Köpa hoj, sportigt men körbart?! Med plats till två :)

gsx1400 snygg snabb billig och underbar att skjutsa med!! har en 2006 till salu 45000!!!!

Triumph Sprint ST från 05 - 09 , bra både på motorväg och när det svänger. Lätt att justera bakfjädern vilket gör att man snabbt kan ställa om mellan åka själv och med passagerare. Sen har den en underbar motor med skönt ljud. Mycket hoj för pengarna.
Jag säger som Lotek: Ja jag har haft en

Har ni inte glömt en kannon hoj till?? Honda cbr 1100 xx Blackbird,, En kannon skön hoj både för två bus samt pendling,, o billig i försäkring oftast mycket välvårdade p.g.a att inga Racers kört sönder dom :D och vill Du/NI? åka på Utlands turne så bara att packa o dra. Helt suverän hoj Tycker jag. men min tant Vägrar åka med mig :va därför blev det gixxer :D funkar ju att åka me alla hojar har själv kört 900++ i år,, Norge pluss massor av hemma mil utan att tycka att det är jobbbigt me sport hoj. o va skrev du? pendla 1 mil ja Gääsp Fan e ju som att åka o tanka :D Håller me, Vfr 800 (Honda) e super den me men jepp ssså trötta :hihi Vill du pendla o åka me damen är ju annars Bmw 800gs Ett annat alt,, Lycka till,,

Alltid samma sak i dessa trådar.. folk rekommenderar det som dem själva sitter på. lite trist?

VFR är riktigt fin som många redan sagt.. första jag tänkte på också.

App, app! Jag kör Ducce och "Sucke" men rekommenderade Honda och Kawwa! ;)

Jag var helt inne på att köpa street triple tidigare i sommar, men tänkte att jag skulle testa en kåphoj bara för att.
Lånade en Bmw k1300s och för att väga såpass så rörde det på sig alldels för bra för att frugan skulle vara nöjd och jag behålla kortet speciellt länge.

Dök upp en Honda VFR 800 08:a på blocket, som jag aldrig ens ägnat en tanke åt, men ähh ja provkör.
Det blev en tur på lite drygt 30mil rakt av för jag slog till.
Jag sitter bekvämt (80kg 180cm) , tjejjen (50kg 155cm) sitter bra, 3 stora packväskor om man ska på långtur, abs och dualbrake, tillräckligt med krut för att köra om bilar iafall, och skoj med den vtech knuffen vid 7t varv.
Nu saknas bara lite öppnare utblås så man får skönsång från V4an :D

Jag har tyvär inte semester, men har hunnit med 190mil på 3veckor.
Samma som tidigare ägare gjorde på 3år :rolleyes: och jag är nöjd.

Bifogat

• vfr.JPG
    vfr.JPG
    77.6 KB · Visningar: 109
GSX1400 är kanon både korta och långa turer, en eller två personer. På längre turer kan dock bli lite jobbigt med vinden, inga kåpor på den ju.

B-kingen är också suverän men jag vet inte hur den är att åka med passagerare än. Går i alla fall som en kanonkula och sjukt billig att försäkra jämför med andra hojar med över 180hk.

Den där b-kingen som du länkade på blocket står ju faktiskt i Oslo så jag var förbi en sväng och kollade och provkörde igår. Riktigt skön hoj faktiskt och jävligt snygg. Men det va en 2008 och ingen 2010 som det stod i annonsen, och det va flera som va intresserade så priset verkade ligga lite över det som stod i annonsen han ville ha 50.000 norska (ganska exakt 60,000 svenska kronor) eftersom han hade flera intresserade. Men vad kostar det att regga i sverige? Stämmer detta? Är det någon gräns på hur många km den måste ha gått innan man kan imortera och regga utan att momsa?
Ursprungskoll 700:-,
Registreringsbesiktning 970:-,
Tillverkning av reg.skylt 80:-.
Och om man tänker lite på andrahandsvärdet, hur mycket är en b-king värd om två år? Sporthojar står sig ju bra men andra hojar har en tendens att tappa värdet betydligt snabbare.

Ska provköra lite annat idag bland annat vfr, och så ska jag förbi kawasaki och kolla in z1000sx måste säga att det va verkligen en hoj i min smak dock något dyr...

Prova dig fram, köp en hoj med STÖRRE motor om du skall skjutsa mycket, någon skrev om XJ6 men skall du skjutsa och ha packning så är det inget bra då dessa 70 något hästar ligger långt upp på varvskalan..Jag hade en fz6:a och även den var "trött" med 2 vuxna på och frenetsikt växlande. Vfr och uppåt i storlek kubik och hk. Blackbird, busa, gillade du Z 1000 så borde du gilla fz1? Dock så är det ingen kåpa nedtill, men lite samma koncept, fast starkare notor:) Är även bränslesnåla dessa motorer:tummenupp

Last edited:
ZRX 1200 R eller S

Billig i inköp och försäkring och riktigt kul.

Dock sitter passagerarfotpinnarna alldeles för högt så benvinkeln blir brutal för passageraren = inget blod till fötterna efter ett tag. Går inte att sätta några väskor på vettigt sätt heller då avgaset är draget så högt. Ser coolt ut men för touring är det ingen hit.

Annars så störs inte väghållningen nämnvärt av vare sig skjuts eller last, orkar gör den.

Många förare som uttalar sig utan att tänka på hur det faktiskt är att sitta bak. T o m gamla GSXR har bekvämare passagerarplats.

Varför inte hitta en gammal GSXR och vid behov uppdatera fjädring? Suverän kvalitet, en motor man inte tröttnar på, fin att skjutsa på och går att ha till både nytta och nöje......för kaffepengar.

Låter som att du vill komma så nära sporthoj som möjligt, men ändå ha en fot kvar i touringklassen...tipsar därför om FZ1-S eller Z1000SX (om du har stålar till den sistnämnda) Helvetes potenta hojar båda två. Tillräckligt "nätta" för att köra aktivt och busa med och tillräckligt tunga och stora för att toura med. Båda har dessutom upprätt körställning vilket gör att du kan köra långt innan du behöver rasta. :tummenupp

En NYBÖRJARE behöver inte 140 hk.

Köp en en std 600 och åk en säsong, efter det vet du precis vilken hoj du vill ha.

Hoj typ styrs av hur du åker mest, inte att du gasar en gång på motorvägen.

Det kan ju vara svårt att veta vad man tycker är bra innan man ens kört en meter.

Den där b-kingen som du länkade på blocket står ju faktiskt i Oslo så jag var förbi en sväng och kollade och provkörde igår. Riktigt skön hoj faktiskt och jävligt snygg. Men det va en 2008 och ingen 2010 som det stod i annonsen, och det va flera som va intresserade så priset verkade ligga lite över det som stod i annonsen han ville ha 50.000 norska (ganska exakt 60,000 svenska kronor) eftersom han hade flera intresserade. Men vad kostar det att regga i sverige? Stämmer detta? Är det någon gräns på hur många km den måste ha gått innan man kan imortera och regga utan att momsa?
Ursprungskoll 700:-,
Registreringsbesiktning 970:-,
Tillverkning av reg.skylt 80:-.
Och om man tänker lite på andrahandsvärdet, hur mycket är en b-king värd om två år? Sporthojar står sig ju bra men andra hojar har en tendens att tappa värdet betydligt snabbare.

Ska provköra lite annat idag bland annat vfr, och så ska jag förbi kawasaki och kolla in z1000sx måste säga att det va verkligen en hoj i min smak dock något dyr...

Importkostnad har jag ingen aning om , men B-kingens andrahandsvärde står sig nog väldigt bra vågar jag nog påstå , ovanlig , populär samt tillverkas inte längre (eller iaf ingen import av KGK längre) ... å får du den för 60k SEK + lite avgifter å skit så kommer du billigt undan , vettefan hur det är med försäkringar på importare dock , brukar dom inte vara dyrare?

Den där b-kingen som du länkade på blocket står ju faktiskt i Oslo
Är det inte mer krångel att importera från icke Eu-land?

Det är ju just det jag undrar, är det mer krångel och avgifter eller inte? Får ta ett samtal till transportstyrelsen på Måndag om jag inte får något bättre svar här :)

Köp en en std 600 och åk en säsong, efter det vet du precis vilken hoj du vill ha.

Det kan ju vara svårt att veta vad man tycker är bra innan man ens kört en meter.

Jag kommer köra hojen till jobbet emellanåt, och 35halv lugna mil till Sverige men om polarna vill dra till banan en helg och rasta sina r1, gsxr o.s.v. Så MÅSTE jag kunna haka utan att få gömma min hoj på parkeringen. 75hk räcker inte jag blir dessutom väldigt lätt van och söker något värre. Därför jag vill välja "rätt" denna gången. Kan bli den b-kingen jag kollat på men måste ha lite mer kött på benen innan jag slår till så jag får reggat skiten i Sverige. Vilka försäkringsbolan är billiga på Suzuki? Så man kan ringa och kolla om dom tar importhojar!?

Last edited:

Har lånat mycket hojar men aldrig kört långa sträckor. Syrran har Ducati Monster och kompisarna på jobbet kör r1 och gsx-r 600, så jag har kört en och annan meter, men jag vet inte vad det innebär att köra 35mil i ett sträck med kanske en paus, men jag har åkt ganska många små turer med tanke på att jag inte har lappen än. Som många säger så om man ska åka långt med lite packning och med en passagerare så känns kanske en 600 som att det inte riktigt räcker till.

Kawasaki Z750/Z1000 eller nya SX?
Fina maskiner, roliga att köra både på bana och i stan.

Har du tänkt att vara posör med en imagepryl?

Eller, har du tänkt att köra motorcykel ....

För det är liiite skillnad på hoj då, när man är nybliven körkortstagare:)

Av någon konstig anledning har det alltid blivit väldigt många mil med alla roliga bilar man haft så jag misstänker att det samma kommer gälla här. Jag har dessutom ingen bil alls just nu så jag kommer troligtvis att använda hojen en hel del. Svårt att säga när man inte har haft en egen hoj förut känns som att många köper en sen står den bara i garaget men det är inte min tanke. Därför det är viktigt att det blir en hoj som funkar till allt det jag kommer använda den till.

VFR800, Blackbird, Hayabusa, storbeamers, Traja Sprint, etc. Det dräller ju av sportiga tourers, ut och testa.

Viffern började jag själv på, kalashoj.

Blir det fel, kräng och byt, det är ju inte så att det är den sista hoj du någonsin kommer äga.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT