Köpa Hornet..

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Jag har fått för mej att jag nog måste ha en hornet (600) nästa sommar.
Jag har inte hört så mycket om dom så jag antar att det inte är så mycket fel på dem.

Någon som vet lite mer om dessa hojar..?
(fördelar, nackdelar)

En helt underbar maskin! :tummenupp

Jag kör dock 900:an men det är väl inte så stor skillnad. INGA som helst nackdelar.

Hinken skrev:
2499395 Jag har fått för mej att jag nog måste ha en hornet (600) nästa sommar.
Jag har inte hört så mycket om dom så jag antar att det inte är så mycket fel på dem.

(fördelar, nackdelar)

Har en Hornet 06:a. Är jättenöjd med den. Lättkörd och smidig. Varvvillig, vilket man kan tycka är jobbet om man inte gillar att växla. Jag tycker det är skoj. Får ont i rumpan efter ca 10 mil. Ljudet kunde vara roligare, kommer förmodligen byta ljuddämpare till nästa sommar. Tycker man om att köra på motorväg långa sträckor är ju inte Hornet den ultimata hojen. Saknar ju vindskydd. Men för att piska små kurviga vägar behövs minsann inget tramsigt vindskydd.

Bike skrev så här i nr 5 2006:
+ En smidigare mc får man leta efter, den är extremt lättkörd. Bromsarna är av yppersta klass.

- Motorn kunde ha lite mer pulver. Motorn vibrerar dessutom irriterande. Chassit är inte helt stadigt.

Visst det är alltid kul med fler hästar, men det räcker absolut för dagligt bruk tycker jag. Några irriterande vibrationer känner jag inte till.

Last edited:
Vad är det för servisintervaller?

Det finns många till salu som har gått ganska långt (3-4000mil),
är det riskabelt att köpa en sån..?

Hinken skrev:
2507062 Vad är det för servisintervaller?

Serviceintervall var 600mil.
Jag kör en 05:a och är hur nöjd som helst!

Underbar hoj!
Jag kör en 600 och är riktigt nöjd!

Det är en honda så inte behöver du oroa dig för problem :)

Hinken skrev:
2507062 Vad är det för servisintervaller?

Tycker du ska köpa min hornet 900 istället:tummenupp .....inte sant det som sägs att det inte är så stor skillnad mellan 900 och 600......vridet i 900 gör sig påmint i alla situationer....min är en svart 03a uttagen våren 05. Bridgestone Battlax BT001 däck fram och bak som rullat ca 50 mil....hojen har gått ca 1150 mil och 1200 mila servicen är precis gjord, ska hämta hojen idag faktiskt...har bytt framlyktan mot en streetfighter 2 mask....laser slip on system(sjunger gott)...LED blinkers runt hela med bakblinkersen integrerat i bakljuset.....kutskåpa......klarstylad och helt klart en av sveriges hårdaste Hornetar enligt min mening.....Full servicebok på licensierade verkstäder.....stått i varmgarage under hela min ägotid....jag är enda (1a) ägaren...otroligt välskött....Slå till man, du blir inte besviken:yoparty :yoparty

Hornet 600 är en jävligt bra och lättkörd hoj. Tycker personligen att 900 känns tung och tråkig. Hoppas ingen tar illa upp, detta är min högst personliga åsikt. Provkör, jag tror inte det finns bättre hoj för pengarna, de är gratis att försäkra.

Köp en X11 istället. I och för sig har jag inte provkört en 600, men jämfört med 900 är X11:an överlägsen på alla sätt.

Stuff skrev:
2507638 Köp en X11 istället. I och för sig har jag inte provkört en 600, men jämfört med 900 är X11:an överlägsen på alla sätt.
Förutom att 900 an e smidig och x11an tung som ett ånglok....:näsblod

Jag har kört den(inte ofta jag kan säga så i såna här trådar) och tycker det är kanonhoj, extremt lättkörd och Honda är alltid att lita på.
Har du möjlighet så välj en 900 istället(har kört den också :) ), lika lättkörd men mycket bättre mos i maskin.

Lycka till :tummenupp

DunderDan skrev:
2508897 Förutom att 900 an e smidig och x11an tung som ett ånglok....:näsblod
X11:an är minst lika smidig att köra (ja, jag har kört bägge). Dessutom mycket snyggare och mer power. :fakta

600:an är grym som fan...
Jag älskar min hoj men det börjar ändå bli dax att byta...sitter och suktar efter 1000cc V-twin.

