Köpa laptop, lite funderingar.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag sitter idag med en rätt grym maskin som jag "köper" genom företaget jag jobbar på nu. Till saken hör att jag ska byta jobb och köpa loss priset efter endast ett års hyra inte lär bli att leka med.
Så då kan jag lika gärna lägga 10-15 000 på en ny maskin.

Det jag har idag är en Fujitsu siemens amilo M3438G.
Som sagt, rätt fet prestanda för en laptop.

Pentium M740
1GB RAM
80GB HDD
DVDRW
NVIDIA Geforce 6800 = TV-out
WLAN
LAN
Modem
17" widescreen ( Japp den har hjul för lättare transport :rolleyes: ) Gärna inte mindre skärm än 15" plus om det är wide, men inget måste.

Anledningen till att jag vill ha en laptop är att det går att plocka med den smidigt om man vill, den tar liten plats och går faktiskt att stuva undan.
Jag har god datorvana, jag äger redan en stationär dator så ngn stationär är inte öht intressant, har ledsnat på att ha en hel hörna avsed för att bråka med B.Gates.
Jag använder min dator till att surfa, kolla lite film, hantera foton och vill gärna ha möjligheten att kunna spela. Det måste inte vara på högsta spelprestandan, men som sagt möjligheten ska finnas där.
Jag spelar 95% spel som tex Call of duty, Medal of honor.
Jag har hittat en maskin som verkar intressant:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79993

Frågan är hur potent är det grafikkortet mot det jag har idag?
Hur är ASUS generellt med deras laptops?
Tipsa gärna om ngt annat mellan 10-15 000.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2582910 Det var ju bara 7lök över budget, inte farligt :rolleyes:
Men en grym maskin, helt klart.
//Tobbe

Whoops. Tänkte ex. moms eftersom du "köper" den via företaget. My bad.

Denna varianten kanske passar mer då?
http://www.inet.se/artikel/1967807
Då verkar ju få mer än du listar i ditt första inlägg iaf.

Zee skrev:
2582922 Whoops. Tänkte ex. moms eftersom du "köper" den via företaget. My bad.

Denna varianten kanske passar mer då?
http://www.inet.se/artikel/1967807
Då verkar ju få mer än du listar i ditt första inlägg iaf.
Nja, jag menar att jag "köper" i nuläget en såkallad Hem-PC :)
Den nya som jag tänker köpa, blir helt privat köp. Så ingen lyft moms även om det hade varit trevligt :P

Men detta var ju precis vad jag letade efter!
Den har jag missat i min snabbresearch.
Men har du ngn aning om hur 7300 kortet står sig mot mitt nuvarande 6800?
Det är väl ingen ren "kontorskrets"?
Tackar för tipset.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2582943
Men detta var ju precis vad jag letade efter!
Den har jag missat i min snabbresearch.
Men har du ngn aning om hur 7300 kortet står sig mot mitt nuvarande 6800?
Det är väl ingen ren "kontorskrets"?
Tackar för tipset.
//Tobbe

Nu är jag ingen graffe-expert, men jag gissar att det duger till en hel del spalande. Men kolla (helt apropå) också att du har en uppdateringsintervall på under 8 ms på den skärmen som sitter i den laptoppen du ska köpa, annars kan det lagga ibland.

Har du ett 6800 FX nu? har för mig att FX-korten ska suga lite extra rööv. Men google på 'Nvidia GeForce 7300 review' och se om du hittar något vettigt om graffekortet. Jag hittade detta:
http://www.viperlair.com/reviews/video/other/nvidia/7300gs/
http://www.techspot.com/review/6-geforce_7300gt_sli_performance/

While these parts may be adequate for desktop applications and older 3D apps, they do not do titles such as F.E.A.R., Battlefield 2, World of Warcraft or others justice. These parts just cannot provide the necessary performance to play these games at framerates and quality settings that are desirable.

