Köpa hoj, köra lite i höst, ställa av...

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Idag gick jag och min RD 350 skilda vägar efter 4 säsonger och 2000 mil ihop. :(

Nu har jag tänkt att jag ska försöka göra ett s.k. höstklipp, dvs. köpa en hoj nu ganska snart. Om det blir affär t.ex. nu till helgen så vill jag ju kunna köra hojen nån månad i höst innan det blir vinterförvaring. Det jag undrar nu är om det finns nåt bolag där man kan ha en försäkring som man kan säga upp helt efter en månad? Till våren vill jag ju kanske inte ha samma bolag längre.

Jag lyckades inte hitta nåt schysst svar på detta när jag sökte, så upplys mig gärna om hur det brukar funka, och hur ni brukar göra. :)

när jag ställer av min går den över på "garageförsäkring". omfattar allt utom skador i trafiken (naturligvis) men stöld, brand etc. känns könt å ha henne stöldförsäkrad även om det är vinter. På så sätt behöver jag ju inte säga upp försäkringen om jag inte vill byta. Har försäkring hos IF. de hade inga krav på minimitid för fösäkringen. betalar /månad via autogiro... räknar om till pris /dag och betalar tillbaka om jag ställer av eller säger upp den.

vad blir det för ny hoj då?

PacMan skrev:
Idag gick jag och min RD 350 skilda vägar efter 4 säsonger och 2000 mil ihop. :(

Nu har jag tänkt att jag ska försöka göra ett s.k. höstklipp, dvs. köpa en hoj nu ganska snart. Om det blir affär t.ex. nu till helgen så vill jag ju kunna köra hojen nån månad i höst innan det blir vinterförvaring. Det jag undrar nu är om det finns nåt bolag där man kan ha en försäkring som man kan säga upp helt efter en månad? Till våren vill jag ju kanske inte ha samma bolag längre.

Jag lyckades inte hitta nåt schysst svar på detta när jag sökte, så upplys mig gärna om hur det brukar funka, och hur ni brukar göra. :)
Försäkra hojen och kör en månad, "sälj" den sedan till någon förälder, syskon eller liknande, sen kan du köpa tillbaka den, på så sätt kan du avbryta en försäkring (försäkringen går att säga upp vid försäljning).

Eum? alla bolag har väl sådana försäkringar? Iallafall, th, if o folksam

bagerah skrev:
när jag ställer av min går den över på "garageförsäkring". omfattar allt utom skador i trafiken (naturligvis) men stöld, brand etc. känns könt å ha henne stöldförsäkrad även om det är vinter. På så sätt behöver jag ju inte säga upp försäkringen om jag inte vill byta. Har försäkring hos IF. de hade inga krav på minimitid för fösäkringen. betalar /månad via autogiro... räknar om till pris /dag och betalar tillbaka om jag ställer av eller säger upp den.

vad blir det för ny hoj då?

Det låter ju som nåt för mig. :) Säkert fler bolag som har såna möjligheter, men det är ju kilometervis med villkor att läsa! :gnissla
Det lutar åt en FZR 600 från 94 eller 95 just nu, känns som ett lagom kliv upp från min 2T-350 :) .

HanneZ skrev:
Eum? alla bolag har väl sådana försäkringar? Iallafall, th, if o folksam

Det är möjligt, jag hade ingen koll bara. Därav min lite luddiga frågeställning om "hur det brukar funka". :rolleyes:

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!