Har en 600 -03. Mycket nöjd, har kört 1400 mil denna sommaren.
Det är förvisso min första hoj, men jag hade en Hornet 900 -05 som övningskörningshoj (får ju inte köra min 600 om jag kör upp på den :näsblod ).

Så jag har kört ca 150 mil på en hornet 900.
Det som jag tycker är de två stora skillnaderna är :
- Vridet i 900, vilket är ofrånkomligt bättre än i 600an.
- 600 smidighet

Att 900 har ett jämnt vrid över hela registret är härligt, det gör att man inte behöver växla så mkt. Jag däremot gillar hur min 600 sticker på högre varv, för att inte tala om ljudet från Laser-dämparen. Tunnlar och höga varv någon?:)

Sedan måste jag säga att jag (personlig åsikt) tyckte skillnaden mellan 900an och 600an i smidighet är enorm. Att köra 900an några veckor och sedan sätta sig på 600an var som att köra en minibuss och en gokart :yoparty

MEN, även om jag rekommenderar Hornet 600, så beror det ju helt och hållet på hur du vill köra. Om du vill köra fort och långt så är det inte hojen för dig. (Jag körde iofs 80mil en dag och 90mil nästa. Hade en mkt ömtålig rumpa efter det, men inte så illa som jag befarade...Så man KAN köra långt på den) Hornet är mer en lekhoj, snabba nedlägg, bakhjul å stoppie. Det är iaf lättare att göra än med en supersport:rolleyes: Well well, serviceintervallet är 600 mil (på 600 iaf). Min 2400 milare gick på 3800:- och då gör man allt, så dyrare service än det blir det nog inte. Undrar du över nått mer, så PMa :)

Hinken skrev:
2499395 Jag har fått för mej att jag nog måste ha en hornet (600) nästa sommar.

(fördelar, nackdelar)

Hornet 600 är en riktig kanonhoj! Bra pulver i motorn även om man får varva den lite. Det är säkert en hel del skillnad mellan att köra 900:an och 600:an men det är även en väldig skillnad mellan försäkringspremierna tyvärr. 600 = billig :) IF har en märkesförsäkring som gör att det blir riktigt förmånligt. Det enda du måste göra är att besiktiga hojen hos en Honda-återförsäljare. Det kostar en tusing men det är det absolut värt.
Plus för körställningen, bromsar, smidighet, kurvtagning och framförallt utseende. Finns inte så mycket dåligt att tillägga förutom ljudet som är lite trist med originaldämparen på. Den skall jag byta i vinter på min. Modellen kom -98 om jag inte misstar mig och fick ett rejält ansiktslyft -03. Utseendemässigt tycker jag att -02 och neråt ser lite tråkiga ut. -05 gjorde Honda lite mer ändringar såsom upsidedown-gaffel, digital instrumentering och en liten instrumentkåpa som jag personligen inte tycker är så snygg...
I övrigt så är det ju en Honda så driftsäkerheten är ju kanon :tummenupp

trasher84 skrev:
Det enda du måste göra är att besiktiga hojen hos en Honda-återförsäljare. Det kostar en tusing men det är det absolut värt.
Det behöver man väl bara göra om hojen är direktimporterad?

Dessutom kostar det bara 350 kr om man gör besiktningen på Hela Hojen.

Stuff skrev:
2510037 Det behöver man väl bara göra om hojen är direktimporterad?

Dessutom kostar det bara 350 kr om man gör besiktningen på Hela Hojen.

Ja så är det nog, och då är det ju ännu bättre :tummenupp

Stuff skrev:
2509601 X11:an är minst lika smidig att köra (ja, jag har kört bägge). Dessutom mycket snyggare och mer power. :fakta
Har kört en X11 och min personliga uppfattning är att den är tung som ett ånglok om den jämförs med 900an......:hoppa :corn

Hade tänkt köpa en Hornet 600, tyckte att den var riktigt läcker. Men efter jag provkörde en blev jag aningen besviken. Direkt efter testade jag en ny ER6n som jag tyckte var grymt mycket roligare att köra.

Vet inte riktigt vad det blir nu men visst lockar det att få en helt ny hoj istället för en som gått ett par tusen mil.

Back