Köpa lämplig 250-cross för motion?

Om du ska få med tanten på crossåkning, glöm 250 tvåtakt. 250 fyrtakt är vad som gäller, enkelt att dosera gaspåslag och upplevs inte "skena" som en tvåtakt gör i ovana händer. Okomplicerad och relativt linjär effektkurva med hyggligt bottenvrid. Lättkört är bara förnamnet.

Jag har en yzf250 -06. Krånglar aldrig. Men visst otur kan man ju ha, men servar man så är det inga problem.

Så ni tycker att en yz250f är ett bra alternativ? Nån annan som smakar bra?

//H

Om man tycker om en lattkord, BRA (kormassigt) mx-hoj ar val en 250 4-t ett bra tips. Tyvarr ar den totalt trist och sjallos jamfort med valfri 125/250cc 2-t.

En YZ125 fran -05 och senare ar oerhort valbyggd, lattkord, livlig och KUL. Dessutom billig och MKT lattservad.

En 250f for ca 25' ar tyvarr valdigt ofta en tickande bomb, som bara vantar pa att spranga ett stort hal i din planbok...

Det dar med serviceintervallerna pa en 125cc 2-t kan du kanna lugn infor. Byt kolvkit nar du kopt den, anvand bara hogkvalitets 2-taktsolja (ca 150 kr/litern, valfritt marke), och kor en 20h/ kolvkit utan problem som "nyborjare'. Be en mekaniker med GOTT rykte om tips pa en "safe" bestyckning. Du kommer inte att kora hojen pa max i borjan, sa en tanjning av det rek. intervallet ar lugnt. Lagg nagra spann pa nya dack, dom gor korningen bade roligare och framforallt sakrare.

Lycka till!

/Lasse

En 250f for ca 25' ar tyvarr valdigt ofta en tickande bomb, som bara vantar pa att spranga ett stort hal i din planbok...

Ja, om man är en idiot men är man smart och köper man en sådan så börjar man med att riva den och se till att allt är sjysst innan man börjar köra den.

Vilket man förvisso även bör göra med en beggad tvåtaktare.

Om man tycker om en lattkord, BRA (kormassigt) mx-hoj ar val en 250 4-t ett bra tips. Tyvarr ar den totalt trist och sjallos jamfort med valfri 125/250cc 2-t.

En YZ125 fran -05 och senare ar oerhort valbyggd, lattkord, livlig och KUL. Dessutom billig och MKT lattservad.

Trist och själlös för dig kan betyda trygg och förutsägbar för någon annan, tänk frugan.

Livlig och KUL för dig kan betyda nervös och svårkörd för någon annan, tänk frugan igen...

:)

125cc är svårkörd om man inte kan åka och vet hur registret ligger, missar du händer det inget.

250cc är nästan lika smidig men du har kraft från nästan noll, ialf på de lite nyare jag kört/har.
Inga farliga serviceintervaller, smidigt att skruva med. Billigare kommer man inte nog inte undan om man inte vill skruva jämt.

4t du ska kunna skruva och var beredd på att du kan få lägga halva moppens värde i rep. om du har otur eller är lat.

Köp bara inte det billigaste skiten, lägg några kronor extra och få en moppe i bra skick. Stirra dig inte blind på plast och dekaler.

:tummenuppjag tycker 250f modeller är fruktansvärt simpel och rolig att köra! prova

jag har köpte för 2 veckor sen en Ktm 250 Exc racing för jag ville börja köra lite enduro och bana den kostade 20.000 bilder ser du på min sida och det är en 4takt med ELSTART mums guldvärt om du kör enduro fy fan för att kicka i en halv meter lera efter 2 timmar i skogen ;).... ps det är så SJUUUUUKT roligt

Jag är alltid skeptisk till dessa låga timantal - även om man formligen hatar att köra cross, så är 17 timmar på en 06:a....en bedrift att inte få mer timmar på räknaren..

Ja det är ju faktiskt mindre än vad jag åstadkommit sedan 2007 och jag har hunnit bryta armen under ett av loven som passerat och så går jag i en skola som stjäl enormt mycket tid och ork :näsblod

Jag kan rekommendera Gasgas EC300 om en enduro skulle passa, mycket lättkörd och snäll enligt mig. Fast å andra sidan har jag inte många referenser.
Dock kanske det finns bättre köp om ni ska hålla er på crossbanan, ur fjädringssynpunkt bl.a.

Håller med er, men ni får det ju nästan att framstå som att man knappt behöver göra nå motorservice / kolvbyten på 250 2-t alls!

Visst håller det längre men det handlar ju inte om ljusår längre.

Kör jag ca 30 h på en 125 cc kolv är den sopslut. Nu senast har jag ca. 50 h på 250 cc kolv och den är också rätt....sopslut.

Sen är ju grejen den att jag är så jävla snål så jag byter inte oftare....=)

Men ja, 250 cc 2-t är min rekomendation!

Kanske ltie läskigt för nybörjare men man vänjer sig fort!

Jag hade en YZF 250 -06 förut. Den rekommenderas.
Lättkörd och hållbar.

Back