Köpa hoj på ebay?

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Är det någon här som har köpt hoj på ebay? Det är ju ganska så fina priser på hojar på tex www.ebay.co.uk finns 690 SMC för under 40k som endast gått 2-500 mil så det är ju ganska mycket billigare än i Sverige.

Funderar på om det är säkert på att köpa på ebay. Det enda man behöver göra när man tar hojen till Sverige är regbes?

// Alexander
 
Caveat emptor säger jag bara. Finns mer än ett exempel när folk blivit blåsta på vad dom fått när dom köpt hojar via eBay.

Vad gäller inregistrering så har jag för mig att du även behöver någon form av ursprungspapper på vars hojen kommer ifrån. Annars ska det bara vara regbes som gäller.
 
jag har köpt en zx9r via "mark jennings ab" de som behöver göras är ursprungskontroll, regbes, kan rekomendera mark om du inte själv vill åka över
 
Caveat emptor säger jag bara. Finns mer än ett exempel när folk blivit blåsta på vad dom fått när dom köpt hojar via eBay.

Vad gäller inregistrering så har jag för mig att du även behöver någon form av ursprungspapper på vars hojen kommer ifrån. Annars ska det bara vara regbes som gäller.

Tänkte mer att man tar kontakt med säljarna och åker och kollar på hojen och sen betalar cash istället för att göra det igenom ebay så man inte köper grisen i säcken för det handlar ju om rätt så mycket pengar.
Eller det kanske inte funkar att göra så?
 
Tänkte mer att man tar kontakt med säljarna och åker och kollar på hojen och sen betalar cash istället för att göra det igenom ebay så man inte köper grisen i säcken för det handlar ju om rätt så mycket pengar.
Eller det kanske inte funkar att göra så?

Du kan köpa en hoj på ebay, och åka och titta på den, och överrensstämmer den inte med beskrivningen på ebay så är du inte längre bunden att köpa den.

Annars måste du även se till att hastighetsmätaren kan visa km/h och byta framlykta till en anpassad för högertrafik
 
Har inte köpt via Ebay men på vanliga annonser. Har totalt köpt 3 fordon från england..alla relativt dyra.
supra mkIV o 2 hojar. Hojarna var nära det skick som säljarna sa dom var. Bilen var det inte då lacken var sämre än de sa samt att den behövde byta ventiltätningar. Kan säga att hojarna såldes av privatpersoner o bilen av ett företag. Så att det är säkrare att lita på företag som många tror vette fan!

Fördelen med ebay är att folk är rädda för att få dåliga "betyg" så det gör att ärlighetsnivån är relativt hög.
Men att bara buda på en hoj..eller vilket fordon som helst via Ebay skulle jag nog aldrig göra utan att iallafall ta kontakt med säljaren för att dels få mer info samt för att få en inblick vad han är för person. Sen så räcker dom få bilderna oftast inte till för att skapa ett helhetsintryck så jag ber oftast om fler samt bilder på minsta lilla repa. En liten repa för honom kanske är enorm för en annan.

Sen är nackdelen med betalningen som sker innan du fått varan. Men har du tillräckligt mycket info om säljaren, som namn o address som stämmer etc plus att du får ett säkert intryck så är chansen förhoppningsvis liten att du blir blåst..men det finns alltid en liten risk.

För att regga den i sverige behöver du få med engelska motsvarigheten till vårt reg-bevis. De kallar det V5.
Sen behöver du som sagt tidigare nya strålkastare som i vissa fall är riktigt dyra. Men oftast har du möjlighet att sälja de beggade tillbaka till england via Ebay så där får du tillbaka en slant.
På många hojar idag så behöver du bara trycka på en knapp för att ställa om mätarna till km/h istället för miles. Kolla upp detta innan.

O som någon annan sa så är mark jennings den man du söker ifall du inte orkar hämta hojen själv. Han tar ca 5000:- för att föra den från östra england till västerås (har jag för mig). Har själv använt honom och jag var skitnöjd! Men va beredd att snacka engelska för svenska är han inge vidare på ;) En annan fördel att använda honom är att ifall du köper en hoj relativt nära hans lokal på engelska ostkusten så kan han kanske hämta upp hojen o samtidigt betala åt dig ifall du frågar snällt =) Så du skickar pengarna till honom så genomför han köpet. Det borde kännas lite säkrare.
 
