Köpa hoj

Cliffen

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
YX 150cc
Sådära. Har nu tänkt över det hela lite extra och har kommit fram till att jag skall köpa mig en hoj nu snarast.


Så har ni något användbart på lager eller dylikt så är det bara till att lämna avtryck i tråden / skicka pm. Gärna nsr -90 och uppåt. Men allt är värt att kollas över ;)



// Cliff :hej
 
Last edited:
det är lätt värt. 125-tiden kommer nog vara den tid jag kommer sakna mest...

dels för att steget mellan moppe och 125a är bra mkt större än steget mellan 125a och vidare uppåt (sluta tjöta om effekt och skit. det är inte de de handlar om).

sen har jag haft jävligt kul mycket tack vare sporthoj. med moppe så åker du bara dit du ska right? vi i göteborg har haft jäkligt trevliga samkörningar... och det har man även med tyngre maskiner. men då är folket inte det samma. ålderklyftan kan vara mellan 20 och 40 i samma gäng och kan funka skitbra. för att nämna situationen i göteborg ännu en gång. men det blir ändå inte samma grej som när man är lika gamla +- nåt år.

sen kommer väl alla ihåg hur när man precis fått 125an. hur ball va man inte bland alla moppekompisar man hade?;)

så ja. självklart du skall ha 125a.
 
Stork3n, hehe. Har tittat på Alm's Aprilia innan, väldigt sugen må jag säga. Får se om den finnes kvar när man fått lön ;)


Det blir en 125a nu inom kort! Får köpa den nu så man kan ställa in den och puttsa på den lite tills man tagit körkortet :)


Tack för dessa snabba svar. =)
 
Cliff om du fixar hoj och kort rekomenderar jag att du skriver in dig på någon sorts SMC kurs. Man blir en helt annan förare + att det är sjukt kul:tummenupp



nevermind.. läste fel.


Får ställa samma fråga som Loy då. Vad är det som gör kurserna så bra då? :)
 
Last edited:
Jo nu ska jag berätta, En SMC kurs är bra för dig som inte har så många mil på sin Mc. Man lär sig att hantera hojen vid bromsning och i kurvor på ett annat sätt än i trafikskolan. Gick en 2 dagars kurs på Gälleråsen och efter de så känner jag mig klart mkt säkrare när jag är ute och kör. bättre tillfälle än smc körningar på bana finns inte.. Instruktörer som rejsar själva och bra stäming.

Jag har hört att förare som har gått på sånna kurser löper större risk att råka ut för olyckor då dem tror att dem kan hantera hojen i högre hastigheter mycket bättre för att dem har gått en broms- och kruvteknik-kurs:va
 
Jag har hört att förare som har gått på sånna kurser löper större risk att råka ut för olyckor då dem tror att dem kan hantera hojen i högre hastigheter mycket bättre för att dem har gått en broms- och kruvteknik-kurs:va

Det du säger måste ju stämma, det står ju på internet!


:Bugar
 
Jepp, allt jag hört, sett och läst stämmer för det kommer från internet och bara internet, för det finns inga andra källor:Bugar :tummenupp




:rolleyes:
 
Last edited:
Du kan också välja att köra med betydligt större marginaler i trafiken efter några kurser.
Det är mycket kurvteknik som gås igenom. Bromsteknik före kurva, motstyrning för vika hojen exakt, placering i olika delar av kurvan (spårval, apex m.m.) och viktagast av allt "blickfokusering" på olika föremål runt kurvan. Även gaskontroll i en kurva är en viktig del som minskar risken för framhjulsläpp.

Även risker med olika felgrepp diskuteras. Människans överlevnadsinstinkter som kan leda till en krash t.ex broms mitt i kurva när det börjar släppa leder lätt till en krash.

Det var bara några moment som lärs ut på en Sporthojskurs

Dessa moment är sånt som kan tränas under säkra förhållanden på en bana.

Försäkringen gäller på SMC-kurser då räknas som trafikövningar och inte som träning inför tävingar.

Inga vidöppna avgasrör är tillåtna på banorna (myndigshetskrav i banans miljötillstånd). Max 95 dB är ett vanligt värde

Slutligen så gäller full personlig skyddsutrustning (Inga gympaskor eller jeans är tillåtna).

Flera av SMC-sporthojsinstruktörer har egen Roadracing karriär i bagaget. Dom brukar även fungera som föråkare på olika bandagar.
 
jag fyllde i november, tog mitt lätt-mc-kort augusti samma år som jag fyllde 17. kan verka onödigt, men man lär sig så mycket som är bra att veta inför kommande körkort. min är förövrigt till salu nu, om du vill ha en annorlunda 125 är min ett bra val. jag har inte sett en enda rs med likadan leckering på gatorna eller i annonser än.

http://www.blocket.se/vi/17501258.htm?ca=17_s

/ Victor
 
Fin rs där persson :) Men jag har som sagt inte tänkt lägga den summan på en 125a :tungan





Säljer du en nsr -90 och uppåt gärna lite välvårdad så är det bara till att skicka ett pm. :yoparty
 
Last edited:
ifall du endå skall ta tung mc så skall du ta 125. Du lär dig mycket inför kommande körkort också
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top