Köpa Husaberg 650 supermotard?

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Hej!

Ska köpa mig en motard igen.

Är helt inne på husaberg 650.

Vad tror ni om denna: http://www.blocket.se/vi/20741568.htm?ca=17_s&last=1
Den har gått 72 tim och 480 mil. Så min fråga är när man brukar behöva göra en riktig storservice (klyva motorn) eller är det lungt ett tag till.

Det som talar för den är att det endast är en ägare, hyffsat billig, en 05:a (uppgraderad förgasare och tändnnig) samt att det sitter akra helsystem.

Det som är lite imot är väll att den gått ganska långt, fasst borde inte vara någon fara, den var ju lite billigare än dem flesta andra.

Så vad tror experterna.

Vid 100 tim brukar man klyva motorn o byta diverse lager, kamkedja, ventiler, vipparmar kanske osv.. Kolv ska däremot gå ca 300 tim. Kvittar nog vilken racemotard, cross man har så bör man nog gå igenom detta o byta det som behövs.

Min renoverades vid 180 timmar av Keva,lager och balansaxel byttes övrigt var i nyskick enl mekanikern.Har nu gått 215 timmar och ca 950mil och går klockrent.

Är också inne på husaberg 650. Men i många trådar står de att de är ingen maskin man åker längre turer med. Varför?
har tex 10mil till stan som man gärna åker in å glasar lite, kanske bara 5-6 gånger per säsong men endå, är de pga dom snabba oljeservicarna eller varför rekomenderas inte detta?

Är också inne på husaberg 650. Men i många trådar står de att de är ingen maskin man åker längre turer med. Varför?
har tex 10mil till stan som man gärna åker in å glasar lite, kanske bara 5-6 gånger per säsong men endå, är de pga dom snabba oljeservicarna eller varför rekomenderas inte detta?

Enligt mitt tycke e de pga vibrationerna :tungan
Går ju som om man har sketit ner sej efteråt, kanske inte alla gör dock! Sen e de ju nåt så extremt tråkigt att köra så långa sträckor, kanske kan funka om de är en liten smal krokig väg, men är de "vanlig" 70/90 väg e de ju värdelöst! kan man lika gärna åka motorväg, lika tråkigt de.. men som sagt, de e bara va ja tycker :)

Inga problem att åka lite längre på en Husa,min Husa är bekvämmare än min 640 eller 625 som jag hade tidigare.Tycker det är väldigt lite vibbar för att vara enstånka,stör man sig på det lilla ska man nog inte ha en enstånka,möjligtvis en XT eller någon annan "manlig" stånka:hihi

Den som du länkar till är ju åt he för dyr!!!
Om priset ska vara rimligt så bör du dra av minst 10000:- på den.
Då ligger den bara lite i överpris...

Det funkar utmärkt att åka lite längre turer på en husa, jag hart gjort turer på över 30 mil om dagen. Men det gäller ju att det är en kul väg annars blir det riktigt tråkigt, men det blir det ju på vilken motard som helst.

GL!

Den som du länkar till är ju åt he för dyr!!!
Om priset ska vara rimligt så bör du dra av minst 10000:- på den.
Då ligger den bara lite i överpris...

Det funkar utmärkt att åka lite längre turer på en husa, jag hart gjort turer på över 30 mil om dagen. Men det gäller ju att det är en kul väg annars blir det riktigt tråkigt, men det blir det ju på vilken motard som helst.

GL!
Grejen är ju att det är den billigaste 05:an på blocket.

Annars ligger dem ju runt 55.000:-

Denna får man för 45.000:- tror inte han är villig att gå ner till 35.000:- det får man ju knappt en 02:a för.

Men länka gärna en billigare hoj, krav 04:a eller nyare. samt + för akra system och sådant.

Inga problem att åka lite längre på en Husa,min Husa är bekvämmare än min 640 eller 625 som jag hade tidigare.Tycker det är väldigt lite vibbar för att vara enstånka,stör man sig på det lilla ska man nog inte ha en enstånka,möjligtvis en XT eller någon annan "manlig" stånka:hihi

Kanske är min de e fel på då, tycker den vibrerar på rätt bra när man gasar, + att sadeln är ganska smal.. fast rätt mjuk dock! men efter, 10 mil så kan de bli lite jobbigt :tungan

Visserligen kan man ju ställa sej upp lite då å då..

Grejen är ju att det är den billigaste 05:an på blocket.

Annars ligger dem ju runt 55.000:-

Denna får man för 45.000:- tror inte han är villig att gå ner till 35.000:- det får man ju knappt en 02:a för.

Men länka gärna en billigare hoj, krav 04:a eller nyare. samt + för akra system och sådant.

Nej du har nog rätt, jag tog i lite i överkant 40k är nog mera rimligt. Jag är fortfarande kvar i vintertider.
Med tanke på årstiden så ligger dom ju lite högre, men bara för att det står ett pris så är det ju sällen det man får.

Då passar jag på att skriver här med.. Har en 650 06a. Känner knappt några vibrationer och min vart totalrenoverad av en skola tillsamans med roland öhrn (som alla husa ägare säkert vet vem det är) vid 90 timmar, Va i nästan total nyskick så med mina grejer förutom ny kamkedja och diverse lager är det bara köra dubbla tiden! Men allt är ju beroende på hur man kör, jag tycker dock inte jag kör spez lugnt =)
Helt underbar hoj i övrigt som jag lätt får upp på 4ans växel :D med orginal drev, Har aldrig haft problem med den! Fan va jag älskar den <3

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back