Köpa klassiska skinnkläder

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju som bekant kraschat och kläder, skor och hjälm gjorde väl det som att skulle göra men är skrot nu. Hade en Sweep 72 jacka och en Lindstrands skinnbyxa men funderar ju på att köpa Halvarssons jacka och byxa och har fått en rekvisition av Svedea att köpa ut nya likvärdiga kläder, skor och hjälm.

Halvarsson Dresden är ju en jacka som verkar likvärdig med ni jacka men då har den bara CE skydd klass 1 men är klassad AA, tror i och för sig att Sweep jackan också hade level 1 skydd. Funderar på Halvarssons Seth byxor som har level 2 skydd men också är klassad till AA.

Hur fasen ska man tänka här, kan man byta skydden i jackan till bättre CE-2 skydd?

Som sagt jag kom ju undan med tre mindre skrubbsår, lite blåmärken på axeln och lite öm i sidan men jag hade nog också otroligt mycket tur. Detta var dock inte värre än att jag tre dagar senare kunde skjuta en älg undan jämthunden.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Leta efter kläder med rätt skydd från början.
Kolla t ex Held, Bering m fl som har lite retrostuk på kläderna.
Jag tycker att man ska undvika att köpa kläder med lägre skyddsnivå än 2 för att få tillverkarna att sätta i det som standard.

 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Alternativt lägga ohemula 3200 spänn på en Knox urbane pro- jacka för att sedan ha valfri jacka över (skinn eller tyg av civil modell). Knoxen är godkänd som den är utan skal över. Visserligen level 1 i axel och armbåge men uppgraderingsbar till 2

Skulle tro att det faller på priset om inte annat.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan rekommendera den här jackan från Rev’it. Den är AAA och har Level 2-skydd ? https://www.revitsport.com/en/motorcycle-jacket-prometheus-black-white

Rev’it är f.ö. en av ytterst få tillverkare som klart och tydligt skriver ut CE-klassificering på sina produktbeskrivningar. Sånt gillas ?
Nja kanske inte,
"Paying tribute to its tailored fit, the Prometheus is equipped with impact-ready SEESMART™ CE-level 1 limb protection at the shoulders and elbows. The virtually undetectable armor will take the heat in case of an unfortunate mishap."
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top