köpa hoj

cross-e-kul

Rosen
Gick med
12 Jun 2005
Ort
trelleborg
Hoj
KTM 125exc med sm kit
ska iväg och kolla på en nsr125 - 98 nu i helgen. undrade om någon hade tips på vad man skall kolla på?
 
Allt :rolleyes:

Packboxar, Drivpaket osv. Hur ser den ut som helhet? Som så många vet; Om den ser ovardad ut på utsidan så ser den (ofta) likadan ut på insidan.
Be att få ta en titt under sadeln och kolla runt efter rost eller ingrott smuts. Gnisslar kedjan? Hur är den sliten? Ny kedja kostar mycket $ (runt 1000). Försök att blicka in bakom kåporna och se om den varit ommålad. Hitta referensbilder och kolla att alla dekaler sitter där de ska annars kan det vara så att den vart vurpad och sen så har de plockat bort de dekalerna som skadades och lackat över. Om den är nytvättad (blöt) när du kommer och solen gassar på lite extra ska du vara försiktig och inte låta dig förföras av den blänkande skönheten. Ta en trasa/näsduk/tröjärm och torka bort lite av fukten för att se vad som döljer sig inunder. Är klarlacken matt? Är det fullt av pyttesmå repor?

Det viktigaste du borde tänka på är att ta en provtur. Den missen gjorde jag och litade på ägaren som försäkrade mig att den var på fulleffekt och eftersom det var i februari så kunde jag inte testa. Nu visade det sig att den var strypt i topplock och cylinder och att jag får se till att köpa nytt.

Om nsr'n du ska kolla på har effektrör/krök så kolla om den känns "rätt" över hela registret. Börjar den "sura" lite vid något tillfälle så kan den vara fel bestyckad då ägaren valt att göra det själv för att spara en slant. En normal nsr ska dra vanligt (inget monstervrid precis) upp till 8000 då portarna öppnar. Se till att komma ut på motorvägen och pressa lite. Har du problem att komma över 120 kan du börja fundera på köpet. Min gjorde samma sak men jag blev försäkrad (återigen) av ägaren att det endast var en strypning som satt i elektroniskt. När jag skulle ta bort den visade det sig att kablarna redan var bortplockade på ett ställe så den var inte i (bad luck). En nsr som ska gå att strypa av till fulleffekt ska ha cdi-boxen under sadeln (precis bredvid blinkersreläet och under "handtaget")

Det sista du ska tänka på är att inte stressa! Skit i om ägaren står och glor som om du ska hoppa på hojen när som helst och dra iväg utan ta din tid och tveka inte att fråga, fråga och fråga! Du är köparen, du bestämmer regelrna! :)

Hoppas att det var något åt det här hållet du ville veta! Om det är något annat så är det bara att skriva :tummenupp
 
Last edited:
cross-e-kul skrev:
ska iväg och kolla på en nsr125 - 98 nu i helgen. undrade om någon hade tips på vad man skall kolla på?

Ja, lyssna på magz. Många bra tips där.

Fråga om förra kolv/cylinder/Vev byte och renoveringar överlag och om han har kvitto på grejorna så han inte bara står och snackar skit. Klaga lite på milen som vanligt och pruta lite där (om den nu inte gått mycket lite). Kolla genom allt soms sagt, Bara att glömma ett litet fel som att kolla kedjan (som förre talare nämde) kan bli en tråkig historia när du kommer hem med din nya hoj och är laddad på att ut och köra. Tyvärr blev det inte så många mil fråns du behöver köpa ny och pengarna har redan börjar rulla iväg, trist. Bättre att ta tid och kolla. Ta en redig tur och inte bara på gatan där han bor (om du nu har körkort).
 
det är detta som jag gillar med sporthoj, där är alltid människor som vill hjälpa till. tackar så hemskt mycket för svaren :Bugar
hojen har gått 2400mil, jag tycker det låter bra men jag har förstått att det är annat som avgör på en sådan hoj.
 
cross-e-kul skrev:
det är detta som jag gillar med sporthoj, där är alltid människor som vill hjälpa till. tackar så hemskt mycket för svaren :Bugar
hojen har gått 2400mil, jag tycker det låter bra men jag har förstått att det är annat som avgör på en sådan hoj.

Underhåll/Renoveringar/Lager och slitdelsbyte tex. kolv/vev/cylinder.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top