Köpa hoj utan servicebok?

En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?
Inte vad jag fått fram, däremot har de flesta verkstäder separata register. Blir ett jeffla ringande för att kolla om hojen varit där dock..
 
FUCK serviceboken!!!!! Huvudsaken kvitton/verifikationer på att arbetet är gjort, jag har aldrig haft servicebok eller frågat efter det vid köp. Däremot dokumeterar jag ALL service jag gör, skriver miltal vad som är gjort och spar kvittona givetsvis.
 
Nä du måste veta vart den ha vart servad helst.

En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?

Nä du måste veta vart den ha vart servad helst. Sen för mej har det en jäkligt stor betydelse med servicebok på en bil men mindre på en hojen beror väl på hur ny den är sen är ju som sagt priset A och O. Man kan kolla vissa bilmärken så, andra inte. Måste veta vart den vart servad på en del för dom ska få fram det. Samma med hojar.
 
Det är en sak om hojen är ny och det är garantier kvar, då tycker jag det är bra om stämplarna finns. Jag köper den ändå, men kommer då att pruta lite med motivationen att vissa garantier kanske inte kommer att gälla.

Är hojen äldre? Då är serviceboken fullständigt ointressant! Då är det intrycket som avgör, man ser ganska kvickt om säljaren är en person som vet vad han gör eller inte. Visar han också lite kvitton så går det genast ännu bättre.
 
Last edited:
Tycker som andra att hysterin kring serviceböcker är lite överdriven. Finns både bra och dåliga hojar både med och utan stämplar. Det handlar i slutändan om att göra en bedömning om hojens skick och om säljaren är seriös.

Själv gör jag all service själv, och får således inga stämplar, men å andra sidan vet jag att jobbet blir gjort utan fusk. Jag brukar behålla kvitton på material, för att kunna visa upp någon form av dokumentation.

En sak som dock kan vara värt att tänka på om man köper en sådan hoj är, förutom det där med garantier, att andrahandsvärdet kan bli lägre eftersom många inte vill köpa hoj utan bok. Lite som importbilar, de kan vara (och är ofta) precis lika bra som svensksålda, men eftersom folk är rädda för dem kommer du ändå att få mindre betalt när du säljer dem vidare. Alltså vill du inte betala lika mycket när du köper den, och så hålls cirkelresonemanget vid liv...
 
En sak jag funderat på är följande: Saknade stämplar i serviceboken till min bil, men på verkstade kolla de i datorn och där var allt med. Har de en liknande databas i mc-branchen?

alla "riktiga" (seriösa/auktoriserade) bil- och mcverkstäder sparar info. det är där man skapar arbetsordrar på service och reparation, har sina lagersaldon mm. det är även lag på att verkstäder skall spara den fysiska arbetsorden i tre år? (är osäker på om det är tre eller fem år). så att om du glömmer att ta med serviceboken eller att dom glömmer fylla i skall du kunna komma i efterhand och begära stämpel på service/kopia på reparation.

MVH Andreas
 
Jag ska själv sälja en hoj nu, köpte den av mc-firma utan bok. Mekanikern hade haft den privat, jag har servat varje vår samt enligt faststälda miltal. Jag räknar med att det kommer bli gnäll på priset pga att ingen service bok finns. Men thats life... men hoppas pc3 och helsystemet lockar mer .. i värsta fall får väl tjejen posa lite halv porrigt så focuseringen på serviceboka blir mindre......
 
Jag litar inte på serviceböcker. Vet folk som åkt o köpt stämplar när dom ska sälja för att vissa spekulanter tyckt det va viktigt att boken va ifylld. Men det verkar som vissa sover bättre med en ifylld bok:D
 
Jag har alltid servat mina hojar själv, på den MC-firma jag sålde min första R1a till (inbyte) så svarade t.o.m VDn (när jag berättade hur det låg till) att:
-"Du har säkert en egen servicebok va"?

Och det hade jag, tillsammans med kvitton på inköpt material.
Han tyckte det var fullt tillräckligt.

Faktum är att det är det inte alls, för saknar du stämplar i boken tar Yamaha inte i något garantiärende, trots att de uppger 5år på svensksålda hojar.

Det kan smaka riktigt surt om (och det har faktiskt hänt) att fabrikationsfel uppkommer vid ganska höga miltal, även om det inte är saker som haft betydelse för om olja blivit bytt då eller då.

Allt är en fråga hur mycket man är beredd att chansa, stämplar är dock fortfarande ingen garanti att du verkligen får ersättning men är en förutsättning för att du ska kunna få.

Ju nyare hoj det gäller desto mer uppmärksam ska man nog vara, t, ex ECUer med startspärr och liten övrig tillgång på begagnade reservdelar kan göra fabrikationsfelet till en dyr affär.
 
Jag litar inte på serviceböcker. Vet folk som åkt o köpt stämplar när dom ska sälja för att vissa spekulanter tyckt det va viktigt att boken va ifylld. Men det verkar som vissa sover bättre med en ifylld bok:D

Närå,sover inte bättre med ifylld bok,dock kan man verifiera med den stämplande verkstaden att jobbet är utfört om inte kvitton är sparade vilket är en förutsättning för att garantierna ska gälla och stämmer inte uppgifterna så är det bara att dra och titta på annat.

Tycker det är märkligt att just sådana papper som instruktionsbok,kvitton och servicebok försvinner på nyare fordon(yngre än 10år)då det trots allt är lite stålar det handlar om och de fortfarande så nya att de oftast inte behandlas som slit och släng när man köper,kastar ju inte reservnycklarna tex.
Men jag håller med om att det är en jävla hysteri efter servicebok vilket är meningslöst när garantin gått ut men att inte ha den kvar och inga andra kvitton på jobb efter den slutat besöka verkstaden tycker jag är lite suspekt.

Själv håller jag koll på de papper jag får med vid köp och lämnar vidare vid försäljning,jag tycker iaf att det är ganska normalt förhållningssätt

Henrik
 
Det är ju sant det som många säger, att bara för att den är stämplad i boken betyder ju inte det att servicen är korrekt gjord. Senaste tiden har man ju sett ett flertal trådar här inne om slarvande verkstäder. Att folk som har kunskaperna och möjligheten att göra det själva faktiskt strunar i serviceboken och gör det själv har jag förståelse för. Men tänker samtidigt lite grann som "He rik", att inte ha den kvar pga att exempelvis garantin gått ut känns lite mysko. Men samtidigt så vet man ju faktiskt aldrig varför det hänt, eller om den har fått bättre "vård" av sina ägare än vad den hade fått hos en eventuell verkstad.

Man får väl granska noga, provlyssna, provköra och bedöma intrycket av säljaren. Även försöka få ner priset just pga att man själv kanske kommer bli "tvungen" att göra det själv om man ska sälja den vidare. Bra att få höra folks åsikter om ärendet iaf.

Fint tips från freddexwing också, att höra sig för med säljaren vad han kan om hojen. Inte tänkt på det tidigare, men kommer nog ha det i åtanke i framtiden :tummenupp
 
Pårovkör hojen ju å känn på den! låter allt bra i maskin så varför inte?

gör en kontroll av biken, hela listan.. (hur den nu var igen).. =D
Gör en helservis på det viktigaste själv om det går (beror väl mest på körda mil)
-om du vill ha servisbok så köp till en enkom, kan vara bra att ha men kanske inte alltid nödvändigt. Årsmodell på hojen?
service bok finns att få tag på vid närmsta hojbutik skulle jag tro =P
 
Också jag kan (i vissa fall) tycka att det är en fördel om mc inte är verkstadsservad.
För min del behöver inte en servicebok ha stämplar, om det på annat sätt kan styrkas att skötseln har varit bra. (det finns ju inget som hindrar att man skriver själv i boken)

Sen kan jag tycka att det är slarvigt, om det visar sig att papper som hör till hojen saknas.
 
Personligen tycker jag att folk stirrar lite för blint på service boken. Hur lätt som helst o få en stämpel i den. Därimot kanske ägaren kan verka lite mer "seriös" med en nogrant ifylld bok. men kvitton mm på utförda jobb är viktigare för mig.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top