Köpa lägenhet nu, bra eller anus?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Tänkte flytta in till Malmö så fort som möjligt p.g.a. av jobb men har insett att det är SJUKT svårt att få tag i en vettig hyresrätt till ett vettigt pris. Därav har tankarna allt mer börjat gå mot att köpa sig en bostadsrätt istället men man hör ju folk som snackar om att det är fel tillfälle att köpa p.g.a. räntorna, priser som sjunker o.s.v. Någon som har mer koll på detta än jag kanske?

Ska man köpa och dra på sig en massa lån eller ska man helt enkelt avvakta istället?

:va

Jag avvaktar iaf. Räntorna kommer stiga. Och då sjunker ju priserna. Man ser reda nu att prsierna har stagnerat och börjat sjunka i vissa områden.

Säger också avakta såvida du inte får tag på något speciellt som har potential att stiga framöver. Priserna är rätt haussade och med uppenbar risk för högre räntor framöver gör du nog klokt i att vänta tills räntan gått upp och priserna därmed sjunker.

misstänkte det :( surt att hitta nångontans att bo bara

Å andra sidan sällan dålig affär att äga sitt boende ...

Men håller med att priserna är nog på sin topp och har stagnerat

Priserna i Öresundsregionen kommer nog inte sjunka så värst mycket även om räntorna sjunker. Tänk på att det är massvis med danskar som jobbar i köpenhamn som kommit på hur mycket billigare det blir för dem att bo i Malmö. De är vana vid ett prisläge som är betydligt lägre och driver upp priserna allt mer. Priserna på mindre lägenheter sjunker sällan trots att det blir räntehöjningar utan det är de stora lägenheterna som drabbas. När folk kommer på att det blir för dyrt för dem att bo kvar i sin 4a säljer de den och köper en mindre som är lite billigare att bo i. Om man vill köpa lägenhet i en tillväxtregion är det nog smart att slå till så fort som möjligt för priserna sjunker inte trots att räntorna gör det.

rewind skrev:
2698148 Å andra sidan sällan dålig affär att äga sitt boende ...

Men håller med att priserna är nog på sin topp och har stagnerat

Äga och äga. Mesta dels är det väl banken som äger ens bostad.
Priserna stiger ju hela tiden, ungefär som SAX index, stiger över lång tid. Men går upp och ner i intervaller, nån månad eller några år eller tom längre perioder.
Jag skulle vänta med att köpa, om man inte har stor del man kan lägga kontant eller hittar "the thing" som man inte kan motstå. Men o andra sidan är jag bara en liten fjunis.

Svårt att tänka mig att räntorna skulle stiga något nämnvärt,med tanke på hur räntan ser ut i övriga europa.

Visst har priserna stagnerat men det kommer nog inte komma några ofantliga prisfall framöver.

Om du har en hyreslägenhet (förstahandskontrakt) i lund så kan du alltid försöka byta lägenhet med någon som bor i malmö men som vill flytta till lund. Själv har jag gjort så två gånger, Göteborg-Linköping och Linköping internt. Fråga hyresvärden ifall det är ok först bara.

Bostadsköp är alltid en god investering. Självklart kan det på kort sikt vara en dålig affär, men på lång sikt går du alltid med vinst.

Men jag skulle ändå inte köpt nu.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...