Köpa hoj som stått still

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej

Jag funderar på att köpa en kawasaki versys 2008 som stått still i 5 år. Säljaren har startat upp den, bytt batteri och fått den besiktigad UA. Är det en dålig idé eller övertänker jag?

Hej

Jag funderar på att köpa en kawasaki versys 2008 som stått still i 5 år. Säljaren har startat upp den, bytt batteri och fått den besiktigad UA. Är det en dålig idé eller övertänker jag?
Köp!
Byt olja, filter och bromsvätska samt kylarvätska.
Är den besiktigad UA, så är det ju ett gott tecken, jag skulle inte vara orolig.

Hej

Det är oftast ingen större fara. Däcken lär vara gamla och samtliga vätskor behöver såklart bytas. Passa på att gå igenom bromsok och smörja upp. Eftersom det är en 2008 så är det hög tid för stålomspunna bromsslangar om det är original som sitter på.
Sen håll koll på lager och gaffeltätningar, de har en tenden att ge sig efter dvala men behöver rimligen inte bytas i förebyggande syfte.

Så, kan du göra det ovan själv bekvämt så är det enligt mig ingen ko på isen med en sådan maskin.

Risken finns att någon tätning torkat ihop och börjar läcka när du börjar köra med det är ju ett lågt pris om man kommer över en hoj som använts lite och därmed har lågt slitage.

Back