Köpa importerad mc?

tholju87

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Buell Xb12 -07
Har hittat en hoj som jag är intresserad av och den är nyligen importerad. Är det något speciellt man ska tänka på då?

Fuskas det med milantalen och liknande?
Är det bättre att försöka hitta en svensksåld eller vad tycker ni som är mer inne på detta??

Detta gäller köp av min första hoj ...

Mvh

Vad är det för hoj? Är det på firma? Är det "rätt" pris? Är den i bra skick i förhållande till milen?
Är det Mark Jennings som säljer? Har för mig att han skall vara bra att ha och göra med.
Tror att det finns några som köpt av honom?

har absolut ingen betydelse import eller sv-såld jag har haft både och tycker att importerade är bättre p.g.a att det oftast kommer i andra färger samt har oxo oftast mer hästar.

så kolla bara att den går bra och är i hyffsat skick (så att du tycker den e fin).

lycka till med köpet och välkommen till mc världen.:squid

Ibland kan det bli dyrare med försäkring på en import så kolla det först.

Mvh
Andreas

Okej tack för svaren.
Det gäller en Gsxr1000 -06 som säljes av en firma.
Den är inte reggad i Sverige än men kommer vara det inom en vecka så då får jag ta och kolla upp om det är dyrare försäkring på den än dom svensksålda jag kollat upp.

mvh

Det finns inga sporthojar som tillverkas i Sverige, dvs alla är importerade, det fuskas antagligen lika mycket med milen utomlands som det görs i Sverige och antagligen misshandlar dom hojarna ungefär lika mycket utomlands som här hemma. Mao, är det en hoj du vill ha, i rätt skick och med rätt pris, köp!

Kolla upp från vilket land den är importerad, kolla sedan om annonsen ligger kvar på tex www.mobile.de , så kan du säkert hitta mer information, samt lite prisinformation, sätter dig ett ett bra läge att förhandla om priset. Precis som andra säger, så spelar det ingen roll vart man köper en båge/bil, det fuskas eller inte fuskas lika mycket vilket land det än gäller. Så det enda är skicket, serviceboken mm som gäller. Bor man inte för långt bort kan man ju själv hämta hem en båge, är ju ingen större kostnad idag. Räknar man resan ner som en "handlartrip" med ett par polare så blir det en trevlig utlykt också. Sen är det ju inte alltid att det blir billgare att importera själv, utan det är att man kanske får tag på en bättre båge till samma pris i slutändan. Tänk på att inte kolla kurserna på tex di.se eller liknande utan kolla med banken eller forex för att få en riktig växel kurs då dom lägger på en hel del. Om Euro står i 8.9 så får du pröjsa ca 9.4 när du köper. Så man inte lurar sig själv. Själva inreggningen tar ca 10dagar och i slutändan kostar det ca 2000kr, så det ska ju läggas på priset. Även viktigt att få med sig alla papper hem så att man får igenom ursprungskontrollen. För några år sen tog ju detta bara ett par minuter.
Vill ju även tillägga att köpa utomlands gör samtidigt att om det krånglar så kan det ju bli lite osmidigt, allt som glimmar är ju inte GULD .

Mvh
Göran

Om jag köper en importerad hoj av 2013 års modell, gäller samma då sak som en svensksåld hoj med vagnskadeförsäkringen de första 5 åren?
Normalt kan du ju köra halvförsäkrat med en ny hoj men med täckning för hel.

Kan någon bringa klarhet i ämnet?

//JD

Jag har kört både importerad och svensksåld. Om den går riktigt bra, så ser jag
inte problemet. Givetvis finns det folk som fuskar med mätare. Men om man
handlar av en säljare som man får bra kontakt med, plus att man själv använder
sunt förnuft så kan man säkert hitta motorcyklar som har en ärlig historia.

Om jag köper en importerad hoj av 2013 års modell, gäller samma då sak som en svensksåld hoj med vagnskadeförsäkringen de första 5 åren?

//JD

Beroende på märke så har du iaf kvar garantin som är gällande i hela EU men att tro att en svensk generalagent ska stå för din vagnskada som en generalagent i ett annat land fått pengar för är nog inte troligt!
Är antagligen även så att de har olika erbjudanden gällande detta i olika länder.

Korta svaret: Nej du måste ha helförsäkring...

Jag har kört både importerad och svensksåld. Om den går riktigt bra, så ser jag
inte problemet. Givetvis finns det folk som fuskar med mätare. Men om man
handlar av en säljare som man får bra kontakt med, plus att man själv använder
sunt förnuft så kan man säkert hitta motorcyklar som har en ärlig historia.

Har som dig haft många importare men ärligt talat så föredrar jag svensksålda just pga garatin vid återkallelse. Inte kul att få pynta för något man egentligen ska få gratis. Det är även det som gör att man får sänka priset när man i sin tur ska sälja den.

//JD
Vilket märke har 5 års vagnskadeförsäkring? Jag vet att Suzuki har haft 1 år på svensksålda hojar men det är allt.

//JD

Tänk på att du måste betala moms på hojar som gått kortare än 600 mil eller varit i trafik kortare än 6 månader om du importerar själv.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...orjan-till-slut/Steg-2-Betala-mervardesskatt/

Vilket märke har 5 års vagnskadeförsäkring? Jag vet att Suzuki har haft 1 år på svensksålda hojar men det är allt.

Ställer mig samma fråga. Finns så vitt jag vet ingen som bjuder på vagnskada på hoj. På bil är en annan sak där ingår 3 års vagnskada.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show