If we were all playing titles like Quake 2, Unreal, or Unreal Tournament, then integrated graphics would be more than adequate for the job.
Från: http://www.penstarsys.com/reviews/video/evga/7300gs/index.html

Notera att det inte står vilket (GT/GS/ngt annat) 7300 det är i annonsen ovan. Man får gräva lite i det där..

Hm... det jag kan utröna av specen på denna som jag har så är det ett 6800 GO.
Trist att man inte kan lita på att högre modellnummer resulterar i högre prestanda. Det sitter ju 7300 GO i den du tipsat mig om.
Som sagt, får lägga lite tid på det och läsa mig till det.
Jag är nog en rätt tolerant spelare vad det gäller prestanda på grafiken.
Men det är ju enkelt att lägga nivån ngnstans vid det man är van vid och accepterat redan nu. Lika bra duger, bättre är en bonus. Resonemanget kommer sig av mina rätt höga "krav" och låga budget.
//Tobbe

Du sitter förmodligen på ett 256Mb grafikkort idag, så köp ingen laptop med mindre än det (dedikerat minne). Sitter själv på samma dator som dig fast med M760 processorn. Den är fortfarande helt ok efter ett år, även om hjulen har lämnat märken i mattan efter allt släpande....:)

Förr eller senare kommer du på att du vill använda datorn till att köra HD-material på din nya TV, det kan du inte med ett graffe på under 256 (enl Nvidia iaf).

//P

Froven skrev:
2583109 Du sitter förmodligen på ett 256Mb grafikkort idag, så köp ingen laptop med mindre än det (dedikerat minne). Sitter själv på samma dator som dig fast med M760 processorn. Den är fortfarande helt ok efter ett år, även om hjulen har lämnat märken i mattan efter allt släpande....:)

Förr eller senare kommer du på att du vill använda datorn till att köra HD-material på din nya TV, det kan du inte med ett graffe på under 256 (enl Nvidia iaf).

//P
Det har du så rätt i, jag har 256Mb i graffeminne idag. Men dom flesta som det står 128Mb på är ju utbyggbara till 256Mb.
Är det ngt man klarar själv om man skruvat mycket PC?
Laptop har jag inte gett mig in i ngn ännu :tungan
HD-matrial....hm... jo kanske det... iofs har jag en två år gammal sony 32" Wide bildrör. Så den kommer nog inte bytas ut i första taget. Visserligen känns det nästan larvigt att motivera laptopen pga utrymmesbesparing samtidigt som man sitter med 1x1x0,5m 70kg TV :näsblod
Men jag har ännu inte sett ngn platt som faller mig i smaken till det pris som jag är bered att ge. Men visst är det grymt att kunna lira på en 42" eller större. Men som sagt, inte min prio just nu. Största anledningen till att jag vill ha TV-out är väl egentligen att kunna visa lite bilder och kolla på ngn enstaka rulle.
Men jag kommer garanterat följa ditt råd... Graffeminnet ska vara så stort som möjligt.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2583159 Det har du så rätt i, jag har 256Mb i graffeminne idag. Men dom flesta som det står 128Mb på är ju utbyggbara till 256Mb.
Är det ngt man klarar själv om man skruvat mycket PC?
//Tobbe

De är inte utbyggbara utan de kan allokera upp till 256Mb från datorns RAM-minne. Inte bra...

//P

newstead skrev:
2584125 Oooppss.. ramlade förbi den här tråden, såg länken ovan och gjorde ett litet impulsköp. Hoppas den är bra :gnissla
VAF*N! Den skulle ju jag köpa! :D
Berätta gärna hur den är när du fått den :tummenupp
Dröjer en eller ett par månader innan jag köper.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
2584308 VAF*N! Den skulle ju jag köpa! :D
Berätta gärna hur den är när du fått den :tummenupp
Dröjer en eller ett par månader innan jag köper.
//Tobbe
Jag har den nog snart. Den är redan skickad och har passerat Göteborg enligt postens kollisökning... hyfsad snabbt måste jag säga! :tummenupp
Återkommer när jag provkört den :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...