Köpa långmilare till V70?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag funderar på att slå till på en gammal V70-skorv, för att ha som bruksbil. Vad finns det för faror med att välja långmilare? Erfarenheter, någon?

Se bara till så att den är välservad. Är den det så kan den rulla en bra bit. Annars är det väll bara att kolla det vanliga och lyssna efter missljud.

Vad får du ge? Årsm och miltal?

De som finns under 40 papp på blocket har i regel gått drygt 35. Det är väl mest -97 till -99.

Långmilare har ofta fördelen att en väldigt stor andel av milen är "varma" mil.
En taxi kör ju utan problem 20-30 mil per kallstart. Jämför det med en vanlig "privat-bil" som ofta har en kallstart per 2-3 mil.

Jag kör själv en långmilare. En gammal 850 Turbo som gått som taxi och har 43000mil på mätaren. Jag fick byta ramlagerpackning vilket tydligen är ett typfel på både 850 och v70. Det brukar dock bytas tidigare än 43000 mil så med lite tur är det redan gjort på den du köper.

Förutom en halvkass AC och ramlagret har jag kört utan problem i fem år och jag kan nog inte anklagas för att vårda bilen för mycket.. Jag hade dock lite tur vilket gjorde att koppling, spindelleder och lite annat precis hade bytts när jag köpte den så för mig har det varit väldigt ekonomiskt att ha en så gammal långmilare..

Nu är jag verkligen ingen bilexpert men jag hade nog hellre köpt någon av de sista årsmodellerna av 850 än tidiga års v70... Det kanske bara är jag men jag har fått för mig att man på så vis slipper "barnsjukdommar" och istället får en bil som förbättrats år för år innan den togs ur modellprogrammet.

Nu är jag verkligen ingen bilexpert men jag hade nog hellre köpt någon av de sista årsmodellerna av 850 än tidiga års v70... Det kanske bara är jag men jag har fått för mig att man på så vis slipper "barnsjukdommar" och istället får en bil som förbättrats år för år innan den togs ur modellprogrammet.
Det skiljer i princip inget på 850 och första generationen V70 så det borde inte kunna finnas nårga barnsjukdomar. Och skulle det finnas är de nog botade på en bil som överlevt över 30000 mil. Så resonerar iaf jag :)

Jag har en V70 TDI -97 som rullat 33500. Köpte den tidigare i år av en firma som haft den som servicebil. I princip helt full servicebok men istället lite normalt servicebilsslitage (repor, bucklor osv). Inga problem med skicket för pengarna jag gav. LB-reggad dessutom så det är billigt trots TDI.
Fick laga ACC'n för pissiga 5lök direkt när jag köpte den men det fick det vara värt.

Jag har även en A4 TDI -96 som rullat lika långt. Tycker de känns rätt lika i skicket efter lika många mil och tid. A4an har automat och det skulle jag vilja ha i Volvon oxå men man kan väl inte få allt, hehe.

Last edited:
Fick laga ACC'n för pissiga 5lök direkt när jag köpte den men det fick det vara värt.

AC och klimatanläggningar är efter vad jag förstått typexempel på delar som så gott osm ALLTID dör innan bilen. För att sänka kostnaderna på nybilarna anävnder producenterna billigare delar för just AC/ACC/ECC vilket gör att de sällan klarar så mycket mer än 20-30000 mil innan de ger upp med ganska dyra reperationer som följd. Själv kör jag hellre med öppet fönster än slantar 5000 extra på min gamla skorv.

Beroende på vad som har pajjat i ac'n så behöver det inte bli så dyrt. På min Opel var det o-ringar i vanlig ordning, dessa brukar bli otäta efter 5-6 år och dessa kostade 97:- och jag gjorde allt arbete själv på en firma och slutsumman blev 600:- med fyllning och provtryckning. Lämnar man iväg det svart bör man komma undan med 2000:- om det inte är en större grej för flera tusen som är paj.

Vill minnas att krängningshämmarnastagen brukade slitas rätt bra på dom där, vilket ger ett klonkande ljud från framvagnen. Enkelt bytta och inte särskilt dyrt heller iofs. :)

*/ ?>
Back