Köpa kompaktkamera

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Värdelös respons i fotoforumet. :gnissla Testar här och repeterar:

Jag beslöt mig för att köpa en digitalkamera då jag inte gillar mobilkameror och inte ens har en mobil med kamera (gammal men liten och smidig nalle). Nu tänkte jag köpa en kompaktare att alltid ha med mig på hojturer, i vardagen etc. Jag hade tänkt mig något i prisklassen 2000-3000 spänn. Jag har läst tester, bläddrat fram och tillbaka hos cyberfoto och jämfört och måttat. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig och vill nu ha lite åsikter från folk som kan detta med kameror.

Detta är lite tankar/önskemål:

1. Liten och lätt är nog ett måste, annars följer den bara med vid "speciella" tillfällen.

2. Fet zoom är kul men kanske inte ett måste.

3. Bra videoinspelning i HD och stereoaudio är ganska önskvärt.

4. Bra bildkvalle är såklart relevant, men inte bättre än att en lekman blir nöjd. Bilderna ska inte publiceras eller förstoras nämnvärt.

Tipsa gärna om modeller efter egen erfarenhet, eller om modeller ni själva är/varit intresserade av.
Tack på förhand från en förvirrad, blivande hobbyfotograf.

Har själv funderat fram och tillbaka på vad jag ska köpa för pocket kamera. Finns ju mycket att välja mellan. Själv har tittade jag ett tag på Panasonic och Casio. De har två modeller med bra filmfunktion. Vill man ha något som är tåligt finns det ju några modeller från Olympus. Ärligt talat tror jag kamerorna är rätt likvärdiga om man tittar på samma prisklass. Besök en butik och kläm och prova själv. Vi har alla olika preferenser vad som är litet och lätthanterligt.

Här är ett forum du kan titta på och ställa frågor.

http://www.fotosidan.se/forum/index.php

Nu skriver du ingenting om budget men den här var jag på vippen att köpa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585806

Canon Ixus 130
Bredd 9.2 cm
Djup 1.8 cm
Höjd 5.6 cm
Vikt 133 g
Film 720p (mono)
14.1MP
1675 kr

Tycker den fyller behoven perfekt. Liten, lätt, film i 720p och mer upplösning än jag behöver.

Jag är ingen kameraexpert så det finns kanske annat där ute som är bättre i samma prisklass. Då jag redan har en Canon systemkamera så ville jag även ha en Canon för de vardagligare tillfällena.

(Anledningen till att köpet inte blev av är att det gamla liket till kompaktkamera vaknade till liv igen vid sista försöket).

Bästa filmaren med riktigt fet zoom är fortfarande s4 & s5 bra kandidater till från Canon. En sådan kan du få begad för en vättig peng.

Den är rätt bulkig men tar bra bilder också ;)

Jag har nu till 99% bestämt mig för Panasonic DMC TZ10. Några tankar om denna?

Jag kom på att jag nog vill ha zoom eftersom jag bara kommer att ha denna kamera. Oavsett om jag skaffar nalle med kamera så blir det ju ingen zoom med nån reda i den.
Då verkar det vettigt att gå upp lite i pris och då stod det mellan denna och Sony Cyber shot DSC-HX5V. Jag dissade dock denna eftersom den hade sämre audio, inga manuella inställningar samt jämförelserna här tex:

http://www.youtube.com/watch?v=fCCw0al3G6Q&feature=related

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...