Köpa hoj - inte försäkring?

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Detta är nog en dum fråga.. Men om jag köper mig en hoj nu. Kan jag då köpa den utan att skaffa försäkring på den?

Jag kommer inte ha körkort förrän nästa sommar så jag kommer inte att köra också är det ändå vinter snart.

Men hru som helst.. kan jag köpa hojjen utan att försäkra den direkt?
Eller är det en dum idé ?
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Klart du kan, Men korkat! Fatta om minsta lilla händer den eller att nån får nys om att du har hojen ståendes nånstans och snor den, Eller om du har den hemma och kåken brinner ner, Bye bye hoj!
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Ja, du kan köpa den utan att försäkra, men inte köra den. Med andra ord kan du köpa den och köra den på släp dit ska ställa den för vintern. Hojen måste då vara avställd. För att få köra den (ha den påställd) måste den vara trafikförsäkrad.

Ett HETT tips är att garageförsäkra den under tiden du har den avställd för vintern (kallas avställningsförsäkring). Då är den försäkrad för stöld, brand, skadegörelse etc. Utan garageförsäkring hade jag inte fått en spänn när min hoj blev stulen i våras.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du kommer med största sannolikhet få ett brev efter några dagar från TFF, Trafikförsäkringsföreningen. Då vill dom ha en jävla massa pengar av dig. För varje dag du har hojen oförsäkrad (ingen försäkring alls) tar dom ut en avgift baserad på högsta tänkbara försäkringspremie x 20%.

Försäkra den samma dag du genomför köpet eller ställ av med omedelbar verkan. Jag var dum som inte tänkte på detta (köpte den en lördag förmiddag) och hips vips dök det upp en räkning på 1500kr efter några dagar.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Ja precis... DU MÅSTE SE TILL ATT HOJEN ÄR AVSTÄLLD INNAN du köper den!!!

Annars åker du på såna HURRANS straffavgifter så det är löjligt!
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Du kommer med största sannolikhet få ett brev efter några dagar från TFF, Trafikförsäkringsföreningen. Då vill dom ha en jävla massa pengar av dig. För varje dag du har hojen oförsäkrad (ingen försäkring alls) tar dom ut en avgift baserad på högsta tänkbara försäkringspremie x 20%.

Försäkra den samma dag du genomför köpet eller ställ av med omedelbar verkan. Jag var dum som inte tänkte på detta (köpte den en lördag förmiddag) och hips vips dök det upp en räkning på 1500kr efter några dagar.

Men det gäller väl inte om hojen är avställd när den köps, dvs. om personen som säljer hojen har den avställd? Nu vet jag såklart inte hur det ligger till i detta fall, men jag har i alla fall fått för mig att det du beskriver gäller när påställt fordon köps??

EDIT: Nash svarade antagligen på min fråga, men kan man lita på den filuren? :) :krama
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Om du köper en hoj som är påställd, se till att förra ägaren ställer av den via transportstyrelsens hemsida och sedan kan ni göra ägarbyte och du kan garage/avställningsförsäkra hojen.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Men det gäller väl inte om hojen är avställd när den köps, dvs. om personen som säljer hojen har den avställd? Nu vet jag såklart inte hur det ligger till i detta fall, men jag har i alla fall fått för mig att det du beskriver gäller när påställt fordon köps??

EDIT: Nash svarade antagligen på min fråga, men kan man lita på den filuren? :) :krama

Hahhaaa bastard! :)

... Testa vetja ;)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
När du skriver på ägarbytet så se till att kryssa i avställning.

Ägarbytet sker väl vid det angivna datumet (datum för ägarbyte) medan avställningen sker efter några dagar då pappret kommit fram. Se till att lägga på några dagar på själva ägarbytet så att avställningen sker före ägarbytet. Annars blir det dyrt! :tummenupp
 

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
-
Hoj
ktm 690 smc 2011
Hur är det med butiker.. Säljer dom oftast dom oreggade ?
Eller ordnar dom med sånt när man köper hojjen?

Samma sak när det är beggat. Ställer dom av dom när dom står i butik och sen får köparen försäkra den när han köpt den lr?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hur är det med butiker.. Säljer dom oftast dom oreggade ?
Eller ordnar dom med sånt när man köper hojjen?

Samma sak när det är beggat. Ställer dom av dom när dom står i butik och sen får köparen försäkra den när han köpt den lr?

Ska du köpa i butik så säg till dem att du vill ha den avställd så fixar de det.

Köper du privat så häng med köparen in till vederbörandes dator, logga in och ställ av innan ni skriver på nåt.

:tummenupp
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
När du skriver på ägarbytet så se till att kryssa i avställning.

Ägarbytet sker väl vid det angivna datumet (datum för ägarbyte) medan avställningen sker efter några dagar då pappret kommit fram. Se till att lägga på några dagar på själva ägarbytet så att avställningen sker före ägarbytet. Annars blir det dyrt! :tummenupp

GLÖM INTE ATT FYLLA I SIFFRORNA FRÅN SKATTEMÄRKET. Detta kostade mig 2k för några månader sedan, var lite för snabb och kryssade bara i avställning. Ägarbytet och avställningen sker det datum som ni skriver och registreras dagen då det kommer fram.
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
När du skriver på ägarbytet så se till att kryssa i avställning.

Ägarbytet sker väl vid det angivna datumet (datum för ägarbyte) medan avställningen sker efter några dagar då pappret kommit fram. Se till att lägga på några dagar på själva ägarbytet så att avställningen sker före ägarbytet. Annars blir det dyrt! :tummenupp

Om du kryssar i att hojen ska ställas av i samband me ägarbytet så sker d samtidigt, har gjort detta ett par ggr me bilköp å d har funkat kanot :tummenupp!
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
När du skriver på ägarbytet så se till att kryssa i avställning.

Ägarbytet sker väl vid det angivna datumet (datum för ägarbyte) medan avställningen sker efter några dagar då pappret kommit fram. Se till att lägga på några dagar på själva ägarbytet så att avställningen sker före ägarbytet. Annars blir det dyrt! :tummenupp
Har varit med om att transportstyrelsen ville registrera avställning den dagen de behandlade reg-pappret. Fick själv rätt efter många samtal, en annan misslyckades.
Vill man vara säker skulle jag se till att gamla ägaren ställer av den på hemsidan.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Om du kryssar i att hojen ska ställas av i samband me ägarbytet så sker d samtidigt, har gjort detta ett par ggr me bilköp å d har funkat kanot :tummenupp!

Det finns flera gamla trådar här när folk har gjort just det och då åkt att betala till tff dom dagar som skiljer mellan när ägarbytet gjordes och lappen faktiskt kom in och behandlades av vägverket/transportstyrelsen. Jag skulle inte chansa utan bäst är som flera skrivit att ställa av på internet den dag som affären görs.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Osoft om ägarbytet hamnar på villovägar i Postens regi :S

Verkar ju korkat om det inte gäller från datumet man skriver vid ägarbytet.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top