Köpa KTM eller annan motard

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Nu har det gått typ 4 år sedan jag nästan körde ihjäl mig och tycker det är därför att det dags att köpa nya hoj och göra nya försök. Jag funderar på motard. Typ Yamaha XT660X eller någon KTM variant. KTM är ju nice men jag blir inte riktigt klok.

Det finns ju så många varianter av KTM men med samma motor. Vad är skillnaden? Vad ska man ha?
Duke, Duke 2, LC4, SM, SMC,SMR osv osv. Någon som kan berätta vad jag ska för variant av KTM. Vill ha en rolig bus/lekhoj men som ändå ska funka att köra med på halvlånga helgresor ibland.

Hjälp mig välja rätt! Snygg ska den va också och låta nice.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ktm 690 ska du ha , den finns i en mängd olika varianter ..Smc= mest bus samt Sm och Duke= snyggast

Ska du åka långväga kanske du borde kika på Ktm 990smr/smt ;) Dessa låter bäst med en V-twin :)

Men du får nog bestämma dig för hur lång du ska resa på helgerna :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tex, 690 SM är en helt annan hoj än 690 SMC som är en modell nyare.

690 SMR är en "R" modell av 690 SM (så som jag förstått, mer landsvägsanpassad fjädring... mindre slaglängd). 690 SMC R är en R modell av 690 SMC.

Satsa på en SMC. Lätt den snyggaste motarden med humana serviceintervaller. Går att plåga skiten ur en sådan. Sen har den bevisligen effekt!
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
KTM 690 smc är hojen du ska ha. Jag tog min 690 enduro fram och tillbaka till Rumänien på 11 dagar förra året. Så det går att åka långt på dom också :)
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
KTM 690 alla ggr. sedan vilken modell är upp till dig. Vilken du tycker är snyggast. Samt är den beggad, vilken du får bäst pris och mest utrustning för.

:banana
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
KTM 690 smc är hojen du ska ha. Jag tog min 690 enduro fram och tillbaka till Rumänien på 11 dagar förra året. Så det går att åka långt på dom också :)

690 SMC har väl inte världens mest tjockaste sadel - hur funkar det med original? Kan man få fason på komforten med en eftermarknads sadel (mer komfort)?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Instämmer, köp inte den gamla LC4 motor. När jag körde min 690 EnduroR "snarlik SMC" & sen provade flickvännens 640sm -03 så sade att aldrig i livet att jag skaffar en KTM med den äldre LC4 motorn. 690sm samt Duke är riktigt slö tycker jag, vet inte varför de är det men går inte ens att jämföra med Enduro/EnduroR/SMC.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
690 SMC har väl inte världens mest tjockaste sadel - hur funkar det med original? Kan man få fason på komforten med en eftermarknads sadel (mer komfort)?

Får väl köra aktivt, var nere i marocco & körde ett ökenrally med min 690, 8dagar & ca 200mil dock så stod jag för det mesta pga dåliga vägar! ;)
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Stod inför ett liknande beslut nyligen.

För mig stod valet mellan 690 SMC och 690 Duke (båda 12:eek:r).

Men till slut tog förnuftet (eller åldern? :va) över och det blev den (enligt mig) vuxnare Duke:n.
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Tack för alla svar. Låter ju som att det är en smc man ska välja eftersom jag vägrar erkänna att man börjar bli lite äldre. :) Men om jag förstår det hela rätt så är det marginella skillnader mellan de olika 690 modellerna...om än att smc varianten är busigast och snyggast. Ska köpa beggat så som någon klok skrev så finns det annat som kanske gör att man ändå kanske väljer något annat än just smc. Men då gör man iaf inte "fel" om t ex väljer en smr.

Vill ha en enstånka och inte twin....därför tittar jag inte på de större motarderna. För visst är väl 690 enstånka?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vill ha en enstånka och inte twin....därför tittar jag inte på de större motarderna. För visst är väl 690 enstånka?

Stämmer, 690 är enstånka, alla de mindre motarderna är det - undantaget är SXV 550 :kär
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har en kollega på jobbet som har haft en KTM 690. Sommaren 2011 körde han Göteborg Blekinge TR. Den resan, noga räknat vibrationerna under 2 dagar gjorde att han sålde KTM 690 och har köpt en Honda Firestorm.
Välj en mindre KTM, mindre vibrationer.
Eller nån twin.
Som Aprilia SXV 550.
Tycker jag.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
690 SMC har väl inte världens mest tjockaste sadel - hur funkar det med original? Kan man få fason på komforten med en eftermarknads sadel (mer komfort)?

Orginalsadeln är inget för längre turer. För att palla åka längre så bör man byta till gelseat eller annan eftermarknadssadel.
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Mjölnaren. Jag tänkte försöka hålla mig från de fetaste åken för att göra min fru lite mindre missnöjd. Plus att jag är sugen på enstånka. Hade xt660x en kort period efter att jag sålt min zx12r. Tanken med det bytet var att jag skulle leva längre efter ett antal nära döden upplevelser på Ninjan. Tyvärr fick jag inte ha xtx:en längre än en knapp månad då det tog stop i sidan på en taxi. Så storlek på hoj spelar iof mindre roll. Går utmärkt att köra ihjäl sig ändå. Ska bara sälja min skoter först. Kan va intresserad av din fina superduke.

Ingen som vill köpa seadoo RXT-X med 255 kusar?
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Huskvarna sm varianten på typ 550kubik. Är det något att titta närmare på?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top