Köpa Hornet 600?

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
KTM 625 -06
Är lite inne på att byta ut motarden till något som faktiskt går att sitta på utan att känna sig som om man hade parkinson..
Hade även varit trevligt att kunna hålla lite högre hastighet på motorvägarna än vad motarden tillåter.

Har blivit erbjuden att byta mot en Hornet 600 -98, en hoj som jag även varit inne på att köpa förut.

Då till frågorna (och JA jag har använt sökfunktionen, men jag är en trög jävel och vill veta så mkt som möjligt :D ):

Jämfört med en "kåpad" hoj, t.ex en Thundercat som jag haft innan, hur jobbig är horneten att åka längre sträckor på? Visst det lär ju blåsa en del, men väger den goa körställningen upp för det? På de flesta hojar med kåpor sitter man ju ihopvikt till nån jävla origami-trana och det är ju inte HELLER så värst bekvämt :mad: Vad är värst, ni som provat?

Finns det några inte allt för fula små rutor man kan sätta framme vid panelen för att slippa lite av vinddraget? BILDER!

97hp är ju inte allt för mycket... Men blir de roligare med en drevning?
Hur mycket sänker man toppfarten isf, om an sänker den alls? :va

Försöker mest bestämma mig om det är vettigast att skaffa typ en Thundercat igen, eller om Horneten duger precis lika bra :confused:

Vafan! :va 45min och inte ens ett OSERIÖST svar... Har jag skrivit i fel forum igen eller? :D

Smaksak och vanesak.
I början tyckte jag det var jobbigt med all fartvind, men efter en del mil på hojjen samt montering av en liten vindruta så går det nu alldeles utmärkt - även i motorvägsfart+.
Runt 150 km/h tycker jag det börjar bli lite halvjobbigt med vinden - upp till 200 km/h då det inte är kul alls :gnissla
Sen är jag ju lite mesig också ;)

Last edited:
Tjenare.
köpte mig själv en hornet 600 -98 förra året och trivs hemskt bra med den.
smidig å lätt att köra och busa på!
fartvind..
vill du åka behagligt utan att störas av vinden så är väl 130-140 lagom..
men som sagt.. man vänjer sig snabbt vid den..

ja kör igentligen bara med killar som har kåphojjar och visst e de skildnad när man kommer ut på större vägar..

fisa runt i 120 e hemskt behagligt på små krokiga vägar och mansitter riktigt skönt.

har lite sjuka från när ja körde cross så ja sitter inte optimalt i kurvor på nått vis men om man är rädd för fartvind kanske man ska överväga att köpa en bil istället? =)
satt en liten kåpa på min ifram när ja köpte den men den rök snabbt.. mest för utseendet..
hann aldrig testa om den tog nån vind.

hornet kommer du nog att älska om du kört motard innan =)

Min är uppdrevad 2 kugg ibak och de gjorde skildnad.. går fort ändå =)
230+ är inga som hellst problem.

Då är en vindruta kanske ett alternativ :)

Men frågan är vad som är värst? Fartvind eller ryggproblem? :D

en annan som gillar fartvind å som mest troligt aldrig kommer köpa en hojj me kåpor så är väl svaret självklart =)

Jag kör tiotals mil i sträck på min Hornet -98 i 140km/h utan några som helst problem. Har jag inte fruktansvärd motvind samtidigt så tycker jag bara att fartvinden är skön att luta mig mot, och dessutom förstärks känslan av att man faktiskt kör hoj . Jag tycker tvärtom att sporthojsframkåpa dirigerar all fartvind rakt mot huvudet och är asjobbig så länge man inte kramar tanken.

Ska du toura i långt över 140km/h så bör du inte titta på nakna hojar alls. 200km/h+ går dock alldeles utmärkt kortare sträckor.

Vilka nackdelar (små, om några alls) den än må ha så tycker jag att driftsäkerheten och busigheten kompenserar för dem.

Crosstyre rekommenderas om du skaffar en hornet!

tarm kom ut till P7 så man får stilla sitt sug lite.. ja e fast i skåneland hela veckorna!!
:)

I det här landet kan man ju glömma att toura i över 140km/h längre sträckor ändå. Mest pga snutar, vägsniglar och idiot-svenssons på vägen. :mad:

Cross-styre redan monterat ;)

tarm kom ut till P7 så man får stilla sitt sug lite.. ja e fast i skåneland hela veckorna!!
:)

Haha! Hör du hur det låter? :) (Jag får väl skylla mig själv för valet av nick...)

Jag har lite att göra nu, men ikväll blir det kanske en åktur!

P7 är någon sorts militärställe?

Hade en Hornet förut. Upplevde fartvinden som lite jobbig om man höll sportigt tempo längre perioder, fast mest irriterande var den svampiga gaffeln tyckte jag.

hehe.. såg de när ja skrev de :)
P7 ligger ute vid revingeby.. förbi S Sandby...
Är ett militärställe.. stämmer bra =)

Får se om vi hör en Hornet komma förbi ikväll då.. ja bor nedanför regementet.. i de gråa barackerna. tuta om du åker förbi =)

Hade en Hornet förut. Upplevde fartvinden som lite jobbig om man höll sportigt tempo längre perioder, fast mest irriterande var den svampiga gaffeln tyckte jag.

Definiera "sportigt"?

Alla nakna hojar har väl skitgafflar? Dock inget som stör mig på allmäna vägar. Annars kan man väl alltid skaffa en Öhlins-fjäder så är problemet halvt löst.

Crosstyre? :va Är det något att ha?
Är det normalt bredare än standard då eller? :nollkoll

Det ser ut som om du tar originalstyret och rätar ut det tills det blir nästintill rakt. Alltså: bredare, lägre och förskjutet en bit framåt. Men känner du att originalstyret är skönt så är det inget att bekymra sig om. Med originalstyre slår jag nästan i styränden med hjälmen i kurvor och får böja innerarmen lite väl mycket. Sen är det skönt att jämt sitta lite mer framåtlutat om man ändå drar på ofta.

de finns speciella styren att köpa sk "streetfighter" styren..
lite kortare då många upplever crossstyren lite vingliga.. styrvikterna stabiliserar inte så långa styren på samma sätt som vanliga styren..
funderar starkt på ett sån SF-styre.. nån som har erfarenhet av det?
å vart man hittar ett hyffsat billigt och bra?

Byt pipa om inte redan gjort
Bort med katen
(bänka)
På med ruta - ett måste för mig
Dreva om
Puckar
(På med crossstyre)

Sedan har du en härlig hoj som duger till mycket!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025