Du lär ju inte betala hojen i förskott, utan vid besiktning/avhämtning. Går inte säljaren med på det, om man gör det inom rimlig tid, då osar det ju katt. Man lär ju se till att man inte köper en mc på andra sidan jordklotet om man är misstänksam.
 
Jag köpte en hoj på ebay från england. Överförde pengar och fick hojen med lastbil till jobbet på under en vecka.

Detta var från en skrotfirma så det var inte hoj för inregistrering men det funkade kanon.

Hittar man en privatperson eller firma som gör mycket affärer på ebay som har enbart bra omdömmen på ett hundratal köp så är det nog relativt riskfritt då endast ett par missnöjda kunder skrämmer bort extremt mycket kunder.

// Oskar
 
Har inte köpt via Ebay men på vanliga annonser. Har totalt köpt 3 fordon från england..alla relativt dyra.
supra mkIV o 2 hojar. Hojarna var nära det skick som säljarna sa dom var. Bilen var det inte då lacken var sämre än de sa samt att den behövde byta ventiltätningar. Kan säga att hojarna såldes av privatpersoner o bilen av ett företag. Så att det är säkrare att lita på företag som många tror vette fan!

Fördelen med ebay är att folk är rädda för att få dåliga "betyg" så det gör att ärlighetsnivån är relativt hög.
Men att bara buda på en hoj..eller vilket fordon som helst via Ebay skulle jag nog aldrig göra utan att iallafall ta kontakt med säljaren för att dels få mer info samt för att få en inblick vad han är för person. Sen så räcker dom få bilderna oftast inte till för att skapa ett helhetsintryck så jag ber oftast om fler samt bilder på minsta lilla repa. En liten repa för honom kanske är enorm för en annan.

Sen är nackdelen med betalningen som sker innan du fått varan. Men har du tillräckligt mycket info om säljaren, som namn o address som stämmer etc plus att du får ett säkert intryck så är chansen förhoppningsvis liten att du blir blåst..men det finns alltid en liten risk.

För att regga den i sverige behöver du få med engelska motsvarigheten till vårt reg-bevis. De kallar det V5.
Sen behöver du som sagt tidigare nya strålkastare som i vissa fall är riktigt dyra. Men oftast har du möjlighet att sälja de beggade tillbaka till england via Ebay så där får du tillbaka en slant.
På många hojar idag så behöver du bara trycka på en knapp för att ställa om mätarna till km/h istället för miles. Kolla upp detta innan.

O som någon annan sa så är mark jennings den man du söker ifall du inte orkar hämta hojen själv. Han tar ca 5000:- för att föra den från östra england till västerås (har jag för mig). Har själv använt honom och jag var skitnöjd! Men va beredd att snacka engelska för svenska är han inge vidare på ;) En annan fördel att använda honom är att ifall du köper en hoj relativt nära hans lokal på engelska ostkusten så kan han kanske hämta upp hojen o samtidigt betala åt dig ifall du frågar snällt =) Så du skickar pengarna till honom så genomför han köpet. Det borde kännas lite säkrare.



Okej 5000 är ju inte så mycket att betala för att få en hoj fraktad till Sverige, är ju inget vidare o köra motard från England till Sverige själv direkt.

Tacksam för alla svar folk är verkligen underbart hjälpsamma på sporthoj jag älskar det :)
 
Last edited:
Hur är det om man köper hoj från tyskland då är det endast regbes som gäller?
 
Regbes och ursprungskontroll :tummenupp du slipper mecka med framlykta och hatsighetsmätare iaf

Okej det låter ju lite lättare, hur fixar man fram ursprungskontroll?
Hittat en KTM 660 SMC med slipon från tyskland med 850 mil för 2310 EURO det är ju lite skillnad i pris från Sverige.
 
Okej det låter ju lite lättare, hur fixar man fram ursprungskontroll?
Hittat en KTM 660 SMC med slipon från tyskland med 850 mil för 2310 EURO det är ju lite skillnad i pris från Sverige.

