Köpa hoj utan servicebok?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Beror på serviceintervallen och vad som ska göras på servicen.

Tex min gammla S3 köpte jag utan s-bok och då hade den gått 1300 mil, vid det laget ska det vara bytt olja + filter 2 ggr och det kan man juh hoppas att även den värsta hemmapularen kan fixa.
Bytte senare in den på Johans och dom brydde sig inte om att det saknade s-bok när den gått såpas lite.

Köper du den på firma så får man väl någon sorts garanti även på beg hojjar?
 
lilltryne skrev:
Kollat runt nu på en del hojar jag vill köpa... Har hittat en på honda center som e fin, men den saknar servicebok!

http://www.hojtorget.nu/bikeinfo.as...randName=7%7CKawasaki&ModelID=85644&sort=pris

E det vanligt på mc:s? Har köpt en del bilar i mina dar och då vill man ju absolut inte köpa en utan servicebok.

Är det inte likadant med mc?(har nämligen hittat fler utan bok...)

Ha det!

-Karin
Hade jag varit dig hade jag köpt privat, du får ner den en hel del då.. Priser verkar väl inte allt för safigt där, men privat lär ju bli ännu billigare, eller så får du en ännu nyare finare hoj för samma pengar!
Känner du dig inte så belevad i att köpa hoj, ta med dig nån som kan!
 
Hultan skrev:
Hade jag varit dig hade jag köpt privat, du får ner den en hel del då.. Priser verkar väl inte allt för safigt där, men privat lär ju bli ännu billigare, eller så får du en ännu nyare finare hoj för samma pengar!
Känner du dig inte så belevad i att köpa hoj, ta med dig nån som kan!

Det finns inte så många er-5:or till salu privat, inte vad jag sett ialla fall. Och de som finns e inte billigare heller.

"Ta med dig nån som kan", ställer du upp? :tuttar haha...
 
En hoj med 7 ägare sen 98 och utan servicbok är inget köp,det luktar dåligt sköt.Dessutom skall den besiktigas i nästa månad.
Iaf inte till det priset,men vid ok pris så får skicket avgöra,tänk på att ni kommer få samma problem när ni skall sälja den.


Enl bilregistret:



Regnr: HOK617
Färg: RÖD

Fabrikat: KAWASAKI ER 500 A

Årsmodell: 1998
Fordonsslag: MC

Chassinummer: ER500AAA019979

Upplysningar:


Ägare/Brukare

Namn: AHLQVIST MOTORCYKLAR AB

Adress: HULDA MELLGRENS GATA 6

Postnr: 421 32
Förvärvsdatum: 2004-08-14

Ort: V FRÖLUNDA



Försäkringsuppgifter

Försäkringsbolag: IF Skadeförsäkring

Försäkringsdatum: 2004-08-14


Fordonsdata

Fordonsstatus: Avställd (2004-08-14)

Antal ägare: 7

Datum för första reg.: 1998-02-18
Producentansvarig:

I trafik första gång: 1999-03-31
Yrkesmässig trafik:

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Nej

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej


Besiktningsuppgifter

Besiktning senast: 2005-03-31

Senast godkända besiktning: 2003-03-10

Föreläggande: Nej
Körförbud: Nej

Vägmätarställning, km: 00063


Skatteuppgifter

Skattepliktigt: Ja
Brukandeförbud: Nej

Årsskatt, kr: 137

Debitering vid påställning, kr: 125
Debiterad fordonsskatt, kr: 0

Kreditering vid avställning, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0

Huvuduppbördsmånad: december
Förfallen skatt/avgift, kr: 0

Skrotningspremie, kr: 0


Vägavgift

Vägavgift (kr/år): 0
Betald till och med:


Tekniska data

Effekt kW: 37
Antal passagerare: 1

Max släpvagnsvikt:

Max släpvagnsvikt B-behörighet:

Max lastvikt: 175

Kopplingsanordning 1:

Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram: 110/70-17
Däckdimension bak: 130/70-17
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
En hoj med 7 ägare sen 98 och utan servicbok är inget köp,det luktar dåligt sköt.Dessutom skall den besiktigas i nästa månad.

