Köpa lägenhet?

Herkules

FUCK IT
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Cbr600rr 04
Tja!!

Går nu i tankarna att köpa en 2:a i malmö.
Har lite funderingar om man ska vänta med att köpa pga snacket om räntehöjningar mm.
Sen o andra sidan hör jag vissa säga att man ska köpa så snabbt som möjligt pga den jävla citytunneln som dom gräver fram. (helvetes grävande över hela malmö :kulspruta )

Nån som vet några hemsidor med lägenhetsannonser?

Dom sidorna jag vet är : dn.se och blocket

Så vad ska man göra vänta eller köpa nu?
Vad tycker ni andra?

Herkules skrev:
Tja!!

Har lite funderingar om man ska vänta med att köpa pga snacket om räntehöjningar mm.
Sen o andra sidan hör jag vissa säga att man ska köpa så snabbt som möjligt pga den jävla citytunneln som dom gräver fram. (helvetes grävande över hela malmö :kulspruta )

Vad tycker ni andra?

Jag har köpt en nu, iofs i Trelleborg där är inte priserna lika vådliga.
Antar att du känner till www.hemnet.se? Där finns nästintill alla bostäder som är till salu via mäklare.

Herkules skrev:
Tja!!

Vad tycker ni andra?

www.bovision.se

www.hemnet.se

Håller också på att kolla på lägenhet. Att räntan kommer att gå upp, det får man nog räkna med. Men att det blir en chockhöjning tror jag inte. Men man vet ju aldrig!

/edit

Vad ligger m2 priserna på ettor och tvåor nere i Malmö?

Last edited:
Mackz skrev:
Jag har köpt en nu, iofs i Trelleborg där är inte priserna lika vådliga.
Antar att du känner till www.hemnet.se? Där finns nästintill alla bostäder som är till salu via mäklare.

:hihi haha nej den kände jag inte till. Tack :tummenupp

Jag har oxå funderat att köpa i trelleborg, men det blir jobbigt att pendla till malmö varje dag. Jag jobbade innan i trelleborg så det blir samma skit igen med att pendla :huvet .

Snart kommer de äldre med utflugna barn att vilja flytta in i bostadsrätter. Då drivs priserna upp ännu mer.

Skall bli kul att köpa ett hus billigt sen.

Allt beror väl på hur mycket räntehöjningar din ekonomi klarar,det är ju ingen konst att låna 1 mille till 2-3% ränta men sedan när den sticker mot 7-10% kan det bli svettigare.
Sen handlar det väl en del om hur långsiktigt man ser det,tänker man bo där i 3-5 år så känns det lite vanskligt då räntorna kan hinna vända under den tiden och lägenheten kan tappa värde som lika subtilt som effekten kommer på en CRF500 (2-takt)

Bolånekalkyl med värsta tänkbara scenario är det enda rätta att göra,lura inte dig själv bara, genom att hålla på att räkna om tills du har råd.

Det är väl mest rätt ur ekonomisk synvinkel att köpa när räntan börjar dala (dvs för några år sedan) personligen tycker jag att det känns som det börjar nå toppen på bostadsmarkanden.

Men så länge den låga räntan håller isig så kommer det nog att fortsätta ett tag till,dock börjar det bli löjliga summor för ett hus.

Vet inte hur huspriserna ser ut hos er,men här känns det lölijt att köpa en lägenhet för 1,5-2 mille när man kan få ett litet hus (iofs utanför stan) för likande pengar,dessutom så har du ju ett mer långsiktigt bonde i huset vilket gör att det kan gå upp och ner i värde utan att du behöver flytta på dig pga trångbodhet osv.

Herkules skrev:
:hihi haha nej den kände jag inte till. Tack :tummenupp

Jag har oxå funderat att köpa i trelleborg, men det blir jobbigt att pendla till malmö varje dag. Jag jobbade innan i trelleborg så det blir samma skit igen med att pendla :huvet .

Jag jobbar också i Malmö och ska pendla varje dag, vilket jag gör nu också från Vellinge ungefär. Men jag är mer hemma i Trelleborg än Malmö och jag har inget emot att köra bil en bit för att bo där jag vill. :tummenupp

Långa farbron skrev:
Allt beror väl på hur mycket räntehöjningar din ekonomi klarar,det är ju ingen konst att låna 1 mille till 2-3% ränta men sedan när den sticker mot 7-10% kan det bli svettigare.
Sen handlar det väl en del om hur långsiktigt man ser det,tänker man bo där i 3-5 år så känns det lite vanskligt då räntorna kan hinna vända under den tiden och lägenheten kan tappa värde som lika subtilt som effekten kommer på en CRF500 (2-takt)

.

Ja det var så jag tänkte bo där i 3-5 år sen köpa ett litet hus nånstan utanför malmö.

När jag pratade med en mäklare så sa han att jag inte ska ge för en 2:a mer än 500 000kr med hyra max3 000kr. Just för att jag inte tänkte bo där mer än 3-5 år. :confused:

Herkules skrev:
Ja det var så jag tänkte bo där i 3-5 år sen köpa ett litet hus nånstan utanför malmö.

När jag pratade med en mäklare så sa han att jag inte ska ge för en 2:a mer än 500 000kr med hyra max3 000kr. Just för att jag inte tänkte bo där mer än 3-5 år. :confused:

I Trbg betalade jag 350 000kr för en 2:a på 60m2 i en HSB Förening. Hyra 2067:-/mån. Mkt fint skick och kanonläge.

Herkules skrev:

Ur rent ekonomisk synvinkel (dvs utan att ta hänsyn till vart och hur man vill bo)så är min motfråga,varför betala hyra i 3-5 år för något du har köpt innan du köper något annat ?

Långa farbron skrev:
Ur rent ekonomisk synvinkel (dvs utan att ta hänsyn till vart och hur man vill bo)så är min motfråga,varför betala hyra i 3-5 år för något du har köpt innan du köper något annat ?

:va :confused:

Herkules skrev:

Ok jag förtydligar.

Varför låna till att köpa en lägenhet och sedan betala hyra för den då får du ju både lånekostnad och hyra.

Låna till ett hus istället och slipp hyran,så betalar du ju dessutom "till dig själv"

Långa farbron skrev:
Ok jag förtydligar.

Varför låna till att köpa en lägenhet och sedan betala hyra för den då får du ju både lånekostnad och hyra.

Låna till ett hus istället och slipp hyran,så betalar du ju dessutom "till dig själv"

:tummenupp tack..

Jag har tänkt på det faktiskt men just nu så renoverar jag mitt hus i utlandet så jag har ganska mkt utgifter :död . + att jag har planer att öppna nått privat om 1-2 år.

Men jag har inte släppt det än om att köpa hus nu så jag sitter nu här o funderar hur jag kan få det att funka :3freak , men det lutar mer åt lgh köp :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg