Köpa hoj på ebay?

Fick hjälpa en kompis ta isär mätaren på en importerad bil och tejpa över mph då han fick anmärkning på regbes, var dock ett par år sen så reglerna kan ha ändrats sen dess, men min gissning är endå att din bes gubbe missade det eller helt enkelt inte orkade bry sig.

Ja kanske det. Jag har som sagt tagit in några stycken äldre hojar från uk. Så länge det finns en km/h -skala så är det grönt, spelar ingen roll storlek. Det är de besked jag fått, iaf när det gäller typgodkända hojar.

Ja kanske det. Jag har som sagt tagit in några stycken äldre hojar från uk. Så länge det finns en km/h -skala så är det grönt, spelar ingen roll storlek. Det är de besked jag fått, iaf när det gäller typgodkända hojar.

TS: Ursäkta OT diskussionen.

verkar inte let lätt, letat runt lite nu och hitta denhär skrivelsen från transportstyrelsen.

"3 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
[..]
Krav enligt 1 § 3 [alltså 1 § 3 punkten, Skarres anm.]
[..]
4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.
Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h."

Står ju att den måste visa km/h, och står att bilar innan 1970 även får visa mph. Men står inte att alla andra fordon inte får visa mph också, jävla knepigt de alltid ska skriva allt så man kan tolka dte på 100 sätt :D

verkar som man måste ha otur och få en bes gubbe som hitta brevbäraren gömd i gaderoben imorse för att få anmärkning på det

Jag har köpt 4 hojar från England på eBay, inga probs. Två tog Mark Jennings hem och 2 åkte jag över och körde hem (givetvis separata vändor/år).

jag har köpt en zx9r via "mark jennings ab" de som behöver göras är ursprungskontroll, regbes, kan rekomendera mark om du inte själv vill åka över

Mark köper inte på uppdrag va:Gjorde inte så i våras iaf, klart man pratade med hans fru som är SÅ trälig i telefonen, hon skulle behöva gå en serviceminded kurs, hon bryter ner vad han bygger upp.....

De har iaf förr tagit hem hojar som de färdigställer för försäljning, och inte att de söker rätt på en viss hoj på uppdrag

Får man bara hämta 1 per år ?

Nej, det stämmer inte (vanligtvis). Kanske att skattmasen har någon synpunkt på om det blir för stor skala av det.

Mark köper inte på uppdrag va:Gjorde inte så i våras iaf, klart man pratade med hans fru som är SÅ trälig i telefonen, hon skulle behöva gå en serviceminded kurs, hon bryter ner vad han bygger upp.....

De har iaf förr tagit hem hojar som de färdigställer för försäljning, och inte att de söker rätt på en viss hoj på uppdrag

Har han gjort innan iaf, hade kontakt med honom senast i våras tror jag.

Last edited:
Känner att.........

Hej! Köpt några hojar utomlans via Mobile.de och budat på Ebay.
Gäller det lite udda modeller eller färgsättningar finns ju ingen annan möjlighet än import.

Men det är så lätt att göra glädjekalkyler till sig själv.
Är det hojen jag vill ha:va
eller är det ett bra pris:va
Kostar ju lätt 10.000.-- pix att få med allt som hör till vid import.

Finns hojen i Sverige, man kan klämma på den och se säljaren i ögonen så är det värt en hel del tusenlappar! Glöm ej detta i kalkylen.

Ska själv köpa en GSX-R 750 2000/2002, inte en changs att jag handlar den utomlands. Vill ochså köpa en Ducce 916SP 1994, den hojen finns ej här hemma så den kräver extrajobbet med import, ska en räkna tid på en import med allt som krävs. Förbrukar man säkert en utav sina semesterveckor. plus de där pengarna 10.000.-- pix.

Sen är det ju alltid spännande, de där köpa hoj! Det får ju kosta lite ochså. 6 hojar har jag importerat. 4 var helt perfekta. De andra 2 hade jag kanske ratat om de var här i Sverige. Nu hade man ju lagt ner mycket jobb, tagit ledigt och hyrt transport. Köpen genomfördes...... men sitter kvar som lite beska erfarenheter.

Lycka till, tänk till! Toyman

Kan ju bara så att inga hojjar i sverige faller mig i smaken och hittar en där jag blir sugen på att köpa :)

ja det kan vara så.. Eller så är det så att prislappen inte faller dig i smaken efter som det finns en del 690 smc ute på annons.. Men i slutändan om du blir blåst så blir det nog dyrare att köpa på ebay.

ja det kan vara så.. Eller så är det så att prislappen inte faller dig i smaken efter som det finns en del 690 smc ute på annons.. Men i slutändan om du blir blåst så blir det nog dyrare att köpa på ebay.

Fast det är inte bara 690 smc jag kollat på rent everlag så ligger priserna på nästan alla hojjar rätt mycket under svenska priser.

Får man bara hämta 1 per år ?

Om man importerar "för eget bruk" är det ett fordon per år, men det går lika bra med import för "annat ändamål" och då kan du ta så många du orkar.
Däremot vill jag minnas att skattmasen brukar reagera vid mer än 5 fordon per år, men det gäller även köp i sverige, det är dock ingen fast gräns utan har man en rimlig förklaring eller kan visa papper på att man ej tjänat några pengar på affärerna är det lugnt.

Visst är det lite mera pyssel att importera men man får ju göra en kul grej av det.
Jag o Sambon tog en utekväll i Köpenhamn, körde ner till Hamburg följande dag för att titta på ett par bilar jag sett ut på nätet, handpenning lades och kontrakt skrevs.
På vägen hem fyllde vi bilen med diverse maltbaserade drycker och på så sätt var den resan finansierad, tog ca 2dar o en övernattning totalt.

Veckan därpå tog jag flyget ner och gjorde klart köpet, eftersom säljaren visste när jag skulle komma hade han redan ordnat tyska exportskyltar så affären tog inte många minuter att göra upp.

Handlade återigen lite dryckjom utefter vägen, inga mängder men tillräckligt för att flygbiljetten skulle vara intjänad (2000kr), sen var det bara benet hem som gällde, resan tog totalt 24h.

Kostnad för ursprungskontroll 700kr, regbes 1000kr.

Så beroende på hur man vill räkna så kostade det 3-7000kr extra att importera, besparing på bilköpet var 60-100.000kr så visst kändes det motiverat att lägga lite tid på det.

Måste man inte vara lite desperat om man köper hoj på ebay? :va

..eller också är det smart. Jag har gått plus på alla hojar jag importerat, pengar som gått direkt ned i banstyrningsbudgeten.

TS: Ursäkta OT diskussionen.

verkar inte let lätt, letat runt lite nu och hitta denhär skrivelsen från transportstyrelsen.

"3 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
[..]
Krav enligt 1 § 3 [alltså 1 § 3 punkten, Skarres anm.]
[..]
4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.
Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h."

Står ju att den måste visa km/h, och står att bilar innan 1970 även får visa mph. Men står inte att alla andra fordon inte får visa mph också, jävla knepigt de alltid ska skriva allt så man kan tolka dte på 100 sätt :D

verkar som man måste ha otur och få en bes gubbe som hitta brevbäraren gömd i gaderoben imorse för att få anmärkning på det

Tja så är myndigheter.:gnissla

Du refererar till bilar specifikt, det är inte omöjligt att det är andra regler än för hojar. Jag kan bara luta mig mot en viss erfarenhet och det har aldrig varit några problem, oavsett digital eller analog mätare, eller storlek på de olika skalorna.

Last edited:

Jag tycker rent generelt i sverige så vill folk ha drömpriser för hojar, typ ktm 660 smc som exempel folk köpte dom 2005-2006 för 60-70k sen kör 1000-2000 mil och 5 år sedan vill dom ha 50-60 för dom och det tycker jag är rena drömpriser.

Utomlands verkar folk ha bättre uppfattning av vad fordon är värda när dom är beg därför jag funderar på att köpa utomlands.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman