Köpa hoj imorgon, hjälp!!

jag köpte en 96a som gått 3000 mil, och den kostade bara 19.500.. gått hälften så långt och 1 år nyare. finns många hojar ute nu, och kommer in nya helatiden, så köp inget bara för att du känner att du måste ha en hoj, är ett tag kvar tills du kan ut och köra endå..

men åk och kolla på den, ser den bra ut och du verkligen vill ha den så är det väl bara att köpa den, om du sedan ångrar dig så får du väl sälja den igen..
 
Personligen skulle jag spanat in några årsmodeller nyare maskin!! Hojen är ju en nästan 15 år gammal häck!!

nu ska du inte vara sådan. de är bra å börja med nått sånt å sen köpa sig nyare med tiden..

p.s. pruta är aldrig fel även om priset är lågt d.s.
 
för dom pengarna, skulle jag satsa antingen på en 4 takt offroadare tex honda xr 600, eller en rad 4:a cbr 600f.Dom är i regel pålitliga o hyffsat roliga. kom ihåg att folk behöver bli av med sina hojar nu. "arab" pruta. Kanske fel att säga, men läget är som det är.
 
Ah äh, kan väl meddela att det blev affär för alla ni nyfikna! Lite prutat blev det, inget arabprut dock. Grattis mig till första hojen! :krama


Ska åka och hämta den imorgon kväll förhoppningsvis om inte släpkärran strular.. För visst fanken är det för kallt för att köra hem den 8 mil i detta väglag?- när tar ni ut era damer för första körning?

Bränslekranen var avtagen,fattades en o-ring på den.. Men det är väl inga problem att sätta dit sen?

Ställa in ventilerna, vad innebär det? Nåt man kan göra själv, dyrt? Svårt?

Ja, jag är en riktig rookie inom området... :gnissla



Den såg bra ut för ögat, provstartat, hörde inga missljud iallafall..
Är det något jag borde kolla extra innan jag sätter upp den på släpkärran?
Alldeles för isigt för att provköra den utanför garaget..
 
Ah äh, kan väl meddela att det blev affär för alla ni nyfikna! Lite prutat blev det, inget arabprut dock. Grattis mig till första hojen! :krama


Bränslekranen var avtagen,fattades en o-ring på den.. Men det är väl inga problem att sätta dit sen?

Ställa in ventilerna, vad innebär det? Nåt man kan göra själv, dyrt? Svårt?

Den såg bra ut för ögat, provstartat, hörde inga missljud iallafall..
..

du skulle nog ja "arabprutat" om den skulle på ventilinställning direkt

hade du inte med dig någon kunnig?
 
Nåja, erfarenhet kommer med tiden. Lite meck med nya hojen gör dig gott. Då vet du vad du ska undvika nästa gång. Hojar kan man byta ofta, vet jag av egen erfarenhet. Blev 6 olika för min del förra året.:)
 
du skulle nog ja "arabprutat" om den skulle på ventilinställning direkt

hade du inte med dig någon kunnig?



ojdå, det kanske inte var så bra. är det något som måste göras?

nej, allt blev så hastigt.
var förjävla stressad, var tvungen att åka tillbaka till stan igen innan jag ens hunnit komma dit i princip :huvet

Men jag la en liten slant i handpenning på den, ska ta med en bekant som kan det där med hojar när jag åker dit för att hämta den. Så får han kika över den så den inte i allt förjävligt skick under skalet.


Om ingen trevlig kunnig prick härifrån vill ställa upp med en bil med krok och åka med och kika :tummenupp
 
ojdå, det kanske inte var så bra. är det något som måste göras?

nej, allt blev så hastigt.
var förjävla stressad, var tvungen att åka tillbaka till stan igen innan jag ens hunnit komma dit i princip :huvet

Men jag la en liten slant i handpenning på den, ska ta med en bekant som kan det där med hojar när jag åker dit för att hämta den. Så får han kika över den så den inte i allt förjävligt skick under skalet.

ventiljustering kostar ett gäng tusen och utan soppakran kommer man inte så långt, det verkar alltid bli dyrare än man har tänkt sig
 
Nåja, erfarenhet kommer med tiden. Lite meck med nya hojen gör dig gott. Då vet du vad du ska undvika nästa gång. Hojar kan man byta ofta, vet jag av egen erfarenhet. Blev 6 olika för min del förra året.:)


Ja, precis, men den får ju inte rasa allt för ofta då är det inget kul... :arsele

ventiljustering kostar ett gäng tusen och utan soppakran kommer man inte så långt, det verkar alltid bli dyrare än man har tänkt sig

det var som fan.
just nu är den kopplad med slang direkt till förgasaren, soppakran finns men saknas en oring till den.. Men det funkar väl att ha den så också? :brinnerup
 
Last edited:
Grattis till besten!

Håller med Busbo om antalet ägare, den har helt säkert växlat mellan samma ägare några gånger i syfte att rövkn***a försäkringsbolag. Och angående milen så kan jag nämna att jag en gång köpte en Volvo 360 med 38000mil på mätaren och det var den bästa bil jag haft.

Kör försiktigt.:krama
 
Är nog ingen fara. Grattis till nya hojjen:tummenupp

En ventilställning är inget som är ett problem och ska hindra dig från köp. En firma tar inte överdrivna pengar för att greja det.
Du känner kanske till och med någon som kan det(så svårt är det inte), och då lär du dig massor på köpet med.
 
Grattis till besten!

Håller med Busbo om antalet ägare, den har helt säkert växlat mellan samma ägare några gånger i syfte att rövkn***a försäkringsbolag. Och angående milen så kan jag nämna att jag en gång köpte en Volvo 360 med 38000mil på mätaren och det var den bästa bil jag haft.

Kör försiktigt.:krama


Tackar och bockar!

Det här inlägget och det från V-Kamikaze gjorde mig betydligt lugnare :tummenupp

Angående försäkring, för att komma undan billigast.. PM:a gärna! :va

Om det inte är bus svårt att ställa in ventilerna så har jag nog någon bekant som kan det.. Får höra mig för!

Något mer man ska göra innan man tar ut den på gatorna? Filter, olja och stift var nyligen bytt på den..
 
Du behöver inte gå igenom hela hojjen för att du ska ut och köra lite. Lyssna och känn när du kör, känns något dåligt så tänk på det då. Olja och filter skulle jag bytt men nu är ju det gjort så.

Skulle jag vara du skulle jag inte vara orolig, och sen vad spelar det för roll om motorn skär ihop(vilket många här konstig nog verkar säkra på), det har hänt på hojjar som gått 50 mil också.
 
Tackar och bockar!

Det här inlägget och det från V-Kamikaze gjorde mig betydligt lugnare :tummenupp

Angående försäkring, för att komma undan billigast.. PM:a gärna! :va

Om det inte är bus svårt att ställa in ventilerna så har jag nog någon bekant som kan det.. Får höra mig för!

Något mer man ska göra innan man tar ut den på gatorna? Filter, olja och stift var nyligen bytt på den..

Jag tror inte det ska va så svårt, du får investera i ett bladmått för 30kr, shims för några hundralappar och kanske en mekbok för modellen. Blir ju billigare än att lämna på verkstad i vilket fall.

När jag kollar försäkringar efter hojbyte så är nästan alltid Bilsport&MC överlägset billigast, på superduken låg de strax under halva snittpriset för övriga kollade bolag. Men kolla även med de andra TH, IF, Dina, Folksam osv. men akta dig för försbolag som börjar på L, de är banditer.

Sen är det bar å åk.:banana
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top