Köpa hoj med slag i fälg?

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kil
Hoj
zx9r -98
Va å provkörde en zx9r med väldigt dålig historik. Lite småsunkig och fighterkittad. Men den gick bra, inga konstigheter mekaniskt. Slår jag till blir det min första hoj, men vill inte lägga ut en massa pengar utöver köpesumman.
Dock upptäckte jag ett slag i framfälgen, inget som kändes när jag körde men synbart.
Bara å skita i det å köra, eller nåt som bör åtgärdas?
Slag i fälgen på en cross e ju lugnt, men blev lite tveksam på en gathoj.


Kan passa på att presentera mig också...(första inlägget)
30 år, hus, 2 kids, jobbar som kakelsättare, håller på med A kort, bor utanför Karlstad. That´s it. :)
 
Har det slagits märken i fälgen kan man ju misstänka att andra saker har fått sig en törn också. Jag hade nog varit skeptiskt till den. Fast jag har ju inte sett den å andra sidan. Slag kan ju vara att fälgkanten är invikt 2cm, eller ett slagmärke i lacken ;)

Välkommen till sporthoj :hej
 
Har det slagits märken i fälgen kan man ju misstänka att andra saker har fått sig en törn också. Jag hade nog varit skeptiskt till den. Fast jag har ju inte sett den å andra sidan. Slag kan ju vara att fälgkanten är invikt 2cm, eller ett slagmärke i lacken ;)

Välkommen till sporthoj :hej

Ett slag, ett jack eller ett märke?
Det är ju milsvid skillnad. Väldigt svårt att säga nånting.

Fast köper du den i Kil förutsätter jag att det är nåt lurt. jag har dåliga erfarenheter av Kilsfolk.
 
Har det slagits märken i fälgen kan man ju misstänka att andra saker har fått sig en törn också.

Välkommen till sporthoj :hej

Det var min tanke också. Så jag har synat den väldigt noga. Slag i fälgen = en "bula" på fälgkanten. 5-10 mm kanske.
Lite skavanker kan jag ta med tanke på priset. Men blev lite osäker på just fälgen. Annars har jag inte hittat nåt skevt, sprickor eller svetsar på ram osv.

Edit. 5-10 mm över en träcka på runt 8-10 cm. (höftar)
 
Last edited:
Ett slag, ett jack eller ett märke?
Det är ju milsvid skillnad. Väldigt svårt att säga nånting.

Fast köper du den i Kil förutsätter jag att det är nåt lurt. jag har dåliga erfarenheter av Kilsfolk.


Men jag e inte lurig iaf. :3freak Hojen finns på Sam...
 
Det var min tanke också. Så jag har synat den väldigt noga. Slag i fälgen = en "bula" på fälgkanten. 5-10 mm kanske.
Lite skavanker kan jag ta med tanke på priset. Men blev lite osäker på just fälgen. Annars har jag inte hittat nåt skevt, sprickor eller svetsar på ram osv.

Edit. 5-10 mm över en träcka på runt 8-10 cm. (höftar)
Då hade iaf jag backat, inte så mycket baserat på metallurgi, utan känslan i ryggraden.
Men annars håller jag med, köper man en gammal hoj med ett bra pris kan man inte räkna med att den ska vara i nyskick. Bra skick, men inte nyskick. När jag sålde en 26 år gammal hoj för några veckor sen klagade en spekulant på att den såg använd ut :gnissla :huvet
 
Har en fälg med liknande fel. inga problem att köra TILLS över 200, då får du vibrationer som är otrevliga(Jag bytte). Du kan rikta fälgen! men billigaste enklaste är ju att köpa en bättre begad. Annars är det ju bra prutskäl.

ha de!
 
Kolla styrhuvudet ,speciellt om den varit ute i spenaten.

Kawaramar är enl egen erfarenhet väldigt känsliga just i styrhuvudet,räcker ibland med bara en liten "krock" för att det skall bli skevt.
 
Last edited:
@långa farbrorn: Såg inga konstigheter runt styrhuvudet, men får ta en extra titt innan/om jag slår till.

@brinke: Helsingborg e lååååååååångt bort.

@terje: Va nog uppe i 200 när jag provkörde, men inte mkt mer. Kändes inget därikring med vibrationer eller nåt iaf.

Tack för era svar!
 
Polaren köpte en zx-9r med ett litet veck på fäljkanten, visade sig att den läckte lite luft, fick pumpa däcket lite oftare.

Stötdämparen visade sig vara lite sned i efterhand, mycket lite, men packboxarna slets ut fortare pga detta... annars hade han inga större problem.
 
Polaren köpte en zx-9r med ett litet veck på fäljkanten, visade sig att den läckte lite luft, fick pumpa däcket lite oftare.

Stötdämparen visade sig vara lite sned i efterhand, mycket lite, men packboxarna slets ut fortare pga detta... annars hade han inga större problem.

Ahh. Ena gaffelbenet läckte lite på den här hojen med. Men det skulle dom åtgärda inför besiktning.
Nån som har tips på hur man kan kolla om gaffelbenen/dämparna är skadade om det inte syns med blotta ögat?
 
Jag hade en rättså rejäl bula på min bakfälg. Det fixade Mjölby bildemontering(eller rättare sagt snubben dom lämnade det till!) för en femhundring!
 
Ahh. Ena gaffelbenet läckte lite på den här hojen med. Men det skulle dom åtgärda inför besiktning.
Nån som har tips på hur man kan kolla om gaffelbenen/dämparna är skadade om det inte syns med blotta ögat?

Det kan va mycket svårt att se om gaffelbenen är krokiga när dom är monterade på hojen. Ska packboxarna bytas så är det ju bara att passa på att undersöka saken då.

En liten skade i fälgkanten borde inte va någon större fara att åka med... Så länge det inte är obalans eller sprickor.
 
Benet; det e en -98.

Hallon; ja vet, men får ju alltid skavanker på den prisklassen jag tittar. Det handlar om 26k, nybesat. Skulle jag gå upp på det dubbla kan man ju börja bli kräsen. :) Fan, man skulle va fullsketen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top