De har bytt hastighetsmätare vid typ 1000mil, står på sidan...

De skulle besikta den innan jag köpte den(om).
 
lilltryne skrev:
De har bytt hastighetsmätare vid typ 1000mil, står på sidan...

De skulle besikta den innan jag köpte den(om).

Då kommer osökt frågan varför byter man hastighetsmätaren och finns det något som intygar att den verkligen gått bara 1500 mil i sådana fall?

Sen är ju frågan utav vem och när har protokollet skrivits,utan det så är det helt ointressant.

Ahlqvist har ägt den sedan 20040814.

Den har ägts av ett företag som heter Prillans i Södra sanby som 4:de ägare,frågan är vad det företaget sysslar med,hittar inget på gulasidorna eller hitta .se.
Kan ju iofs vara helt oskyldigt.

Missförstå mig inte Lilltryne jag är bara kritisk ,dock inte mot dig :)
 
Last edited:
lilltryne skrev:
Det finns inte så många er-5:or till salu privat, inte vad jag sett ialla fall. Och de som finns e inte billigare heller.

"Ta med dig nån som kan", ställer du upp? :tuttar haha...
Jag kan, så visst.. Men skämt o sido, Det är bra att ha nån med sig om man inte handlat hoj innan, jag har lärt mig något nytt varje gång..
Nån er-5 lär det finnas!
Jag skall kolla lite.
 
Hej

Har köpt två motorcyklar privat utan servicebok, våghalsigt kan det tyckas men personerna som jag köpte dem av gav seriöst intryck.

På en firma är det ju svårt att få ett intryck av ägaren.

Ett tips om man har tis är ju att kolla upp tidigare ägare och slå dem en signal. De har ju offtast inget att vinna på att ljuga...de har ju redan sålt objektet.

Lycka till!

/BW
 
Hultan skrev:
Nån er-5 lär det finnas!
Jag skall kolla lite.
Tackar!

Tar nog med mig pappa, han hart kört cross i typ 25 år, så han borde veta någe... Men enligt han själv så kan han inget om nya hojar...
 
lilltryne skrev:
Nädå, missförstår inte! Kan du kolla upp denna hoj oxå?
http://www.hojtorget.nu/bikeinfo.as...randName=7%7CKawasaki&ModelID=85644&sort=pris

Hur många ägare är normalt? Vill man inte typ byta varje sessong? Kommer nog ja vilja, men så e jag ju prylbög oxå...

Här :) ,gå in på www.vv.se och ta fordon i menyn till vänster där kan du söka på "andra fordon" så får du upp dessa uppgifter.
Antalet ägare varierar,men som du säger folk byter hoj ganska ofta.

Värt att notera på denna är att den har den 2002-05-10 gått 3591km
och har i dag körförbud.Antagligen har dom inte besiktigat den den 2004-06-01 då den skulle det,beronde på avställningen.

Regnr: RDU826
Färg: RÖD

Fabrikat: KAWASAKI ER500-A4

Årsmodell: 2000
Fordonsslag: MC

Chassinummer: JKAER500AAA043887

Upplysningar:


Ägare/Brukare

Namn: CARLBARKS MOTOR AB

Adress: BOX 99

Postnr: 692 22
Förvärvsdatum: 2005-01-18

Ort: KUMLA



Försäkringsuppgifter

Försäkringsbolag: Länsförsäkringsbolagen

Försäkringsdatum: 2005-01-18


Fordonsdata

Fordonsstatus: Avställd (2004-04-28)

Antal ägare: 6

Datum för första reg.: 1999-12-10
Producentansvarig:

I trafik första gång: 2000-05-19
Yrkesmässig trafik:

Fordonet tillverkat:
Direktimport: Nej

Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej


Besiktningsuppgifter

Besiktning senast: 2004-05-31

Senast godkända besiktning: 2002-05-10

Föreläggande: Nej
Körförbud: Ja

Vägmätarställning, km: 3591


Skatteuppgifter

Skattepliktigt: Ja
Brukandeförbud: Nej

Årsskatt, kr: 137

Debitering vid påställning, kr: 114
Debiterad fordonsskatt, kr: 0

Kreditering vid avställning, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 35

Huvuduppbördsmånad: november
Förfallen skatt/avgift, kr: 0

Skrotningspremie, kr: 0


Vägavgift

Vägavgift (kr/år): 0
Betald till och med:


Tekniska data

Effekt kW: 37
Antal passagerare: 1

Max släpvagnsvikt:

Max släpvagnsvikt B-behörighet:

Max lastvikt: 190

Kopplingsanordning 1:

Kopplingsanordning 2:

Däckdimension fram: 110/70-17 54H
Däckdimension bak: 130/70-17 62H

Kaross: Motorcykel
 
Hej!

Oavsett om du hittar en ER-5 med eller utan bok så tycker jag att det angivna priset var lite högt! Nypriset på modellen har i år sänkts med ca 10000 spänn (54000 -> 44000) så man kan nog förvänta sig att begagnatpriset följer efter i alla fall lite grann!

Hade en likadan hoj själv tidigare som jag var mycket nöjd med!

Dock efter alla detaljer som framkommit ovan hade jag nog köpt en ER-5 av nån annan som utan tvekan kunde påvisa god skötsel!

Mvh FÖRGÖRAREN
 
Förgöraren skrev:
Hej!

Oavsett om du hittar en ER-5 med eller utan bok så tycker jag att det angivna priset var lite högt! Nypriset på modellen har i år sänkts med ca 10000 spänn (54000 -> 44000) så man kan nog förvänta sig att begagnatpriset följer efter i alla fall lite grann!

Mvh FÖRGÖRAREN

Tror inte de går ner i pris. Folk vill inte sänka priset när de själva har betalat en massa för dem. Dessutom så är det ju en perfekt nybörjarhoj så jag tror inte folk har problem med att få dem sålda. Speciellt inte framåt våren/sommaren.

Och jag själv har bara 30 000, så även om jag egentligen velat lägga 10k till o få en ny så har jag inte råd... :-(
 
lilltryne skrev:
Och jag själv har bara 30 000, så även om jag egentligen velat lägga 10k till o få en ny så har jag inte råd... :-(
Har du 30 lök totalt eller 30 till hoj och ännu mer till utrustning? I dagsläget om jag var dig hade jag köpt en GS500E för en 15-20K och schysst utrustning för 10-12K.

Fast det är ju jag det.
 
hållundan skrev:
Har du 30 lök totalt eller 30 till hoj och ännu mer till utrustning? I dagsläget om jag var dig hade jag köpt en GS500E för en 15-20K och schysst utrustning för 10-12K.

Fast det är ju jag det.
30k till hojen. Lyckades hitta skinnställ till bra priser på mässan!

GS500E, finns inte de bara i äldre årsmodeller? Skulle ju va skönt o ha en någorlunda ny hoj, typ efter 95 ialla fall.
 
Naturligtvis skall man köpa den hojen man vill ha...men jag håller med hållundan.

Risken är stor att man växer ur den efter ett tag,dessutom lär man tappa,välta eller köra omkull med sin första hoj...iaf enl egen erfarenhet :rolleyes:

Men nu skall du ha en ER5 så då koncentrera vi oss på det :)
 
Långa farbron skrev:
Naturligtvis skall man köpa den hojen man vill ha...men jag håller med hållundan.

Risken är stor att man växer ur den efter ett tag,dessutom lär man tappa,välta eller köra omkull med sin första hoj...iaf enl egen erfarenhet :rolleyes:

Attans, nu låter ni som min sambo... Han kollar runt på typ cb750, z550 och andra liknande från 70-80talet.... Ni har ju rätt, kommer ju säkert skrapa i o dona, men jag e sån prylbög... Vill ha vill ha! :huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top