmärksam på paragraf 4 också. :)

"Vid övningskörning med motorcykel, moped, snöskoter och terränghjuling får fordonets användning anges genom att skylt enligt fig. 1–3 i bilagan är avbildad baktill på kläderna. Bilden ska vara väl synlig bakifrån."
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Du menar precis som med miniregplåtar, icke godkända blinkers och avgassystem som låter för mycket? :rolleyes:


nee jag mena me mini övningskörnings skylt:D min nummerplåtshållare jag har på min mc skal vara godkänd den e inte mindre än min orginal utan bara ett annat utsende..:yoparty
 

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Själv tog jag mitt körkort förra sommaren o då fans redan dom mått kraven o jag körde o låg framför poliser vid ett flertal tillfällen. Ingen som sa nåt om skylten. Dom säljs ju fortfarande för att det går att använda dom. Hade det kommit kunder till tex mc komaniet o klagat över att dom blivit stoppade så tror jag nog dom skulle sluta sälja dom..

Jag tror inte alla poliser kan alla paragrafer, men hamnar man framför en trafikpolis kanske det blir gnälligt?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Möjligt:) det jag menar e som du säger att dom inte har så stor koll påt verkar det som.. Eller så skiter dom helt enkelt it;)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad är poängen med en sån där liten skylt?

Har man issues med att åka med en övningskörningsskylt som faktiskt syns, och dessutom har skaffat sig en 1000cc sporthoj så.. Låter som raka spåret till minneslunden..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ursäkta trådkapningen. Jag har ett papper från Transportstyrelsen om att jag är godkänd som handledare för min son för A1 Abegr A B och vi kör med skylt med grön botten från biltema. För jag har inte vetat bättre.

När ska det vara Röd botten?
Icke godkänd handledare för eleven?
Är det med lärare från körskola?????? :va (Behöver inte söka tillstånd för varje elev?)
Eller behöver man inte vara godkänd längre?
bara uppfylla kraven på körkort, ålder, och hur länge man haft lappen,
och eleven har körkort för bil (eller körkortstillstånd?) och då skall man köra med röd skylt
när man är ute och övar med eleven????? :va
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top