Ursprungskontroll görs av bilprovningen, inget du behöver fixa, betyder väl ungefär att de ringer tyska bilregistret och kollar så pappren stämmer, sen får du pröjsa massa pengar för det samtalet :D

allt sånt står på bilprovningens hemsida om man letar lite
 
Ursprungskontroll görs av bilprovningen, inget du behöver fixa, betyder väl ungefär att de ringer tyska bilregistret och kollar så pappren stämmer, sen får du pröjsa massa pengar för det samtalet :D

allt sånt står på bilprovningens hemsida om man letar lite

Okej tack så mycket de va snabba svar :)
 
va bara tvungen att lägga mig i...
såg en annons om en som hade importerat tror de va en r1a 07 eller 08, inte säker dock, men där fattades det något papper på avgasutsläpp eller nått som gjorde så att den inte kunde bli reggad i sverige, han sålde den därför för billig peng, man kan ju ha den som banhoj eller om man orkar/kan gräva fram dom papperna på något sätt.. bästa e väl å ringa å kolla och se vad som ska vara med och inte..
bättre med för mycke papper än för lite, bara så man slipper bli besviken på om det inte skulle gå vägen :)
det kan ju vart nån ombyggnad på den eller liknande me, de vet man ju inte. så du behöver ju inte ta dehär me största säkerhet då jag inte känner till hela kedjan :tungan
 
va bara tvungen att lägga mig i...
såg en annons om en som hade importerat tror de va en r1a 07 eller 08, inte säker dock, men där fattades det något papper på avgasutsläpp eller nått som gjorde så att den inte kunde bli reggad i sverige, han sålde den därför för billig peng, man kan ju ha den som banhoj eller om man orkar/kan gräva fram dom papperna på något sätt.. bästa e väl å ringa å kolla och se vad som ska vara med och inte..
bättre med för mycke papper än för lite, bara så man slipper bli besviken på om det inte skulle gå vägen :)
det kan ju vart nån ombyggnad på den eller liknande me, de vet man ju inte. så du behöver ju inte ta dehär me största säkerhet då jag inte känner till hela kedjan :tungan

Är det bes man ska ringa till eller transportstyrelsen man ska prata med?
 
Regbes och ursprungskontroll :tummenupp du slipper mecka med framlykta och hatsighetsmätare iaf

99% av alla hastighetsmätare har dubbla skalor, även UK, såväl digitala som analoga. Ett ickeproblem således:fakta

Men framlyktan åker man nästan alltid på....

Okej 5000 är ju inte så mycket att betala för att få en hoj fraktad till Sverige, är ju inget vidare o köra motard från England till Sverige själv direkt.

Tacksam för alla svar folk är verkligen underbart hjälpsamma på sporthoj jag älskar det :)

Har köpt 4 hojar via Ebay -3 från UK och en från Tyskland. I samtliga fall var hojarna bättre än beskrivningen.

Självfallet ska man vara försiktig, i synnerhet om man inte har möjlighet att åka över o titta på grejorna. Gör inga affärer med folk som har mindre än 100 i feedback. Se till att all tänkbar dokumentation kan verifieras och ju fler bilder desto bättre. Samtidigt har inte det största problemet varit att hitta hederligt folk och fina hojar, det är snarare att de ofta är misstänksamma mot folk från andra länder. Har varit sugen på många hojar men helt enkelt inte fått köpa dom.

Även jag tog hjälp av Mark Jennings.:tummenupp
 
Last edited:
99% av alla hastighetsmätare har dubbla skalor, även UK, såväl digitala som analoga. Ett ickeproblem således:fakta

Men framlyktan åker man nästan alltid på....

Analoga mätare med dubbelskala och MPH i stor text och km/h iliten text godkänns dock inte vid regbes av svensk bilprovning, vet att en del bara tejpat över mph siffrorna men är ju lite meck att pilla isär mätaren.


Ja, det finns inreggade bilar och mc som har dubbelskala men då är det troligast flyttgods eller så hade killen som importerade tur och regbes-gubben hade glömt linserna på köksbordet
 
Analoga mätare med dubbelskala och MPH i stor text och km/h iliten text godkänns dock inte vid regbes av svensk bilprovning, vet att en del bara tejpat över mph siffrorna men är ju lite meck att pilla isär mätaren.

Då har reglerna ändrats sen i våras när jag tog in en gsxr 1100 -92från UK...stora mph, lilla km/h...inga problem.
 
Då har reglerna ändrats sen i våras när jag tog in en gsxr 1100 -92från UK...stora mph, lilla km/h...inga problem.

Fick hjälpa en kompis ta isär mätaren på en importerad bil och tejpa över mph då han fick anmärkning på regbes, var dock ett par år sen så reglerna kan ha ändrats sen dess, men min gissning är endå att din bes gubbe missade det eller helt enkelt inte orkade bry sig.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top