Köpa Hoj. Vilka frågor ska man ställa när man ringer!

jag (eller okej, främst min farsa) brukar kolla upp info om hojen via reg.nr.
får info om antal ägare, svensksåld eller inte (kan man ofta se på reg.nr. visserligen) osv.

p.s är på www.vv.se man kan skriva in reg.nr och få fram info (på fax eller genom SMS, uppgifterna får inte lämnas ut på internet...)

Zee skrev:
Notera att Blejd 00 är en ny generation av Fireblade. Skiljer ganska mycket jmfrt. med 98-99.

Detsamma gäller gixxer 750. 99 och 00 är helt olika hojar.

Jonathan skrev:
2146643Vad du än gör, pruta INTE via telefon utan att ha sett hojen i verkligheten!
Det ger, enligt mig iaf, ett oseriöst intryck.

Jag köpte min hoj 30 mil från där jag bor. 42900 skulle de ha, jag bjöd 40000 på telefon utan att ha sett den. Ok sa säljaren. Så jag åkte och köpte den.

Speciellt hos en handlare kan du nog räkna med att de kan sälja hojen lite billigare än deras utgångspris. Pruta blir ju betydligt enklare om hojen som i mitt fall har lite repade och spruckna kåpor efter en vurpa.

Pruta när som helst och hur som helst.

TLS skrev:
2146760 Efter att precis ha sålt två hojar så säger jag:
Fråga INTE om sånt som redan står i annonsen.
Prata INTE "runt" utan fråga rakt ut det du undrar.
Berätta INTE om vilka hoijar du haft tidigare.
Läs på om hojmodellen innan du ringer så du bara frågar detaljfrågor om det exemplaret säljaren vill sälja.

Prata INTE "runt" utan fråga rakt ut det du undrar.
ehh... det är ju ändå köparens marknad. Klart att man vill "kallprata" lite med säljaren för att kunna skaffa sig en uppfattning om honom...

Fråga INTE om sånt som redan står i annonsen.
Man kan ju ha läst annonsen på jobbet men ringer när man kommit hem och har glömt innehåll i annonsen.
Man kan kanske rent av kan avslöja en liten lögn.

Berätta INTE om vilka hoijar du haft tidigare.
tycker dessutom att det inte är jätte farligt om du berättar och ställer jämförelse frågon kring dina gammla hojjar.
:fyllisar

Om det är en bit att åka och jag tycker priset är för högt brukar jag säga ungefär så, att jag inte är beredd att betala det som står i annonsen och vill inte åka i onödan, därför vill jag diskutera priset en aning på tfn, givetvis måste man se hojjen innan man vet exakt vad man kan vilja betala, men det är bra o veta om det kommer gå att få ner.
För jag håller med om att man inte kan pruta på något man inte sett.

"Kolla här kompis, vad sista pris?" brukar vara populärt men inte så omtyckt så skippa det. :)

klart som fan man ska pruta på priset...alla lägger på en viss del som finns som prutmån...jag prutar alltid på telefon o ser vart "nivån" ligger hos säljaren
därefter åker man o ser på objektet i fråga...ser allt ut som säljare beskrivit i luren o priset är rätt...köp..annars klagar man på allt man ser o gnäller lite om diverse saker som drivpaket,service,oljan mm sedan kliar man sig i skallen o säger sitt pris rätt ut....inga tveksamheter...motiverar med att det finns en till på hemvägen som du kollade på innan du åkte dit mm
va en liten pain in the ass för killen som säljer o kanske lyckas du pruta ner lite till...

Så brukar jag gå tilll väga o det brukar lyckas bra...

vissa verkar ju tro att att dom kan pruta hur mkt som helst! klart som fan att man vill ha så mkt så möjligt för hojen! men visssa verkar ju tro att man kan köpa för en spottstyver vilket naturligtvis inte funkar! ser ju att trådskaparen söker gixxer 750 98-00 och kan tänka sig att betala mellan 40-45K, vem säljer en 00:a i bra skick för 45K :va, hade ha enbart sökt en 98:a för vad han kan tänka sig att betala så hade det varit en annafemma! hojägarna håller uppe priserna rätt bra ändå får jag säga! min polare köpte sin 929:a för tre år sen för 65K hade då rullat under 800 mil kolla vad folk begär idag för en 929 -00:a. klart har man panik med att sälja så kan man ju gå ner lite men som det ser ut idag så verkar ju folk inte behöva ha in snabba cash. har själv ringt på ett par hojar bara för skojs skull! PRUT? glöm det inte en schans! no money no fun helt enkelt.

EricMetal skrev:
2137551Köpa Hoj. Vilka frågor ska man ställa när man ringer!
Skicka ett mail med frågan: "Är hojen kvar ?"

(Får du svar att den är kvar, så hör du aldrig av dig igen.)

Får du inge svar, så kan du ringa och fråga om han vill pruta 30%.

Vanligt förekommande iallafall, så det måste ju vara rätt frågor. :tummenupp :tungan

hehe

general skrev:
2148299 vissa verkar ju tro att att dom kan pruta hur mkt som helst! klart som fan att man vill ha så mkt så möjligt för hojen! men visssa verkar ju tro att man kan köpa för en spottstyver vilket naturligtvis inte funkar! ser ju att trådskaparen söker gixxer 750 98-00 och kan tänka sig att betala mellan 40-45K, vem säljer en 00:a i bra skick för 45K :va, hade ha enbart sökt en 98:a för vad han kan tänka sig att betala så hade det varit en annafemma! hojägarna håller uppe priserna rätt bra ändå får jag säga! min polare köpte sin 929:a för tre år sen för 65K hade då rullat under 800 mil kolla vad folk begär idag för en 929 -00:a. klart har man panik med att sälja så kan man ju gå ner lite men som det ser ut idag så verkar ju folk inte behöva ha in snabba cash. har själv ringt på ett par hojar bara för skojs skull! PRUT? glöm det inte en schans! no money no fun helt enkelt.

jag syftade inte precis på att jag var tvungen att ha en -00 utan snarare på modellen. och kan också tilllägga att jag prutar inte, brukar jag aldrig göra. brukar fråga absolut lägsta pris för att se om det är nån idé att titta på den. i detta fallet så har jag inte tillräckligt me cash.. kan dock vänta några månader tills ett par till löner har klirrat in men känner inte direkt för det. jag har precis sålt min hoj och letar efter en ny.. sånt är fallet. så jävla dumt och självdestruktivt inlägg :huvet

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back