Köpa lämplig 250-cross för motion?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Idag va min fru och testade cross. Nu funderar vi på att köpa en 250 ihop att motionsåka lite med. Vi har ju närmare till crossbanan än löpslingan ;)

Tänkte väl lägga 20-30000:- på hojen. Vad är lämpligt att köpa? Är det 250 jag ska söka efter?

Tacksam för svar :)

//H

Att köra cross för att få motion är att börja i fel ände!

Jag skulle snegla på tvåtakt om det är de pengarna ni skall lägga. :)

Nja, jag började med svensk brötenduro för att få motion för tre år sedan. :D Bryskt...men effektivt. :D

Last edited:
Började cykla och löpträna regelbundet förra året, det syntes i resultatlistorna! körteknik övar man på hojen, kondis i löpspåret.

Började cykla och löpträna regelbundet förra året, det syntes i resultatlistorna! körteknik övar man på hojen, kondis i löpspåret.

...det beror ju på vad man har för avsikt med körningen. :)

När jag började tävla så smög sig löpningen in i bilden...

250cc 2-takt. Du/ni kommer att fa all motion ni kan onska, samt bra feeling for sladdar och gaskontroll. Akta dej sa du inte blir fast i MX-trasket bara..! :tungan

For 25-30000 hittar du en fin YZ 250 fran ca -06/-07 skulle jag tro. Problemfritt akande om du valjer bort gammalt skrap.

/Lasse

Jag kör "RR" på bana sen -00 och detta är tänkt som en komplement till det. Kul att köra lite hoj och få med tanten på lite sånthär.

Att jag skrev motionsåka gjorde jag för att ni som skulle tipsa mig inte skulle ge förslag på en "supersport" modell.

/H

Tänkte faktiskt också köpa en 250-cross med en polare så man har nånting med motor och styre att öva på i vinter. Dels förjävla skoj, dels lite hojkontroll inbillar jag mig och sen lite motion. Det och lite löpning så borde man få bra kondis och ha grymt kul.

Blir nått 2-takt från 02/03 för runt 20' i mitt fall.

Jag skulle satsa 250 fyrtakt, mycket lättare att kontrollera. Beror lite på vad det är för bantyp förstås. Är "tanten" nybörjare är fyrtakt mkt lättare att köra. Finns för runt 25-30000 att får tag i.

Är inte en 125cc tvåtakt fullt tillräckligt om man är nybörjare och ska köra för rolighestfaktorn/motion?
Inbillar mig att det är betydligt mycket mer jobb/svårare att köra en 250?

För extrem service på en 125:a - kolvarna slits styggt...en 250 är snällare ur den aspekten. :) Motionärer vill inte serva...

Hur svårt kan det vara att byta en kolv på en 125 cross? 30 minuter inklusive kafferast?

Är inte en 125cc tvåtakt fullt tillräckligt om man är nybörjare och ska köra för rolighestfaktorn/motion?
Inbillar mig att det är betydligt mycket mer jobb/svårare att köra en 250?

Tvärtom. 125cc är väldigt svårkört om man inte har tempo och kan ligga på tokvarv exakt hela tiden. 250cc är bra för då kan man va kass och ändå få den att gå hyffsat runt banan då de finns gott om kraft trotts att man inte brölar på som värsta arne.

------------

tbkhenke:
250cc 2-takt japanskt 02-05. Sen kan du i princip välja vilken du vill. Den som är i bäst skick brukar vara ett bra tips.

Jag vet inte, har aldrig kört mer än polarens 80cc cross när jag var 10. Svara på frågan istället. :7peta :)

Jag svarade precis, den normale motionären servar när hojen inte startar längre...högst troligen tippar man av skrotet i garaget, och låter det stå ett tag, innan man övertalar någon polare att kika på det... :hihi

Även om det är simpelt...så är välservade motionärshojar en utopi.

Brorsan körde YZ125 ett tag - där var det väl enligt manualen 15 timmar på kolven vill jag minnas, han körde 40...och då var det dags för länge sedan.

Nänä...250:n är snällare på den biten, just för att man inte kan vrida ur den som vanlig dödlig - men det är min åsikt, visst är det farligare om man kör den utan respekt, men samtidigt mer lättkört pga mer botten.

/J

Det där är ju även en återkommande standardgrejj inom mx som alla tror att 125cc är nått man ska börja med och gå upp till 250cc .. tycker det är helt galet.

Tvärtom. 125cc är väldigt svårkört om man inte har tempo och kan ligga på tokvarv exakt hela tiden. 250cc är bra för då kan man va kass och ändå få den att gå hyffsat runt banan då de finns gott om kraft trotts att man inte brölar på som värsta arne.

Eeeeexaktemundo. :)

Det låter iofs rimligt, jag har som sagt inte kört cross själv.

Jag svarade precis, den normale motionären servar när hojen inte startar längre...högst troligen tippar man av skrotet i garaget, och låter det stå ett tag, innan man övertalar någon polare att kika på det... :hihi

Även om det är simpelt...så är välservade motionärshojar en utopi.

Brorsan körde YZ125 ett tag - där var det väl enligt manualen 15 timmar på kolven vill jag minnas, han körde 40...och då var det dags för länge sedan.

Nänä...250:n är snällare på den biten, just för att man inte kan vrida ur den som vanlig dödlig - men det är min åsikt, visst är det farligare om man kör den utan respekt, men samtidigt mer lättkört pga mer botten.

/J

Fast hur LÅNG tid tar det då? :mad: :krama :tungan

Last edited:
Back