Köpa hojträsket igen

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Min smc 625 borde bytas ut.

990smr e en kul hoj va :D

allvarligt, om pengar inte var ett problem vad väljer man då för motard?
(jag har pengaproblem om nån nu undrade...men om man nu inte hade det:) )


Mest lek och lust för minst pengar

Å att meka är ett fett minus på lust kontot..

Ktm 990
duke
690
Aprillia
hypermotard
Övriga


Husaberg går bort för jag vill inte serva hela tiden ( å jag menar inte att dom går sönder utan att dom har tätta intervaller)
 
Last edited:
beror ju på vad du vill göra med hojen.
typ 990 är ju rätt så mkt tyngre och större än tex 690 och då bli det ju helt andrar "lekar" man kan göra
 
Jag är i exakt samma sits som dig. Sålde hojen igår och har nu en massa pengar på kontot som behöver spenderas... :)

Har haft KTM 660 och KTM 690 SM tidigare, 660:n var grymt kul medans 690 SM var jävligt tråkig. Så KTM 690 SMR skulle jag passa mig för om jag var du, för framtung och för dåligt vrid i motorn för att vara kul som motard.

Själv väljer jag i dagsläget mellan:

KTM 990 SMR

+ Mycket motor
+ Går att åka lite längre sträckor med
+ Ska ha bra bromsar och får bra omdömen i alla tester jag sett

- 189kg? För mycket vikt för att kunna kallas motard egentligen
- storlek, inget man busar med på skogsstigar direkt
- utseende? inte helt övertygad, ser mest fet ut.
- Pris, överlägset dyrast av hojarna jag tittar på.

Ducati 1100 Hypermotard

+ Lättare än KTM 990 SMR
+ Får väldigt positiva omdömen av dom som kört den/äger den
+ Ducati Hypermotard är cool, S-modellen har en massa godis

- Känns fel att svina runt med en fin Ducati, skulle få ångest om man la omkull den. Inget man buskör med på motardvis i trappor o på stigar.
- Kort register i motorn? Har kört Ducati 1100 Monster med samma motor och där tog motorn slut precis när det roliga började

KTM 690 SMC

+ En "äkta" supermotard, låg vikt och relativt okänslig vid marksyning
+ Du kan köra vart du vill, grusvägar och stigar är inget hinder
+ En uppsättning endurofälgar och man kan köra året runt
+ Billig, 79 900:- för en ny 2011

- Man vill ha andra motarder att köra med, funkar inte att köra med sporthojar i längden.
- Träsmak i arslet efter 5min, aktionsradien blir väldigt begränsad
- Motorn saknar det vrid jag vill ha i en motard
- Utgående modell? Har funnits ganska länge nu och det skulle inte förvåna om det kom en ny modell till 2012


Det är vad jag kommit fram till. Provkörde 690 SMC och 990 SMR förra året men lär köra dom igen för att fräscha upp minnet. Hypermotarden har jag inte kört än.
 
Ångrar att man köpte en duke, skulle köpt en 690 smc istället... Original så är dom ganska slöa, men det rättar man till med hjälp av ett akra :)
 
Last edited:
Ångrar du att du köpte en Superduke R istället för en 690 SMC? Det är ju ganska stor skillnad på dom hojarna, har du dessutom en 530 SM känns väll en 690 överflödig?
 
Om det här räknas som annonsering får ja väll be nån om ursäkt då.. :krama

Men min 690 smc kommer att vara till salu snart. Eller egentligen är den väll de redan, men inte på annons än.
Den ska in på 1000 mila service nu på tors. Sen ska nya på bakdäcket läggas på som jag hämtade idag.

Tänkte kasta upp den på annons efter valborgshelgen.

Bilder under min profil i garaget ;)
 
Jag körde en hypermotard en liten sväng häromdan. Helt fantastiskt register, lugn karaktär men med kräm hela vägen. Skitstabil. Fantastiska bromsar.

Skitbra hoj helt enkelt.
 
Jag körde en hypermotard en liten sväng häromdan. Helt fantastiskt register, lugn karaktär men med kräm hela vägen. Skitstabil. Fantastiska bromsar.

Skitbra hoj helt enkelt.

Låter ju riktigt bra, var det den "vanliga" eller en S ?
 
Hypermotarden är fin & köra, hade dock inte S:en så lite sämre bromsar & fjädring bl.a. Liten & smidig men av förklarliga skäl inte så kul på höga varv i +170-180 km/h men riktigt härligt vrid & urstark på låga varv:)
 
Hypermotarden är fin & köra, hade dock inte S:en så lite sämre bromsar & fjädring bl.a. Liten & smidig men av förklarliga skäl inte så kul på höga varv i +170-180 km/h men riktigt härligt vrid & urstark på låga varv:)

Låter bra det, ska hålla mig under 200km/h för familjens skull :) Det jag är ute efter är bra väghållning och bromsar, mycket vrid utan att tappa all effekt vid lite högra varv och bakhjulskörning i massor.....
 
Ja tror inte du blir missnöjd, se om du kan hitta en S:modell & gärna med titan helsystem..:)
 
Evo:n lockar ju med lägre vikt, 7kg mindre än "gamla" modellen är en hel del. Köper man sedan ett helsystem till den så kapar man 7kg till. Runt 165kg och 1100cc måste vara roligt, men smakar det så kostar det..
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top