Köpa Husaberg 400!

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Tjena!
har fått sålt gammel-sukkan nu och har fått korn på en Husa FE 400 -00 för 23.000

Det som behöver fixas på den är: Svinglager ( vad kostar det? Hur jobigt är det att byta?) , drivpaket och bakdäck.

Det som är nytt: Nyrenoverad koppling, nya bromsbelägg och ny växelpinne.

Den ser fin ut på bild så jag åker nog kollar på den om nån vecka. Vad bör jag kolla extra på när det gäller just denna hoj?

Tacksam för svar! :tummenupp
Ha det gött!

Svinglager 700-800:- för allt.Drivpaket drygt 1000:-.Lyssna efter missljud i motorn.Ta ur oljesilen och kolla.Lite glitter är normalt men den ska inte se ut som en igelkott.Ta bort svänghjulskåpan och kolla hur tändsystemet ser ut.Det kommer in vatten när man tvättar och torkar man inte ur blir det rost och tillslut lägger statorn av.Ser det ut att ha legat på havsbotten är det inget plus direkt.Kostade 3500:- när jag bytte för två år sen.

Ok, tack för infon.
Kan man ta väck tändningskåpan på Husan utan att lägga den ner eller tömma den på olja?

Hur lätt/svårt är det att få tag till reservdelar till en husaberg?
Vet att de byggde en ny motor till årsm. -01 men hur är det med de tidigare modellerna?

Tändsystemet går inte i oljebad på Husaberg.Och ska du kolla oljesilen går det att lägga hojjen på sidan så slipper du tappa ur oljan.Varmkör först.Delar är inga problem.Knåda Sport i Edsbyn har det mesta.Karlströms och Marin&Fritid också.

Håller med Busmoberg.
Skulle tippa att Marin & Fritid i Laxå har allt du kan tänkas behöva. De köpte lagret av grejer som fanns på fabriken innan de flyttade ner verksamheten till Österrike.

Norpar tråden lite då jag såg vilken hoj det gällde...
Ska hjälpa kompisen med hans 400:a i helgen, bl a med laddproblem.
Är det någon som pulat med den eller har lite dokumentation om den?
Det enda som finns i verkstadshandboken är ohmning av statorn, vore kul med lite mer info än så...

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back